عضو اتاق بازرگانی اهواز در گفگتو با باشگاه خبرنگاران جوان:

خوزستان، توانمندی مطلوبی در حوزه صادرات دارد

کدخبر: 2137964

موسی پور گفت: استان خوزستان، توانمندی‌های مطلوبی در حوزه صادرات و تولید دارد.

عدنان موسی پور عضو اتاق بازرگانی اهواز در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به ظرفیت های بازرگانی استان خوزستان اظهار کرد: استان خوزستان، توانمندی های مطلوبی در حوزه صادرات و تولید دارد.

وی ادامه داد: دیپلماسی صادرات در فعالیت های بازرگانی دیده نمی شود و اکثر بنگاه های اقتصادی با رویکرد تامین نیاز بازار داخل شکل گرفته است.

عضو اتاق بازرگانی اهواز افزود:همجواری با عراق ، وجود نیروی فعال علاقه مند به مشارکت، داشتن ۸ درگاه صادراتی فعال و زیرساخت تجاری لازم، همگی از جمله توانمندی های استان خوزستان است، بنابراین، دانش حرفه ای و لازم برای ورود به صادرات در این حوزه وجود ندارد.

موسی پور، با بیان اینکه مرز آبی وضعیت بهتری نسبت به مرز خشکی دارد تصریح کرد: در بخش درگاه های ترانزیتی باید گفت که راه های آبی استان، وضعیت بسیار مرغوب تری نسبت به پایانه های خشک مرزی دارند؛ به عنوان نمونه، در مرز چذابه مشکلات نبود باسکول، عدم تامین امنیت تجاری لازم، نامعلوم بودن متولی پایانه و.. هنوز پابرجاست که همین امر می تواند بر صادرات تاثیر گذارد.

وی با اشاره به اینکه، حجم صادرات استان خوزستان ۴ میلیارد است که از این میزان، ۵/۱ میلیارد آن متعلق به کشور عراق است اظهار کرد: عمده این صادرات محصولات غیر نفتی است.

موسی پور، با بیان اینکه محصولات کشاورزی این استان به کشور های مختلف صادر می شود، یادآورشد: در قسمت شمالی استان محصولات سیفی جات و در جنوب استان، خرما کشت می شود که عمده محصولات سیفی به روسیه و خرما به کشور های استرالیا، کاندا و آمریکا صادر می شود.

عضو اتاق بازرگانی اهواز، با بیان اینکه با تاسیس کارخانه های بسته بندی خرما، صادرات این محصول افزایش داشته است، افزود:در گذشته، خرما به صورت فله ای و اغلب بدون بسته بندی صادر می شد که در طی چند سال اخیر، با سرمایه گذاری و احداث چندین کارخانه بسته بندی، صادرات این محصول، رشد محسوسی داشته است.

موسی پور در پایان گفت:دیپلماسی صادرات در کشور وجود ندارد و اکثر بنگاه های اقتصادی با هدف تامین نیاز های داخل شکل می گیرند و نیاز به باز تعریف الگوی های جدید برای صادرات احساس می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: