در گفت‌وگو با ایسنا

دهقانی: الجبیر برای سودآوری بیشتر کارخانه‌های اسلحه‌سازی آمریکا رجزخوانی می‌کند

کدخبر: 2136109

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه «وزیر خارجه عربستان تبدیل به سخنگویی برای تامین اهداف کارخانجات تسلیحات سازی آمریکا شده است» گفت که عادل الجبیر در شرایطی مشغول به رجزخوانی شده است که انگار نمی‌داند غرب با ایجاد تنش در منطقه آن‌هم به بهانه‌های مختلف به دنبال سودآوری بیشتر از محل فروش اسلحه به کشورهایی همچون عربستان است.

کمال دهقانی در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به اتهامات واهی وزیر خارجه عربستان علیه ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه گمان نمی کند که کشورهای همسایه بخواهند به طور واقعی ایران را تهدید کنند. البته اگر روزی این فکر اشتباه به ذهن آنها خطور کند بهتر است قبل از هر عملی به تجربه هشت سال جنگ تحمیلی نگاه کنند تا از سرنوشت صدام عبرت بگیرند.

وی افزود: آنها بینند که وقتی صدام به ایران حمله کرد چه اتفاقی برایش افتاد. سرنوشتی که برای آنها آموزنده است چون صدام مجری سیاست‌های غرب بود و در همان زمان عربستان به صدام کمک می کرد. اکنون نیز عادل الجبیر تنها رجزخوانی می کند و اظهاراتی درباره جمهوری اسلامی ایران مطرح می نماید که همه آنها دادن آدرس اشتباه به افکار عمومی جهان است.

دهقانی با یادآوری پروژه ایران هراسی عربستان، رژیم صهیونیستی و آمریکا گفت: مثلث عربستان و کشورهای مرتجع غربی وابسته به غرب، رژیم اشغالگر قدس و آمریکا با طراحی پروژه ایران هراسی اهداف مختلفی را دنبال می کردند که یکی از آنها انتقال توجهات از داخل عربستان به بیرون این کشور بود تا دیگر کسی به فسادهای داخلی و نبود مشارکت سیاسی در عربستان توجه نکند و به نوعی افکار عمومی داخل عربستان متوجه به خارج از این کشور شود و دیگر تمرکزی بر مشکلات داخلی وجود نداشته باشد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: از طرف دیگر رژیم صهیونیستی که به دنبال مقابله با محور مقاومت است، پروژه ایران هراسی را در منطقه اجرا می کند. چون ایران در محور مقاومت تعریف می شود و هدف رژیم صهیونیستی مقابله با محور مقاومت و ادامه اشغال فلسطین است. غرب یعنی مشخصا آمریکا نیز سالهای سال است که سیاست‌های اشتباهی را در خاورمیانه پیش برده که تاکنون برای آن هزینه گرانی پرداخت کرده است.

وی ادامه داد: البته اکنون اروپا و آمریکا به اشتباهشان در ترویج بهایی گری پی برده‌اند. چون امروز پای تروریست‌ها به این کشورها باز شده است. در همین شرایط نیز عربستان در باتلاقی گرفتار شده از یک طرف گرفتاری‌های داخلی سیاسی خود را دارد و از طرف دیگر با حمله نظامی به یمن و تجهیز مخالفان و تروریست ها در عراق و سوریه به مدرن ترین سلاح ها تلاش کرد تا حکومت سوریه را سرنگون و محور مقاومت را تضعیف کند، تلاشی که به سرانجام نرسید و اکنون عربستان را به وضعیت سردرگمی مواجه کرده است.

دهقانی اضافه کرد: اینکه سید حسن نصرالله اعلام می کند که عربستان در مواردی به رژیم اشغالگر قدس برای حمله به حزب الله فشار آورده است، بسیار قابل تامل است. چون حزب الله نهاد مقاومت است و این نوع سیاست‌های عربستان تنها حاکی از آن است که دولتمردان این کشور نه تنها سیاست مستقلی ندارند که فقط وابسته تام به غرب و مجری سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه هستند. اکنون نیز همین دولتمردان عربستانی به دلیل این نوع وابستگی بهای سنگینی را در برابر افکار عمومی خود پرداخت می کنند.

این نماینده مجلس توضیح داد: عربستان که دیگر وابستگی‌اش به غرب برای همه مشخص شده، در آخرین اقدام 500 میلیارد دلار از دارایی‌های خود را به آمریکایی‌ها داد و در واقع اموال مردمانش را فروخت. این اقدامات فشارها را علیه حکام عربستانی افزایش داده است که می توان صحبت‌های عادل الجبیر را نتیجه این فشارها دانست.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در عین حال گفت: اگر اظهارات وزیر خارجه عربستان 10یا 15 سال پیش مطرح می شد، شاید تاثیری در معادلات منطقه داشت. اما اکنون غرب و افکار عمومی به این نتیجه رسیده است که حکام عربستان تنها آدرس اشتباه می دهند، مشکل عربستان همسایگانش نیست بلکه عربستان درگیر مشکلات داخلی خود به خصوص ضعف در نداشتن مشارکت سیاسی است.

دهقانی با بیان اینکه «مقامات عربستانی با فرافکنی به دنبال توجیه اقداماتشان هستند» گفت: اگر عربستان حکومتی بود که کارهایش را با برنامه و استراتژی انجام می داد، هیچگاه در مواردی همچون جنگ ایران و عراق تمامی امکاناتش را برای حمایت صدام بسیج نمی کرد و بعد از مدتی پشت آمریکا نمی ایستاد تا صدام را سرنگون کند. بعد از آن نیز از داعش حمایت کرد و وهابی گری را ترویج داد. مجموعه این سیاست‌های غلط، دست عربستان را برای جهانیان باز کرده است و دیگر غرب اعتمادی به آدرس‌های اشتباه عربستان ندارد.

وی همچنین گفت: از طرف دیگر غرب به دنبال زیاد کردن تنش در منطقه با هدف فروش تسلیحات است. پروژه ایران هراسی و مواردی از این دست همه برای آن است که به کشورهایی همچون عربستان بحرین و کشورهای مرتجع منطقه سلاح فروخته شود و کارخانه تسلیحات سازی آنها سودآوری بیشتری داشته باشند. انگار که عادل الجبیر تبدیل به سخنگوی آنها برای تامین این اهداف شده است.

دهقانی در پایان با اشاره به ضرب المثل برخی کشورهای عربی با این مفهوم که برای انجام هر کاری باب میلشان خاکستر در چشم همه می پاشند، گفت: با توجه به این ضرب المثل می توان گفت که اظهارات عادل الجبیر همچون پاشیدن خاکستر در چشم همه است تا در مقابل ضعف خود را در روابط سیاسی‌شان با قطر، تشکیل ائتلاف برای حمله به یمن، ناکارآمدی در دخالت در لبنان و سایر سیاست‌های اشتباه در منطقه پوشش دهد و در نهایت کسی به آنها توجهی نکند.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: