عضو کمیسیون بهداشت مجلس؛

طرح تحول سلامت نباید مسکن مهر شود/در چاه ویل درمان گیر افتاده ایم

کدخبر: 2137809

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با عنوان این مطلب که در چاه ویل درمان گیر افتاده ایم، گفت: طرح تحول سلامت نباید به سرنوشت مسکن مهر دچار شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن علیجانی با یادآوری بدهی بیمه ها به شرکت های دارویی، داروخانه ها، بیمارستان ها و مراکز بهداشتی، اظهارداشت: وزارت بهداشت نیز به دلیل طلب از بیمه ها به پرستاران، پزشکان، پیمانکاران و شرکت های دارویی بدهکار است و برای رفع این مشکل بیمه ها باید در پرداخت بدهی خود به این وزارتخانه تسریع کنند تا وزارت بهداشت در انجام وظایف خود به ویژه اجرای طرح تحول سلامت با مشکل مواجه نشود.

وی با یادآوری جلسه اخیر کمیسیون بهداشت با سازمان بیمه سلامت، تامین اجتماعی و برنامه و بودجه، افزود: عدم پرداخت بدهی ۱۸ هزار میلیاردی وزارت بهداشت طرح تحول و سلامت مردم را دچار مشکل می کند بنابراین سازمان برنامه و بودجه باید بخشی از این بدهی را پرداخت کند.

علیجانی با یادآوری اینکه دولت و سازمان برنامه و بودجه باید توجهی ویژه به پرداخت بدی های وزارت بهداشت داشته باشد، تصریح کرد: وزارت بهداشت بابت اقدامات انجام شده و اجرای طرح تحول هزینه هایی را متحمل می شود و نمی توان بدهی ۱۸ هزار میلیاردی وزارت بهداشت را به طرح تحول سلامت ربط داد.

وی با یادآوری اینکه نحوه اجرای طرح تحول سلامت اگر منطبق بر برنامه ششم و سیاست های اقتصاد مقاومتی باشد صرفه جویی در هزینه های بهداشت و درمان را به دنبال دارد، گفت: در حالی می توان ۵۵ درصد داروها را در کشور تولید کرد که این داروها از طریق واردات تامین می شوند به عنوان مثال در کشور به ۴.۵ میلیون صافی دیالیز نیاز داریم که توان تولید داخل ۵.۵ میلیون است اما وزارت بهداشت این کالای پزشکی را از خارج وارد می کند البته ممکن است قیمت تولید شده از واردت بیشتر باشد اما در این رابطه تولید داخل دچار مشکل می شود.

علیجانی ادامه داد: طرف های خارجی از عمد زیرفروشی می کنند تا تولید داخل دچار مشکل شود و زمانی که گردش مالی و صنعت داخل با مشکل مواجه شد اقدام به افزایش هزینه ها می کنند.

وی با انتقاد از اینکه ۵۵ درصد داروهای وارداتی مشابه داخلی دارند، تصریح کرد: این موضوع صنعت دارو را دچار خلل می کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از اینکه پیشگیری و بهداشت اولویت وزارت بهداشت نیست، گفت: بی توجهی نسبت به اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده هزینه خدمات تخصصی و فوق تخصصی را افزایش داده است به طور قطع اگر وزارت بهداشت در جهت ارتقای سطح سواد سلامت جامعه از طریق آموزش و پرورش و صدا و سیما اقدام کند ۲۰ تا ۲۵ درصد مراجعات مردمی به مراکز درمانی و فوق تخصصی کاهش می یابد.

وی افزود: اجرای راهنمایی بالینی میزان جراحی ها را کنترل و توجه به سیستم مراقبت در منزل نیز هزینه های مراقبتی را کاهش داده و معضل کمبود تخت بیمارستانی را تا حدودی رفع می کند.

علیجانی با انتقاد از اینکه برخی افراد حتی از مزایای بیمه پایه نیز برخوردار نیستند، گفت: در حالی که برخی از مزایای دو نوع بیمه یعنی پایه و تکمیلی برخوردار هستند و دولت ۵ هزار میلیارد تومان بابت بیمه تکمیلی هزینه می کند. در واقع با اجرای راهنمای بالینی، سطح بندی خدمات و توجه به حذف بیمه تکمیلی، پرداخت کارانه پزشکان با فرمول صحیح، آموزش رزیدنت ها، پژوهش در علوم پایه و پزشکی، پیوندهای بین رشته ای مقدم شمردن امر پیشگیری بر درمان و مدیریت بیماری های مزمن می توان از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی در حوزه سلامت ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان آن را کاهش و صرف امور زیربنایی و تقویت تولید دارو و تجهیزات پزشکی و پژوهش های پایه کرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید ضرورت تسری پزشک خانواده به سراسر کشور، افزود: در حال حاضر ۱۰۰ هزار پزشک عمومی داریم که با ارائه آموزش های لازم قابلیت تبدیل شدن به پزشک خانواده را دارند و موضوع کاهش هزینه ها را به دنبال دارد. متاسفانه در چاه ویل درمان گیر افتاده ایم، در این رابطه نباید طرح تحول سلامت سرنوشتی مانند مسکن مهر پیدا کند بلکه باید بسته تحول سلامت را در مجلس تصویب کرد، در شرایط فعلی و با اقداماتی که در این راستا انجام می شود نگرانی زیادی از بابت ایجاد مشکلاتی برای طرح به ویژه تامین منابع مالی آن وجود دارد.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: