نیلی احمدآبادی در گفتگو با خبرنگاران جوان؛

سرقت علمی ناشی از ضعف در سیستم‌های نظارتی است

کدخبر: 2137172

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به سرقت علمی در دانشگاه ها گفت: ضعف در نظارت علت رخ داد های ناخوشایند این چنینی است.

محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: برای رسیدن به اهداف برنامه توسعه دانشگاه در زمانی مقرر ما نیازمند یک برنامه عملیاتی منظم و هدفمند هستیم و باید در تناسب کامل با شاخص های برنامه سوم فعالیت خود را سامان دهیم و رسیدن به اهداف برنامه را با دقت رصد کنیم.

وی ادامه داد: امروزه در بسیاری از دانشگاه های معتبر جهان موضوع ماموریت سوم که همانا بحث مسئولیت پذیری اجتماعی است، مورد توجه و تاکید قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه تهران اضافه کرد:این دانشگاه ها با دو رویکرد اخلاقی روبه رو است، نخست، اخلاق عمومی که در همه دانشگاه ها دارای مولفه های تقریبا مشترک است و دوم، اخلاق حرفه ای که بسته به اهداف و ماموریت هر دانشگاه ممکن است متغیر است.

نیلی تصریح کرد: در مجموع دنیا پذیرفته است که در دانشگاه نیز مانند هر نهاد دیگر باید قواعدی برای اخلاق داشته باشیم و همگان ملزم به رعایت آن باشیم.

وی بروز رخدادهای ناخوشایندی مانند سرقت علمی را ناشی از ضعف در سیستم های نظارتی دانست و افزود: ضعف در نظارت همواره مسئله آفرین بوده است، اگر پایان نامه دانشجویان را استاد راهنما به دقت مطالعه کند و در طول انجام آن، استاد مربوطه وقت کافی را برای نظارت بر کار دانشجو بگذارد، بسیاری از خطاها قابل پیشگیری است.

رییس دانشگاه تهران در خصوص علت اینکه دانشگاه ها متهم به سرقت علمی شده اند، اظهار کرد: این امر منشا بیرونی داشت چون سیاست های از بیرون به دانشگاه ابلاغ شد اکثر دانشگاه های دنیا دارای هیئت امنا هستند البته اینکه دانشگاه ها به دنبال استقلال هستند به معنای این نیست که آنها خود مختار از دولت عمل کنند بلکه باید با وجود داشتن استقلال درونی اتصال بین بدنه جامعه، دولت و دانشگاه حفظ شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: