سردبیر سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی:

مذاکره با آمریکا همواره در ادوار تاریخی ایران شکست خورده است

کدخبر: 2137594

سید محمد مهدی توسلی با اشاره به بررسی مذاکرات ایران و آمریکا در دوره‌های مختلف گفت:"مذاکره" با آمریکا در ادوار تاریخی ایران همواره شکست خورده است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، سیدمحمد مهدی توسلی٬ سردبیر سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی و کارشناس تاریخ معاصر در دومین مجمع عمومی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در سال تحصیلی 96-97 اظهار داشت: دکتر مصدق برای بقای دولتش و تثبیت ملی شدن صنعت نفت در ایران وارد مذاکره با امریکا شد و حتی در مهرماه 1330 به امریکا هم سفر کرده و با رئیس جمهور وقت امریکا دیدار کرد.

وی افزود: مصدق که سعی داشت پای امریکا را در سیاست خارجی ایران باز کند٬ طی این مذاکرات درخواست های زیادی را از امریکا دارد ولی امریکا به هیچکدام از آنها جواب مثبت نمی دهد٬ در عوض امریکا پیشنهادهایی را به مصدق ارائه می دهد که او آن پینشهادات را نمی پذیرد٬ در نتیجه سفر مصدق به واشنگتن که با پیشنهاد رئیس جمهور وقت امریکا هم بوده بی نتیجه می ماند.

بیشتر بخوانید: صحنه های مختلف تاریخی را جمع آوری و برای تلویزیون آمریکا فیلم خبری ساخته اند

سردبیر سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی در مورد روایت مصدق از شکست مذاکرات با امریکایی ها گفت: مصدق پس از بازگشت به ایران در مجلس شورای ملی اذعان می کند از تلاش ما برای جلب موافقت آمریکایی ها نتیجه ای حاصل نشد.

توسلی همچنین در مورد مذاکرات اعضای دولت موقت با امریکا نیز اظهار داشت: مارک گازیوروسکی تاریخ نگار آمریکایی در مورد مذاکرات دولت موقت با طرف های امریکایی دست به قلم شده و گفت اعضای دولت موقت نیز مذاکراتی با امریکا را کلید زده بودند و طی مذاکرات درخواست کردند که امریکا در زمینه تهدیدات خارجی ایران به آنها کمک های اطلاعاتی کند و مذاکرات نیز به خوبی در حال پیشرفت بوده تا اینکه حتی امریکا اطلاعاتی را درباره احتمال تجاوز عراق به ایران به اعضای دولت موقت داده بودند.

وی درباره لایه های پنهان مذاکرات دولت موقت با امریکا نیز اظهار داشت: درست است که پس از تسخیر سفارت امریکا در ایران و استعفای دولت موقت مذاکرات لغو شود و برخی می گویند این مذاکرات به دلیل تسخیر سفارت امریکا بی نتیجه مانده ولی وقتی در اسناد لانه جاسوسی امریکا نگاه می کنیم به وضوح مشاهده می شود، هدف امریکا از مذاکرات با دولت موقت چه بوده و آنها چه هدفی را دنبال می کردند.

سردبیر سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی با اشاره به اسناد استحصال شده از سفارت امریکا تصریح کرد: در اسناد لانه جاسوسی آمده است که امریکا قصد داشت با خوش بین کردن دولت موقت به همکاری با امریکا با طرح همکاری اقتصادی٬ اطلاعاتی٬ نظامی و سیاسی در اقتصاد و سیاست ایران نفوذ کند؛ یا در جای دیگری امریکایی ها دادن اطلاعات جاسوسی مهم به دولت موقت را برای جا باز کردن و وابسته کردن ماشین نظامی٬ اطلاعاتی و اقتصادی دولت موقت به آمریکا در آینده ای نزدیک عنوان کرده بودند.

وی در مورد نتایج مذاکرات دولت موقت با آمریکایی گفت: بنابراین رویکرد و هدف امریکایی ها را در اسناد سفارت امریکا در ایران به وضوح می توان مشاهده کرد و مسلما اگر مذاکرات ادامه پیدا می کرد، نتیجه ای جز شکست و باز شدن درهای جاسوسی و نفوذ امریکا در ایران برای منحرف کردن مسیر انقلاب اسلامی از ریل حرکت خود نداشت.

توسلی با بیان اینکه مذاکرات آقای هاشمی رفسنجانی با امریکا در جریان موسوم به مک فارلین نیز با شکست مواجه شد٬ اظهار داشت: در جریان مک فارلین قرار بود که آزادی گرونگان های امریکایی در لبنان با استفاده از نفوذ ایران در لبنان صورت گیرد و در قبال آن هم امریکا به ایران در جریان جنگ تحمیلی کمک تسلیحاتی کند که این مسئله البته پیچ و خم های زیادی دارد و هنوز هم ناگفته هایی در این زمان وجود دارد ولی موضوع بحث من جزئیات پرونده مک فارلین نیست و البته در زمان دیگری می شود در مورد آن بحث کرد.

توسلی با بیان اینکه در قضیه مک فارلین می خواهم فقط نتایج مذاکرات پر ابهام و پر پیچ و خم آن را بررسی کنیم٬ تصریح کرد: در جریان مذاکراتی که با امریکا در قضیه مک فارلین صورت گرفت باز تاریخ گواه می دهد که علی رغم تلاش های آقای هاشمی رفسنجانی این مذاکرات به نتیجه نرسید و هیچگاه امریکا نتوانست تعهدات خود را در قبال ایران به سرانجام برساند و در جریان این مذاکرات واضح است که توان تسلیحاتی کشور افزایش پیدا نکرد.

سردبیر سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه مذاکره با امریکا همواره در ادوار تاریخی ایران شکست خورده است٬ تصریح کرد: همانطور که مشخص است وقتی به تاریخ رجوع می کنیم مشاهده می شود که از سال 1332 همواره مذاکره با امریکا در ایران نتیجه ای نداشته٬ بنابراین با این سابقه از همان اول مشخص بود که فرجام مذاکرات برجام "تقریباً هیچ" دستاوردی برای ایران نخواهد داشت.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: