درخواست غرامت از آلمان، مساله‌ای "حیثیتی" برای لهستان

کدخبر: 2136574

رهبر حزب حاکم قانون و عدالت لهستان گفت، درخواست غرامت از آلمان به خاطر اقدامات این کشور طی جنگ جهانی دوم در لهستان، مساله‌ای حیثیتی برای ورشو است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، مساله غرامت که پس از چند دهه توسعه روابط با آلمان، توسط حزب منتقد اروپا "قانون و عدالت" ( (PiS لهستان احیا شده است، می‌تواند تنش‌ها را میان این دو عضو اتحادیه اروپا تشدید کند.

در ماه سپتامبر، کارشناسان حقوقی پارلمان لهستان، حکمی صادر کردند که طبق آن ورشو حق دارد از آلمان درخواست غرامت کند. با این حال، وزیر امور خارجه لهستان اظهار کرد که هیچ اقامه دعوی شتابزده‌ای صورت نخواهد گرفت.

یاروسواف کاچینسکی، رهبر PiS اظهار کرد: فرانسوی‌ها، یهودیان و بسیاری ملت‌های دیگر به خاطر خسارت‌هایی که طی جنگ جهانی دوم متحمل شدند، غرامت دریافت کرده‌اند. اما لهستانی‌ها نه! مساله تنها سرمایه‌های مادی نیست. مساله شان و حیثیت ما است و این نمایش نیست. این خواسته ماست؛ خواسته‌ کاملا جدی ما!

دولت حزب PiS عمیقا نسبت به آلمان بی‌اعتماد است و در ماه‌های اخیر درخواست‌هایی را برای جبران خسارت‌های جنگ جهانی دوم مطرح کرده است، اما ویتولد واشچیکوفسکی، وزیر امور خارجه لهستان گفته، پیش از ارائه دعوی، انجام بررسی‌های بیشتر لازم است.

شش میلیون لهستانی، از جمله سه میلیون یهودی طی جنگ جهانی دوم کشته شده‌اند. پس از قیام ورشو در سال 1944 که با شکست مواجه شد، این شهر در آتش سوخت و ویران شد و طی آن 200 هزار غیرنظامی کشته شدند.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: