رئیس پلیس راهور تهران بزرگ خبر داد؛

آغاز ثبت دوربینی تخلفات موتورسیکلت‌ها از امروز

کدخبر: 2137811

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ از آغاز ثبت تخلفات موتورسیکلت‌ها توسط دوربین‌های ثبت تخلف نصب شده در سطح شهر تهران خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار محمدرضا مهماندار اظهار کرد: تمام دوربین‌های ثبت تخلفاتی که در سطح شهر تهران بودند، تاکنون فقط تخلفات خودروها را ثبت می‌کردند؛ اما از سه ماه قبل با ایجاد تغییراتی در سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای موجود، کار ثبت تخلفات موتورسیکلت‌ها نیز از این طریق انجام می‌شود.

وی درباره جزئیات این طرح گفت: در شروع این طرح ۳ تخلف عبور از چراغ قرمز، سرعت غیرمجاز و عبور از خط اضطرار و خط ویژه از طریق دوربین‌ها ثبت می‌شود و سایر تخلفات مانند قبل به‌صورت دستی ثبت می‌شود.

مهماندار در رابطه با ایجاد محدودیت برای تردد موتورسیکلت‌ها در محدوده طرح ترافیک نیز ابراز کرد: هنوز تصمیمی در این رابطه گرفته نشده است؛ این کار نیاز به مصوبه شورای شهر و در اختیار داشتن ابزار کنترلی دارد. از زمان اجرای طرح زوج و فرد و پیش از آن هم اجرای طرح ترافیک، عده‌ای از شهروندان سراغ موتورسیکلت‌ رفتند تا با استفاده از این وسیله نقلیه، بتوانند در این محدوده‌ها راحت‌تر تردد کنند.

رئیس پلیس راهور پایتخت در این رابطه افزود: نکته قابل توجه این است که بیش از ۳میلیون موتورسیکلت در تهران شماره‌گذاری شده و باید به این تعداد، موتورسیکلت‌هایی را که از شهرستان‌های دیگر به تهران آورده شده و از آن استفاده می‌شود، اضافه کرد. امروزه با بی‌انضباطی در بخش موتورسیکلت مواجهیم. طبیعی است که یک سری نگرانی‌هایی نیز وجود دارد و نیروی انتظامی هم بر این نگرانی‌ها اشراف دارد. مخصوصاً سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی کشور و سردار رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز کاملاً واقفند که برخی از این راکبان موتورسیکلت با استفاده از این وسیله نقلیه امرار معاش می‌کنند. ما نمی‌خواهیم با اعمال قانون باعث شویم که به قشری آسیب وارد شود.

مهماندار تأکید کرد: اولویت ما کار فرهنگی و اطلاع‌رسانی است و در طرح‌های این چنینی گام به گام جلو می‌آییم. مانند همین طرح که در شروع آن ۳ تخلف را ثبت می‌کنیم که به جان راکبان موتورسیکلت صدمه می‌زند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اظهار کرد: با همکاری موتورسیکلت‌سواران و انجام آموزش‌های لازم می‌توان شهری منضبط داشت. البته باید توجه کرد تخلفاتی که تأکید می‌کنیم نباید انجام شود، مواردی نیست که به ارتزاق موتورسیکلت‌سواران لطمه بزند؛ چنان که لازمه درآمد داشتن صاحبان موتورسیکلت عبور از چراغ قرمزنیست.

سردار مهماندار به صاحبان موتورسیکلت‌ها توصیه کرد: با توجه به اینکه ممکن است آدرس و شماره تلفنشان عوض شده باشد، با مراجعه به دفاتر پلیس+۱۰ نسبت به اصلاح این اطلاعات اقدام کنند تا اگر قرار شد که صورت تخلفات برایشان ارسال شود، مشکلی وجود نداشته باشد.

وی همچنین درباره موتورسیکلت‌های توقیف شده در پارکینگ نیز بیان کرد: موتورسیکلت قیمت پایینی دارد و در مواردی ممکن است هزینه پارکینگ یا مبلغ جریمه بیشتر از ارزش خود موتورسیکلت باشد. به‌همین علت برخی نسبت به تحویل گرفتن موتورسیکلت خود از پارکینگ اقدام نمی‌کنند که البته این موتورسیکلت‌ها بعد از مدتی در اختیار مراجع قضایی قرار می‌گیرد تا برای آنها تعیین تکلیف شود.

رئیس پلیس راهور پایتخت گفت: موتورسیکلت‌ها نیز باید معاینه فنی داشته باشند و قانون‌گذار تفاوتی بین وسایل نقلیه قائل نشده است. فعلاً همکارانم معاینه فنی موتورسیکلت‌ها را کنترل می‌کنند اما در آینده با اطلاع‌رسانی قبلی، جریمه نداشتن معاینه فنی نیز به سامانه مکانیزه ثبت تخلفات اضافه می‌شود.

سردار مهماندار در پایان تأکید کرد: تهران نیازمند نظم‌بخشی است که قسمت زیادی از این موضوع مربوط به موتورسیکلت‌هاست. خواهشمندیم خود راکبان موتورسیکلت همکاری کنند و قانون را رعایت کنند.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: