شهادت امام‌رضا (ع)، ابررویداد گردشگری دینی است

کدخبر: 2137090

«گردشگری نه تنها فرآیندی است که بشر از آن برای تحقق اهداف مادی زندگی خویش بهره می‌جوید، بلکه در بُعد غیرمادی فراتر از هر اقدام دیگری خواهد توانست نیازها و ابعاد معنوی فطری انسانی را تحقق ببخشد.»

«محمدحسین ایمانی خوشخو»، رییس دپارتمان گردشگری و معنویت دانشگاه علم و فرهنگ در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری ایسنا قرار داده نوشت:

انسان محوریت هستی را هم‌راستا با فطرت خداگونه خویش پیوند زده و در این خصوص اتکا و اتصال به نهاد و ماهیت اصلی خویش را به طرق گوناگون سر منشا تحقق اهداف آفرینش خویش قرار داده است. بی‌شک ماهیت انسان به دور از ابعاد مادی گرایانه‌ای که به شیوه‌های گوناگون انسان را از فطرت خویش جدا نگاه داشته است، در این مسیر زندگانی چه آگاه و چه ناآگاهانه توانسته است مسیر حرکت به سمت و سوی هستی خویش را با فطرت خدایی همسو نماید و چه بسا سفرهای زیارتی از جمله رفتارهای انسانی بر روی کره خاکی است تا وی را به سر منشا خویش برساند.

اتکای انسان به ابعاد معنوی فطرت وجودی‌اش، به شیوه رهایی از زندگی مادی و در دشواری نهادن خویش که هر چه بیشتر وی را از دنیای لذایذ دورتر نماید، محقق می‌گردد. در این میان سفرهای زیارتی به ویژه گونه سفرهایی که از بطن اعتقادات انسانی و تفکر انسان در جهت دشواری جسم و رها نمودن روح صورت می گیرد، انسان را هر چه بیشتر به ماهیت خویش نزدیک و نزدیکتر می‌نماید و این همان نقطه عطفی است که انسان از آن به عنوان مامن عدم وابستگی به دنیای مادی و اتصال هر چه بیشتر به ابعاد معنوی یاد می‌کند. معنویت چیزی فراتر از وجود انسانی نیست، معنویت را امری جدا از ماهیت انسانی نمی‌دانند، بلکه همان اصالت وجود انسان است که معنویت را معنی می‌بخشد. انسان بسان موجودی فراتر از آنچه روی کره هستی است، برگرفته از فطرت خدایی می‌باشد که در دنیا اصل خویش را جستجو می‌کند، و چه بسا در این راه از مسیرهای اشتباه به سمت و سوی دیگری سوق داده شده است. اما در این میان گردشگری مذهبی و به ویژه رویداد مذهبی شهادت امام‌رضا (ع) که هرساله بسیار با شکوه با حضور گسترده مردم در مشهد مقدس انجام می‌گیرد، از جمله سفرهایی است که انسان را هر چه بیشتر به وجود خدایی‌اش متصل می‌گرداند. معنویت وجودی انسان از روح و آرامش درون گرفته تا تمامی صفات خدایی که به عنوان برترین ویژگی‌های انسانی و حتی عناوین اخلاق و انسانیت نامگذاری شده است، همگی تجلی وجودی است که معنا را جستجو کرده و می‌خواهد به خود معنی ببخشد.

رویداد گردشگری مذهبی شهادت حضرت ثامن‌الحجج علیه السلام، در جهت تحقق اعتقاد والای دینی در توجه هرچه بیشتر و عرض ارادت و احترام به وجود والامردی است که هستی همانند ایشان را در خود ندیده است، و همزبانی با مظلومیت‌ها و ناراحتی‌ها در فقدان چنین وجود ارزشمندی که نمی‌توان زندگی و منش وی را در قالب زندگی دنیایی تعریف نمود. حضور در این رویداد بزرگ مذهبی سبب ایجاد تفکر و تامل بیشتر شده و حتی می‌توان چنین بیان کرد که حضور و شرکت در مراسم مذهبی تاییدی است بر وجود خداگونه‌ای که شاکر است و حس شعف درونی دارد، در راهی هر چند دشوار به لحاظ ظواهر آسایش، اما عمیق است و نورانی در جهت اراده فطری انسانی‌اش.

فطرت انسان، بار معنوی و خدایی خویش را مدیون چنین سفرهایی است که برایش متذکر است و پند آموز و هرازگاهی که غرق در دنیای مادی می‌شود، و گویی تباهی را به شیوه‌ای کدرآلود در وجودش حس می‌کند، رهایی‌بخش خواهد بود. فطرت انسان همسو با آرامش قلبی، شعف درونی، حس تعلق به محضر امام رئوف، حضور در روضه منور ایشان که گویی مبدا و مامن وجود انسانی است، اتصال با خالق هستی بخش را در وجود انسان تداعی نموده و تمامی این ابعاد، مظهر معنویتی است که مسیر جستجوی شناخت و معنی را در وجود انسان روشنی می‌بخشد.

از این نظر می‌توان گفت گردشگری نه تنها فرآیندی است که بشر از آن برای تحقق اهداف مادی زندگی خویش بهره می‌جوید، چه بسا در بعد غیر مادی فراتر از هر اقدام دیگری خواهد توانست نیازها و ابعاد معنوی فطری انسانی را تحقق بخشیده و وی را آنچنان که شایسته وجود انسانی است در زندگی به حرکت و حیات سوق دهد. لذا با توجه به حضور گسترده مردم در رویداد مذهبی شهادت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در آخرین روز ماه صفر در مشهد مقدس از یک سو، و گرایش بسیار زیادی که در جوامع گوناگون پیرامون حضور در رویدادهای مذهبی در جهان و به ویژه کشور ایران به وجود آمده است، این انتظار می رود که علم و دانش گردشگری هم از حیث توجه به مفاهیم توسعه گردشگری رویداد و هم نگاهی فراتر از مضامین و نگاههای مادی گرایانه، بتوان به فطرت انسان و مبانی معنوی وجودی اش نگاه عمیق تری داشت و گردشگر را به فلسفه وجودی اش بیش از پیش نزدیک نمود. به همین جهت دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ مفتخر است ضمن برپایی «دپارتمان گردشگری و معنویت» و برگزاری دو دوره کنفرانس بین المللی در دانشگاه علم و فرهنگ، مبانی و مفاهیم جدید علمی را در حوزه توجه به اصل و اساس فلسفه گردشگری و ایجاد نگاه فراتر مادی به گردشگری از طریق این دپارتمان پایه گذاری نماید.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: