رضایی‌زاده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

تبدیل علم به ثروت با استانداردسازی طب سنتی

کدخبر: 2137606

عضو هیت علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران از پتاسیل بالای حوزه گیاهان داوریی برای تبدیل علم به ثروت خبر داد.

حسین رضایی زاده عضو هیت علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: صنعت گیاهان دارویی بسیار گسترده است تاجایی که کشور چین توانسته 100 میلیون شغل در این زمینه تعریف کرده است.

امروزه استفاده از گیاهان دارویی و معطر به دلیل گرایش مجدد انسان به طبیعت و محصولات طبیعی، اثرات جانبی مواد سنتزی و نیز کشف داروهای جدید از ترکیبات طبیعی رشد بسیار بالایی داشته است.

وی ادامه داد: در این خصوص حرکت های بسیار خوبی در زمینه افزایش تولید و استفاده از گیاهان دارویی و داروهای گیاهی اتفاق افتاده است به طوری که صدور مجوزها و تولید داروهای گیاهی و فرآوردهای طبیعی به بیش از1600 قلم رسیده است. همچنین افزایش بیش از 95 درصدی شرکت های دانش بنیان برای تجاری سازی و تولید 586 محصول و گسترش بیش از 400 شرکت فعال در زمینه گیاهان دارویی از جمله علائم رشد استفاده از گیاهان دارویی است.

عضو هیت علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص جایگاه طب سنتی در تبدیل دانش به ثروت افزود: در حوزه طب ایرانی یک زمینه وجود دارد که طی آن افراد شاغل در این حوزه یک دوره تخصصی داروسازی سنتی را می گذرانند به عنوان داروساز، ایده ها و فرمول های طب ایرانی را به شکل امروزی استاندارد و آنها را قابل عرضه به بازار می کنند.

توسعه طب سنتی در ایران و کشورهای جهان

رضایی زاده تصریح کرد: در دنیای امروز طب سنتی گردش اقتصادی و بازار بسیار مناسبی پیداکرده است در کشورهای غربی و توسعه یافته نیز این حوزه شدیدا رشد داشته و گسترش پیدا کرده است.

وی بیان کرد: در صورتی که طب سنتی همگام با بازار پیشرفت کند و به روز شود و از استانداردهای روز داروسازی بهره ببرد، پیشرفت های چشمگیری در زمینه دارو بر پایه طب سنتی برای کشور به ارمغان می آورد و درواقع یکی از بهترین پتانسیل ها را برای خلق ثروت از دانش دارد.

ایران 90 درصد اقلیم گیاهان دارویی را داراست

عضو هیت علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: ایران یکی از کانون های تنوع زایی و تنوع زیستی گیاهان دارویی است، کشور ما از 11 اقلیم مربوط به گیاهان دارویی 9 اقلیم را داراست و چیزی در حدود 90درصد اقلیم های مناسب برای رشدگیاهان دارویی در کشور ما موجود است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: