در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

چرا مردم ما کتاب نمی خوانند؟

کدخبر: 2137105

مدیر مسئول نشر تایماز در گفتگویی به بیان عوامل موثر بر کاهش سرانه مطالعه در کشور پرداخت.

مجید باشعور مدیر مسئول نشر تایماز در گفت وگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره علت های سرانه پایین مطالعه در کشور گفت: مسئله اساسی که درباره سرانه پایین مطالعه در کشور وجود دارد این است که مردم واقعا احساس نیاز نمی کنند به همین دلیل از کتاب استفاده نمی کنند. آنچه در کتاب ها وجود دارد با آنچه توقع مردم از کتاب است، تفاوت دارد. افراد کمی به سمت راحت طلبی رفته اند و سطح سواد در جامعه پایین آمده است و کتابی را هم که می خوانند چیزی از آن متوجه نمی شوند. بحث فضای مجازی هم قبل از اینکه در کشور ما باشد در کشورهای دیگر وجود داشت اما در سرانه مطالعه این کشورها تاثیری نگذاشت و در مقابل سرانه مطالعه در کشور ما را بسیار کاهش داد.

وی افزود: مردم ما خلاصه نویسی می کنند و سطحی نگر شده اند. موضوع دیگری که وجود دارد این است که هر کسی از راه می رسد یک کتاب می نویسد و هیچ نظارتی روی مباحث درون آن نیست. کتاب های ریاضی، فیزیک، فنی و مهندسی و پزشکی ما اشتباه دارد. ارشاد این اشتباهات چاپی و یا محتوایی را به خود ناشر و مولف واگذار می کند. حساسیت زیادی که روی رمان و شعر به خرج می دهند روی این نوع کتاب ها نیست. در این میان دانشگاه ها نیز به هر کتابی امتیاز می دهند و تأکیدشان فقط بر آرم انتشارات است. در حال حاضر فقط مردم کتاب ها را می بینند اما باسوادهایشان هم رغبتی به خواندن ندارند.

مدیر مسئول نشر تایماز با اشاره به اینکه کتاب درست و مفید در کشور ما بسیار کم است، اظهار کرد: فردی در 28، 29 سالگی 150 عنوان کتاب به نامش است و این اتفاقی است که در جامعه ما رخ می دهد. گاهی حاصل تمام زحمت چندین ساله یک نفر 2 تا 3 کتاب می شود و فردی دیگر در طی 10 سال 200 عنوان کتاب منتشر می کند که بیشتر این آثار کپی هستند. مقالات و کتاب ها شبیه هم است و مردم هم اعتمادی به آنها ندارند. این روند کتاب سازی در بین کتاب های درسی هم وجود دارد زیرا مدارس و دانشگاه ها به انتشار کتاب امتیاز می دهند و این کتاب ها نوشته می شوند. بهبود شرایط سرانه مطالعه کتاب یک کار شخصی نیست و یک نفر نمی تواند کاری از پیش ببرد. ارزش ها در جامعه تغییر کرده است و اگر ارزش ها سر جای خودش برگردد فرد رغبت پیدا می کند برای نگارش یک کتاب 2 تا 3 سال وقت بگذارد.

باشعور ادامه داد: برای بهبود سرانه مطالعه کتاب باید ساختاری عمل کرد و ارزش گذاری ها تغییر کند. بالای 10 هزار ناشر در کشور فعالیت می کنند. ما در کشورمان بیشتر از هند و آمریکا دانشجو داریم باید بپذیریم در بسیاری از مباحث ایراداتی داریم که لازم است اصلاح شود و سیاست گذاری های کلان کشور تغییر کند. از سوی دیگر افرادی هستند که خانوادگی انتشارات دارند و همگی کارهای تکراری انجام می دهند. در مجموع، بیشتر کتاب هایی که چاپ می شوند، پوسته هستند و درون و هسته ای ندارند. ناشران ما بدون برنامه و سیاست گذاری های هدفمند کتاب چاپ می کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: