برای نخستین‌بار در شش سال گذشته؛

گزارش نقض حقوق مخالفان بحرینی در پارلمان اروپا قرائت شد

کدخبر: 2137906

برای نخستین‌بار در شش سال گذشته، گزارشی از نقض گسترده حقوق‌بشر توسط رژیم آل خلیفه، در پارلمان اروپا قرائت شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی المنار، در نشست پارلمان اروپا در بروکسل، گزارشی از سرکوب شهروندان بحرینی به دست رژیم آل خلیفه قرائت شد.

در گزارش المنار آمده است: درهای پارلمان اروپا برای نخستین بار پس از گذشت شش سال از سرکوب و قلع و قمع مخالفان در بحرین، به روی نمایندگان مخالفان باز شد تا نمایندگان پارلمان اروپا به گزارشی از سرکوب ها در بحرین گوش فرا دهند.

شیخ میثم سلمان (از چهره های معروف مخالف نظام سیاسی بحرین) در گزارشی که برای نمایندگان پارلمان اروپا قرائت کرد، گفت: «شیعیان در بحرین دهه هاست که از سیاست های تبعیض آمیز برنامه ریزی شده رنج می برند، کارشناسان سازمان ملل متحد در سال دو هزار و شانزده در بیانیه ای درباره حملات برنامه ریزی شده مقامات بحرینی به شیعیان از جمله محروم کردن آنان از حقوقشان، هشدار داده بودند».

در ادامه گزارش آمده است در شرایطی که نشست های بروکسل هنوز به پایان نرسیده بود دادگاه های بحرینی حکم صادره علیه نبیل رجب، فعال حقوقی بحرینی ، را تایید کردند. نبیل رجب در دادگاه به ده سال حبس محکوم شد و همچون گذشته اتهام ها علیه او اتهاماتی واهی و بی اساس است. نبیل رجب با اتهاماتی چون انتقاد از نظام سیاسی در گفتگوی تلویزیونی و در شبکه های اجتماعی متهم شده است؛ زیرا او خواستار توقف مداخله در یمن شده بود. حکم ظالمانه دادگاه موجب شد تا در شبکه های اجتماعی با این فعال حقوق بشری ابراز همدردی شود و کمپینی در حمایت از او شکل بگیرد.

این گزارش می افزاید سازمان عفو بین الملل نیز حکم دادگاه را ظالمانه خواند. مرکز حقوق بشر بحرین هم این نگرانی را مطرح کرد که ممکن است بازداشت نبیل رجب مقدمه ای برای قتل او باشد. در بحبوحه همین تحولات تعدادی از فعالان عرب و غیر عرب در برابر سفارت بحرین در انگلیس تجمع و به بازداشت و حکم صادره علیه نبیل رجب و سکوت محافل بین المللی در برابر ابن ظلم ها اعتراض کردند. در دست تجمع کنندگان تصاویری از بازداشت شدگان بحرینی مشاهده می شد. یکی از فعالان حقوقی از کشور انگلیس در تجمع در برابر سفارت بحرین گفت: «نظام سیاسی انگلیس در برابر رفتار نظام بحرین سکوت را در پیش گرفته است. این سکوت تنها به این دلیل است که منافع انگلیس در تداوم سکوت است تا بتواند همچنان به نظام بحرین سلاح بفروشد».

فعال دیگری که مدیر دفتر خبرنگاران بدون مرز در انگلیس است، می گوید: «دولت انگلیس باید به خوبی بفهمد که حقوق بشر در صدر منافع قرار دارد؛ در نتیجه نباید در قبال منافع مد نظر خود در برابر ظلم به مظلومان بحرینی و دیگر کشورهای حوزه خلیج (فارس) سکوت در پیش بگیرد».

سکوت در برابر سیاست خفقان آور در بحرین تنها شامل کشور انگلیس نمی شود؛ بلکه آمریکا نیز در این وادی حرکت می کند. به همین منظور در برابر سفارت بحرین در این کشور نیز تجمعی برگزار شد و حاضران در این تجمع ضمن حمایت از نبیل رجب حقوقدان، خواستار آزادی این فعال حقوقی شدند.

در پایان گزارش نیز آمده است اقامت اجباری آیت الله شیخ عیسی احمد قاسم (رهبر نهضت اسلامی بحرین) نیز برای صد و هشتاد و دومین روز پیاپی در بحرین ادامه دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: