خبرتوخبر؛

چه کسی عامل «ستاره» است؟/ دو برداشت متفاوت از اظهارات«آقای سخنگو»

کدخبر: 2145070

در هفته ای که گذشت یکی از فعالین اصلاح طلب، رئیس جمهور و دولت وی را مسئول ستاره دار کردن دانشجویان معرفی کرد.

خبرگزاری مهر، گروه سیاست، در خبرتوخبر این هفته، درباره دو برداشت متفاوت اصلاح طلبان از صحبت های سخنگوی شورای نگهبان صحبت کردیم. سری هم زدیم به روز دانشجو و انتقادات دو تن از فعالین جریان اصلاح طلب از عملکرد رئیس جمهور را بررسی کردیم.

گفتگو داریم تا گفتگو!

در خبرتوخبر هفته های گذشته درباره طرح اصلاح طلبان برای مذاکره با نهادهای حاکمیتی از جمله شورای نگهبان صحبت کردیم. «عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان این هفته روز شنبه ۱۱ آذر در نشست خبری ضمن استقبال از هر گونه گفتگو و صحبت برای دریافت نظرات و پیشنهادات گفت: «آنچه در رسانه ها مطرح شده بود، به معنای رایزنی سیاسی است؛ در حالی که شورای نگهبان نهاد سیاسی نیست که رایزنی سیاسی کند اما به عنوان یک نهاد حقوقی و قانونی، آماده دریافت نظرات و پیشنهادات است.»

در حالی که کدخدایی از «سیاسی نبودن» شورای نگهبان سخن گفت و ابراز کرد که این شورا به عنوان نهادی «حقوقی»، آماده «دریافت» نظرات و پیشنهادات است، روزنامه «ابتکار» روز یکشنبه ۱۲ آذر در گزارشی با عنوان «استقبال دو طرفه»، ضمن مصادره به مطلوب از اظهارات سخنگوی شورای نگهبان نوشت: «روز گذشته، سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که اعضای این شورا، از مذاکره و گفتگو با فعالان سیاسی اصلاح طلب استقبال می‌ کند. با توجه به گفتگوهای صورت گرفته می‌ توان چنین برداشت کرد که شرایط به گونه ‌ای رقم خورده که نه تنها اصلاح‌ طلبان بلکه اعضای شورای نگهبان هم راه‌ های گفتگو را باز گذشته تا شاید از این طریق به مجموعه ‌ای از توافق‌ ها دست پیدا کنند.»

گفتگویی برای پایان ائتلاف

پاسخ اینکه چرا اصلاح طلبان در این مقطع زمانی برای گفتگو با نهادهای حاکمیتی نظیر شورای نگهبان پا پیش گذاشته اند، شاید به این مهم بازگردد که با به سر رسیدن احتمالی تاکتیک ائتلاف میان دو جریان اصلاح طلب و اعتدالگرا در زمستان سال ۹۸(آستانه انتخابات مجلس یازدهم)، جریان رفرم طلب مترصد اخذ «کارت سبز» برای عبور متبوعینش از گیت احراز صلاحیت های انتخاباتی شورای نگهبان خواهد بود.

سایت «خبرآنلاین» روز پنجشنبه ۱۶ آذر در همین باره نوشت: «جناح چپ برای سال ۹۸ به دنبال یک راهکار است تا بتواند هم حضورش پررنگ ‌تر شود و هم دیگر نیازی به ائتلاف نداشته باشد؛ برای این کار یک نظریه دارد و آن هم چانه ‌زنی با نهادها، اشخاص و ارگان‌ هایی است که می توانند دایره تنگ حضور اصلاح طلبان را گسترده کنند.»

این سایت در ادامه با استناد به اظهارات عارف مبنی بر پایان ائتلاف با اعتدالیون برای انتخابات مجلس آینده نوشت: «از آنجایی که این نسخه یعنی تکیه بر کاندیداهای اصلاح طلب در سه دوره اخیر انتخابات مجلس چندان با روی خوش شورای نگهبان مواجه نشده است، جریان چپ را به مذاکره با شورای نگهبان رسانده است.»

خبرآنلاین در بخش دیگری از گزارش خود، برخلاف روزنامه ابتکار، نگاه واقع بینانه تر و شفاف تری نسبت به اظهارات کدخدایی در نشست خبری داشت و نوشت: «در بحبوحه بحث های جریان چپ بر سر مذاکره با شورای نگهبان، کدخدایی این بار آب پاکی را روی دست اصلاح طلبان ریخت و شورای نگهبان را مبرا از رایزنی دانست. وی گفت که این شورا محل چانه‌ زنی سیاسی نیست و در چارچوب مباحث سیاسی ورود نخواهد داشت. به گفته کدخدایی، شورای نگهبان نهادی قانونی و حقوقی است و در این چارچوب اگر مطلبی باشد می شنود.»

عامل ستاره

«حسن روحانی» رئیس جمهوری، روز شنبه ۱۱ آذر به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه سیستان و بلوچستان با نکوهش فضای امنیتی و لزوم فضای باز در دانشگاه ها گفت: «نباید فضا به شکلی باشد که دانشجو وقتی می‌خواهد حرف و سخنی به میان آورد، مراقب باشد که آیا کسی اسم او را یادداشت می‌کند یا نه. ستاره جایش در آسمان است نه در دانشگاه.»

انتقاد روحانی نسبت به ستاره دارشدن دانشجویان در حالی مطرح شد که «رضا خاتمی» دبیرکل جبهه منحله مشارکت و نایب رئیس مجلس ششم روز سه شنبه ۱۴ آذر در دانشگاه تهران، این مساله را متوجه دولت روحانی کرد و گفت: «آقای رئیس ‌جمهور ما محدودیت‌ های شما را می‌ دانیم. اختیار شما در رابطه با دانشگاه ‌ها کامل نیست و از اختیارات شما درباره مسئله استقلال و امنیت دانشگاه اطلاع داریم و صبوری می‌ کنیم اما آقای رئیس‌ جمهور دانشجویان ستاره‌ دار چه؟ این کار خلاف قانون و برخلاف صحبت‌ های ظاهری وزیر اطلاعات است و انتظار می ‌رود در این موارد قوی‌ تر عمل کنند.»

خاتمی در ادامه تصریح کرد: «آقای روحانی خلاف قانون و قول و قرارهایی که مردم با شما گذاشتند عمل ‌نکنید، همه این ها در اختیار وزارت علوم و وزارت اطلاعات شماست.»

دفاع شکوری راد از فراکسیون امید

«علی شکوری راد» دبیرکل حزب اتحاد ملت هم دیگر چهره شاخص اصلاح طلب بود که روز سه شنبه در میان دانشجویان ظاهر شد. وی در دانشگاه شهید بهشتی درباره روحانی گفت: «روحانی دستاورد خود ماست. ما می ‌دانستیم روحانی اصلاح ‌طلب نیست اما از او حمایت کردیم؛ چون می دانستیم جامعه پذیرای یک اصلاح‌ طلب نیست.»

در حالی که این روزها انتقادات زیادی به عملکرد فراکسیون امید در مجلس از سوی محافل جریان اصلاح طلبی مطرح می شود، شکوری راد ترجیح داد از این مجموعه دفاع کند. وی گفت:«مجلس، شورای شهر و شهردار امروز دستاورد ماست و ما نباید این دستاوردها را از بین ببریم.»

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: