تلویزیون و رادیو کرمانشاه کاملا در انحصار زلزله است

بررسی عملکرد شبکه کرمانشاه در پوشش اخبار زلزله

کدخبر: 2137301

مدیر کل صداوسیما استان کرمانشاه علاوه بر تشریح عملکرد این مرکز در پوشش اخبار زلزله‌ در غرب کشور از همان دقایق ابتدایی، از برنامه‌های آتی که در نظر گرفته شده است، سخن گفت.

رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا درباره انتقادهایی که نسبت به عملکرد شبکه‌های استانی در پوشش اخبار زلزله‌ مطرح شده بود، ضمن عرض تسلیت به هموطنان کرد، با بیان اینکه «ما خودمان نیز در مرکز زلزله بودیم و با بحران مواجه شدیم» اظهار کرد: از همان دقایق اول به همه نیروها فراخوان دادیم. در بخش خبر و اطلاع‌رسانی در لحظات نخست با شبکه خبر ارتباط گرفتیم.

او ادامه داد: از همان شب اول ستاد بحران در صداوسیما مرکز استان تشکیل شد و بعد از گذشت لحظاتی از وقوع زلزله، توانستیم از مسجد امام رضا (ع) به صورت مستقیم از شهر و مردم گزارش زنده داشته باشیم و مدیر ستاد بحران ما نیز از همان جا گزارش‌هایی را به مردم ارائه داد. همچنین سیستم مرتبط با ماهواره (SNG) را به شهر سرپل‌ذهاب و قصر شیرین فرستادیم و توانستیم حوالی ساعت ۵ صبح با این دو شهر ارتباط زنده تصویری داشته باشیم و با شبکه‌های یک و خبر سیما ارتباط برقرار کنیم. در کل از زمان وقوع زلزله تا روز بعد ۱۹ ارتباط تصویری مستقیم با شبکه‌های سراسری داشتیم.

مدیر کل صداوسیما استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه «عمق فاجعه در استان کرمانشاه زیاد و وسیع است»، یادآور شد: طبیعی است که با این عمق زیاد فاجعه نتوانسته باشیم آن‌طور که باید در لحظات اول همه نقاط را پوشش بدهیم. اما در روز دوم تلاش کردیم تا نقاط ضعف را برطرف کنیم؛ به گونه‌ای که حتی در این شرایط تلاش کردیم از شبکه‌های مجازی هم برای اطلاع‌رسانی اخبار درست بهره ببریم.

رحیمی درباره پوشش زنده از مناطق زلزله‌زده در استان کرمانشاه توضیح داد: تلاش کردیم تا حتی از روستاها نیز گزارش‌های تصویری زنده پخش کنیم تا به صورت متعادل گلایه‌ها و تشکرهای مردم از گروه‌های امدادرسان و نهادهای دولتی اطلاع‌رسانی شود. اگر مردم از مسؤولی گلایه داشته و دارند سعی می‌کنیم تا با مسؤول مربوطه گفت‌وگو و از این طریق مطالبات را پیگیری کنیم.

او با بیان اینکه «کل جدول پخش سیما و صدای استان کرمانشاه به زلزله اختصاص یافته است»، افزود: طبیعتاً وقتی بحرانی پیش می‌آید همه باید در وهله نخست دعوت به آرامش و پیام‌های آرامش‌بخش به مردم منتقل کنیم. گلایه‌هایی وجود داشت که شبکه‌های استانی از همان لحظات نخست این حادثه را پوشش نداد. این درحالی است که آنها توجه نمی‌کنند که ما خودمان در مرکز بحران بودیم و اندکی زمان‌ می‌برد تا بتوانیم اطلاع‌رسانی کنیم. از طرفی دیگر باید اول عمق و جزئیات ابتدایی حادثه مشخص شد تا بتوانیم اطلاع‌رسانی درستی داشته باشیم. با وجود این شرایط، ما پس از ۷ دقیقه در سیما از طریق زیرنویس اولین اعلام و بعد از ۱۵ دقیقه در صدا اعلام رسمی و ارتباط مستقیم با مسئولین داشتیم. پس از آن برنامه‌های روتین هر دو بخش قطع و به پوشش این حادثه اختصاص داده شد.

مدیر کل صداوسیما استان کرمانشاه همچنین اعلام کرد که «قرار است از بعد از ظهر سه‌شنبه (۲۳ آبان ماه) رادیو امید در شهر سرپل ذهاب به منظور پوشش اخبار مربوط به این حادثه و به طور کلی برنامه‌هایی که در این شرایط می‌تواند تاثیرگذار باشد، راه‌اندازی شود. خوشبختانه توانستیم تجهیزات و نیروی انسانی برای راه‌اندازی‌ این رادیو را فراهم کنیم. البته طول عمر رادیو امید با آرام شدن شرایط در مناطق زلزله‌زده به پایان می‌رسد.»

به گزارش ایسنا، سه روز از زلزله غم‌بار غرب کشور می‌گذرد؛ زلزله‌ای که با ۹۳۸۸ مجروح و ۴۳۲ کشته کمر بسیاری از خانواده‌ها را شکاند و ملت ایران را در سوگ نشاند.

امدادرسانی به زلزله‌زدگان و آسیب‌دیدگان ناشی از زلزله همچنان ادامه دارد و تاکنون برابر آخرین آمارها اعلام شده است.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: