رئیس کمیسیون شکایات پارلمان افغانستان در گفت‌وگو با تسنیم:

رئیس و معاون پارلمان افغانستان باید به دادستانی معرفی شوند/ کمیسیون حقیقت‌یاب حق صدور حکم را ندارد

کدخبر: 2136569

رئیس کمیسیون شکایات در پارلمان افغانستان با اشاره به قضیه فساد و قانون‌شکنی در این مجلس گفت: رئیس و معاون پارلمان باید به دلیل فساد اداری به دادستانی کل معرفی شوند زیرا کمیسیون حقیقت‌یاب حق صدور حکم را ندارد.

« عبیدالله بارکزی » رئیس کمیسیون شکایات پارلمان افغانستان در گفت وگو با خبرنگار دفتر منطقه ای خبرگزاری تسنیم با اشاره به اتهامات اختلاس علیه «عبدالرئوف ابراهیمی» رئیس و قانون شکنی توسط «همایون همایون» معاون پارلمان این کشور اظهار داشت این افراد باید به دادستانی کل معرفی شوند.

اخیرا برای بررسی اتهامات اختلاس علیه رئیس پارلمان افغانستان، کمیسیون حقیقت یاب از سوی هیئت اداری این مجلس تشکیل شد و این کمیسیون پس از تحقیقات از رئیس پارلمان خواست تا مبلغ پنج میلیون افغانی (88 هزار دلار) را به بودجه مجلس بازگرداند.

بارکزی با اشاره به صدور حکم از سوی کمیسیون حقیقت یاب تصریح کرد: این کمیسیون برای بررسی فساد اداری در پارلمان تعیین شده بود تا مدارک و شواهد را جمع آوری کند و در مورد آن گزارش دهد، اما این کمیسیون اختیارات لازم برای صدور حکم را ندارد.

وی افزود: کمیسیون حقیقت یاب نخست باید گزارشی را که تهیه کرده بود به نمایندگان افغان ارائه می کرد تا آنها درباره برکناری یا معرفی رئیس پارلمان افغانستان به دادستانی کل تصمیم بگیرند، زیرا این کمیسیون اختیار صدور حکم را ندارد.

نماینده ولایت ارزگان در پارلمان افغانستان گفت: اگر رئیس پارلمان واقعا مرتکب اختلاس شده باشد، صدور حکم درباره وی خارج از صلاحیت این کمیسیون است زیرا با رسیدگی نمایندگان افغان به این قضیه رئیس پارلمان به دادستانی معرفی می شود و دادگاه باید درباره این پرونده تصمیم بگیرد.

بارکزی تاکید کرد: فساد اداری بدون در نظر داشتن اینکه چه شخصی مرتکب فساد شده است، جرم آشکار است و به نظر می رسد که معاون و رئیس پارلمان هر دو در فساد اداری غرق هستند و در پس پرده توافقاتی نیز انجام داده اند.

رئیس کمیسیون شکایات پارلمان افغانستان، با متهم کردن «همایون» به سرقت از آرشیو نشست های محرمانه مجلس، اظهار داشت معاون پارلمان، مرکز فعالیت های اطلاعاتی در منطقه «کارته سه» شهر کابل ایجاد کرده است و از آنجا نیز تعدادی هلی کم را نیز پرواز می دهد.

وی افزود: این دوربین ها از سوی روسیه در اختیار مرکزی که توسط معاون پارلمان اداره می شود، قرار گرفته است و این مرکز حدود 300 محافظ مسلح دارد همچنین هکرهای آلمانی در آن حضور دارند.

رئیس کمیسیون شکایات پارلمان افغانستان اظهار داشت: این موارد نشان می دهد که رئیس و معاون پارلمان و کمیسیون حقیقت یاب با یکدیگر معامله پنهانی کرده اند اما نمایندگان افغان سکوت اختیار نمی کنند و خواستار رسیدگی شفاف به این موضوعات هستند، زیرا توطئه های این افراد پارلمان را به چالش کشیده است.

بارکزی درباره احتمال مداخله دولت در قضیه اتهامات رئیس پارلمان افغانستان نیز گفت: مصونیت نمایندگان افغان باعث شده تا دولت نتواند در این قضیه مداخله کند.

ماه گذشته «طلوع نیوز» گزارشی را منتشر کرد که بر اساس آن «عبدالرئوف ابراهیمی» رئیس پارلمان افغانستان به اختلاس و هزینه بودجه این مجلس برای مصارف شخصی متهم شد و برای بررسی اتهامات وی کمیسیون حقیقت یاب تعیین شد، اما این کمیسیون به جای ارائه گزارش به نمایندگان افغان رئیس پارلمان را به پرداخت پنج میلیون افغانی متهم کرد.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: