مخالفت ترکمان‌های عراق با بازگشت نیروهای کرد به کرکوک و طوزخورماتو

کدخبر: 2136551

ترکمان‌های عراق امروز (یکشنبه) با ورود نیروهای کرد حتی اگر وابسته به نیروهای فدرال باشند به دو شهر کرکوک و طوزخورماتو مخالفت کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت ایلاف، هیئت هماهنگی ترکمان‌ عراق که شامل نمایندگانی از نیروها و نهادهای ترکمانی است در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد، اخیرا شایعه‌ شده که بنا به درخواست برخی وزیران کرد، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق با ورود هنگ ریاست جمهوری به دو شهر کرکوک و طوزخورماتو موافقت کرده و ممکن است از نیروهای موجود در جنوب و غرب عراق هم کمک گرفته شود.

در این بیانیه آمده است، ترکمان‌ها مخالف ورود این نیروها به دو شهر مذکور هستند، زیرا ورود این نیروها به این دو شهر خفقان را بار دیگر حاکم کرده و از نو فتنه را میان کرد و ترکمان برمی‌انگیزد.

طبق این بیانیه، عقب‌نشینی نیروهای داوطلب ترکمان به خارج از طوز آرامش و امنیت را در میان دیگر گروه‌ها برقرار می‌کند و ورود این نیروهای کرد، موجب می‌شود نیروهای داوطلب ترکمان بار دیگر به داخل این شهر بازگردند و ممکن است این امر موجب پیچیده و بدتر شدن مسائل شود.

براساس این بیانیه، این هیئت از نخست وزیر خواست، در صورت درست بودن این شایعات، اعزام این نیروها را به تاخیر اندازد، چرا که حضور آنها موجب خفقان در این دو شهر می‌شود.

همچنین هیئت هماهنگی ترکمان طرف‌های کرد را به ربودن کارمندان شرکت نفت در شمال عراق متهم و تهدید کرد، در صورت آزاد نشدن آنها تنش افزایش یافته و واکنش نشان خواهند داد.

این هیئت از دولت مرکزی خواست، از سرنوشت ربوده شدگان این شرکت آگاهی یابد و تاکید کرد، کارمندان ربوده شده از سوی طرف‌های کرد و در منطقه مورد تردد نیروهای پیشمرگ و آسایش صورت گرفته است.

هیئت مذکور تصریح کرد، پیش از این هم برخی از کارمندان عرب کرکوک ربوده شده و این اقدام ممکن است تکرار شود.

هیئت هماهنگی ترکمان خواستار آزادی کارمندان و عدم افزایش تنش شد و هشدار داد، افزایش تنش و نشان دادن واکنش به نفع طرف‌های کرد نیست.

در این راستا، ارشد صالحی، رئیس جبهه ترکمان، حسن توران، معاون وی به همراه علی فاضل، فرمانده عملیات کرکوک در مقر فرماندهی این شهر درباره تحولات امنیتی استان و برقرای امنیت در آن پس از بازگرداندن یگان‌های ارتش عراق به موقعیت‌های پیشین خود با هم گفت‌وگو کردند.

صالحی و توران تاکید کردند، بازگشت ارتش عراق به کرکوک اهمیت فراوانی دارد و در نابودی تروریسم نقش خواهد داشت.

سرلشگر فاضل نیز با بیان اینکه هدف ارتش عراق حفظ مردم و اطمینان خاطر دادن به آنان درخصوص امن بودن اوضاع است، تصریح کرد، تلاش‌های ارتش برای نابودی تروریسم و ناقضین قانون، کسانی که امنیت و ثبات این استان را برهم می‌زنند، ادامه دارد.

نیروهای عراق ۱۶ اکتبر بر دو شهر کرکوک و طوز کنترل یافتند که پیش از این تحت کنترل نیروهای پیشمرگ قرار داشتند و این دو شهر از مناطق مورد مناقشه میان دولت مرکزی و اربیل بودند.

پیشتر منبع امنیتی گزارش داد، در طوز به هنگام ورود نیروهای عراق درگیری‌هایی رخ داده و در پی حمله نیروهای داوطلب ترکمان به ایست بازرسی پیشمرگ در ورودی جنوب شهر دو تن از نیروهای پیشمرگ کشته و سه تن دیگر زخمی شدند.

در این راستا، هفته گذشته، عبدالله علیاوی، مشاور فواد معصوم، رئیس جمهور عراق گفته بود، العبادی با اعزام نیروهای کرد به شهرستان طوز موافقت کرده است.

علیاوی در اظهارات مطبوعاتی خود گفت، پس از درخواست رسمی دو وزیر کرد از العبادی مبنی بر تامین امنیت طوز توسط نیروهای کرد برای حفظ جان شهروندان و بازگشت‌ آنها به منازل‌شان وی با درخواست آنها موافقت کرد.

وی تصریح کرد، پس از اربعین حسینی، تعدادی از نیروهای هنگ ریاست جمهوری وارد این شهرستان خواهند شد.

اکثر ساکنان دو شهر طوز و کرکوک ترکمان‌ هستند.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: