یادداشت مجید یراق بافان پیرامون انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس

تجارت سیاسی؛ تاکتیک ترامپ

کدخبر: 2144842

دقت کرده‌اید که طی این چند ماه ترامپ از چه شیوه‌ی مشترکی استفاده می‌کند؟ او موضوعات مهم را «دومرحله‌ای» می‌نماید. ابتدا تابوشکنی و سپس در صورت فرونشست امواج اعتراضی و کسب قدرت روانی، اجرا. 

به گزارش « نسیم آنلاین »، مجید یراق بافان، دانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی و از مجریان رسانه ملی، طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود به بررسی موضوع انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس توسط ترامپ پرداخت. متن یادداشت به این شرح است:

دقت کرده‌اید که طی این چند ماه ترامپ از چه شیوه‌ی مشترکی استفاده می‌کند؟ او موضوعات مهم را «دومرحله‌ای» می‌نماید. ابتدا تابوشکنی و سپس در صورت فرونشست امواج اعتراضی و کسب قدرت روانی، اجرا. برای روشن‌تر شدن مدعا لطفا به این مصادیق توجه کنید: *قانون منع ورود مهاجران و مسلمانان *کشیدن دیوار مرزی با مکزیک *مقابله با کره‌ی شمالی *تهدید به خروج از برجام و حالا؛ *انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس

او یک روش مشترک را برای اجرای اهدافش به کار می‌گیرد. ابتدا با طرح موضوعی چالشی در عین شکستن تابوها در بیانیه‌ها، بلافاصله با اعلام تعویق در اجرا، به ارزیابی روانی و فرهنگی جامعه‌ی بین الملل می‌پردازد. البته عده‌ای معتقدند این تعویق افکنی‌ها به جهت پیکره‌بندی تصویب قانون در امریکاست لکن با اندکی تامل بیشتر، به خوبی «تعمیم دهی» این شیوه کشف می‌شود. پاسخ دیگر این که؛ چرا روسای جمهور قبلی امریکا از این شیوه استفاده نمی‌کردند؟ مگر پروسه‌ی تصویب و اجرایی شدن قوانین در آن کشور تغییر کرده است؟ خیر ... پس به یقین این «تاکتیک ترامپی» در حوزه‌ی کسب قدرت اجرایی از مسیر همراه‌سازی فرهنگی و روانی در جامعه قابل تحلیل است.

وحالا «تاجرسیاسی شده» _ که همه چیز را مثل معامله‌ای تجاری در بوته‌ی آزمون سود و زیان اقتصادی قرار می‌دهد _ به دنبال ارزیابی اعلان طرح انتقال پایتخت رژیم اشغالی به قدس شریف است. بر اساس همان تاکتیک، ابتدا اعلام می‌کند و فورا به تعویق می‌اندازد. به نظر می‌رسد این بار باید هوشیارتر عمل نمود. علاوه بر این که اعلام موضع شجاعانه، صریح و گسترده ضروری است، توجه به دونکته نیز بسیار حائز اهمیت می‌باشد: ۱) این موضع گیری‌ها نباید مقطعی و کوتاه مدت باشد و بایستی آن قدر ادامه یابد تا جرأت چنین حماقتی به «ارباب زر و زور» داده نشود. ۲) با طراحی صحیح و اتخاذ تاکتیک متناسب، می‌توان این تهدید را به فرصتی بی‌بدیل، بدل نمود و گامی بلند در جهت تحقق این جمله‌ی حکیمانه برداشت: «رژیم صهیونیستی، بیست و پنج سال آینده را نخواهد دید»

مجید یراق بافان دانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی

ارسال نظر: