تهدیدات ترامپ ایتالیایی‌ها را برای سرمایه‌گذاری در ایران دو دل کرد

کدخبر: 2141499

در حالی روز گذشته نشست سرمایه گذاری ایران و ایتالیا در رم برگزار شد که به نظر می رسد، روابط اقتصادی ایران با بزرگترین شریک تجاری اروپایی اش نیز از تهدیدات ترامپ و عدم تایید پایبندی ایران به برجام از جانب واشنگتن پذیرفته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، روز گذشته در حالی نشست سرمایه گذاری ایران و ایتالیا در رم برگزار شد که به نظر می رسد، روابط اقتصادی ایران با بزرگترین شریک تجاری اروپایی اش نیز از تهدیدات ترامپ و عدم تایید پایبندی ایران به برجام از جانب واشنگتن تاثیر پذیرفته است.

شرکت دولتی راه آهن ایتالیا به عنوان شرکت مشاور در احداث خط آهن سریع السیر 415 کیلومتری تهران-قم-اصفهان حضور دارد. این شرکت همچنین قراردادی برای احداث خط آهن قم به اراک را منعقد نموده، اما برای اجرای پروژه به 1.2 میلیارد یرو تامین مالی نیاز دارد. هرچند این شرکت از سوی آژانس بیمه صادراتی دولت ایتالیا پشتیبانی می شود، اما اعلام کرده که برای اجرای پروژه به یک تضمین حاکمیتی نیاز دارد.

ریکاردو مونتی، رئیس شرکت ایتالفر، واحد مهندسی شرکت راه آهن دولتی ایتالیا در این باره گفت: «ما در حال نهایی کردن مذاکرات هستیم و در خصوص تحولات آینده خوش بین هستیم.» وی افزود، تامین مالی پروژه تا مارس سال آینده نهایی خواهد شد.

در همین حال، یک منبع نزدیک به دولت ایتالیا گفت، قول سال گذشته نخست وزیر ایتالیا در جریان سفرش به تهران، در خصوص روان سازی حرکت چرخ های تجارت با ایران از طریق اختصاص یک خط اعتباری 4 میلیارد دلاری از سوی نهاد سرمایه گذاری دولت این کشور عملا منتفی شده است.

این منبع آگاه گفت، خریداران آمریکایی اوراق قرضه کسا دپازیتی پرستیتی (سی دی پی)، نهاد سرمایه گذاری دولت ایتالیا، تهدید کرده اند که اگر این خط اعتباری به پروژه های در دست اجرا در ایران اختصاص یابد، آنها اعتمادشان را به این نهاد از دست خواهند داد و دارایی هایشان را خارج خواهند نمود.

مقامات ایرانی حاضر در نشست این هفته در رم تلاش داشتند تا شرکت ها و بانک های اروپایی را مجاب به حضور در بازار ایران کنند. فریدون حق بین، مدیر کل امور اقتصادی وزارت امور خارجه ایران در این نشست گفت: «قطار در حال حرکت به جلو است... دنیا خیلی بزرگتر از آمریکاست.»

اما برخی مقامات ایرانی همچنان نگران اند که شرکت های اروپایی اقدامی برای سرمایه گذاری در ایران انجام ندهند و از این رو به دنبال راه هایی مبتکرانه برای حفظ ارتباطات سرمایه گذاری با غرب هستند.

اتاق بازرگانی ایران در حال تشویق شرکت های غربی برای انتقال فن آوری به جای تمرکز بر روی انتقال سرمایه، به عنوان راهی برای خرید سهام در پروژه های ایرانی است. فریال مستوفی، رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ایران گفت اتاق ایران همچنین در تلاش برای کسب مجوز ایجاد یک صندوق 2.5 میلیارد یورویی در خارج از ایران و احتمال در لوکزامبورگ است تا به صورت غیرمستقیم سرمایه گذاران خارجی را ترغیب به سرمایه گذاری در ایران و به ویژه شرکت های کوچک و متوسط این کشور نماید. به گفته مستوفی، بخش عمده دارایی این صندوق از داخل ایران تامین خواهد شد.

شرکت مهندسی برق آنسالدو انرجیای ایتالیا که بخشی از سهام آن متعلق به نهاد سرمایه گذاری سی دی پی این کشور و بخش دیگرش متعلق به گروه شانگهای الکتریک چین است، سابقه حضور 70 ساله در ایران را دارد. جوزپه زامپینی رئیس این شرکت در حاشیه کنفرانس رم گفت، فرصت های زیادی برای انعقاد قراردادهای جدید وجود دارد، اما فعلا دست های من بسته است، زیرا اوراق قرضه شرکت ما در دست سرمایه گذاران آمریکایی است. وی افزود: «قلب من می گوید ما داریم یکچیزی را از دست می دهیم.»

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: