معاون فرهنگی وزیر ارشاد :

نقش مهم رسانه ها درباره کتاب نقد است

کدخبر: 2137187

معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: نقش مهمی که رسانه ها درباره کتاب دارند نقد کتاب و نه فقط معرفی آناست و اگر کتابها نقد بشوند وضعیت خوبی پیدا خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار مهر مراسم اختتامیه شانزدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه عصر امروز سه شنبه ۲۳ آبان در سرای کتاب موسسه خانه کتاب برگزار شد.

محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: رسانه ها نقش روایت گری را دارند؛ گاهی کتاب ها از دید ما مخفی هستند و از آنها غفلت می کنیم در حالی که از عناصر لازم جامعه هستند. درباره پیامبران این روایت وجود دارد که طب شان را رایگان به مردم عرضه می کردند یعنی خلاف کاری که طبیبان دیگر انجام می دهند.

وی افزود: راویان کتاب چه نسخه های مکتوب، چه دیداری و چه شنیداری و چه تجسمی همه نقششان این است که چیزی را که لازم داریم و از آن غفلت می کنیم به چشممان بیاورند. حالا اگر این روایت گری و نشان دادن هنرمندانه باشد نتیجه موفقیت آمیز است. بنابراین رسانه ها نقش مهمی در جلب توجه مردم به کتاب دارند.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در ادامه گفت: خلاقیت و جستجوگری خبرنگاران کتاب است که می تواند مفاهیم بدیع و اصیلی را که حتی به آنها فکر نمی کنیم جلوی چشممان بیاورد. به قول اقبال لاهوری هزار باده ناخورده در رگ تاک است. می‌شود هزاران دیدگاه نادیده را در این زمینه پیدا کرد و در معرض دید عموم گذاشت. کار من فلسفه اخلاق است و چندی پیش کتابی را از افغانستان برای من آورده بودند که متعلق به ۷۰ سال پیش بود و این بیت اقبال درآن درج شده بود. من از کیفیت و چاپ مناسب آن کتاب بسیار تعجب کردم. مفاهیم عمیق کتاب نیز جای خود داشت.

جوادی در پایان سخنانش گفت: فکر می کنم نقش مهمی که رسانه ها درباره کتاب دارند نقد کتاب است و نه فقط معرفی آن. البته توجه کنیم که نقد به معنی تخریب نیست؛ تخریب زمینه نقد را از بین می برد. به نظرم اگر کتاب ها نقد بشوند وضعیت خوبی پیدا می کنند چون خیلی از کتاب های چاپ شده در بازار نشر کتاب های خوبی نیستند و اگر نقد وجودداشته باشد مخاطب می تواند کتاب مناسب را پیدا کند .نقد می تواند به مراحل تولید کتاب هم مرتبط باشد و نه فقط محتوای کتاب.

در بخشی از این برنامه علیرضا بهرامی دبیر جشنواره کتاب و رسانه گفت: افزایش ۲۸۰ درصدی آثار جشنواره نسبت به سال گذشته افتخار کمیتی ندارد و خوشحالی ما از بابت کسوت رسانه های شرکت کننده در جشنواره است.

وی ادامه داد: از پیشکسوتانی که آثارشان را از روند داوری خارج کردند و مجال رقابت جوان تر ها را فراهم کردند تشکر می کنم. بخش مغفول عکس و مقاله های پژوهشی در این دوره از جشنواره به آن اضافه شد و امیدواریم در دوره های بعد حوزه طنز و داستان هم به جشنواره اضافه شود.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: