نگرانی سازمان ملل از وخامت بحران انسانی و امنیتی سودان جنوبی

کدخبر: 2145100

مقامات سازمان ملل روز جمعه در شورای امنیت با انتشار بیانیه‌ای از اوضاع انسانی و امنیتی سودان جنوبی ابراز نگرانی کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ، به نقل از شین هوا؛ مقامات سازمان ملل روز جمعه در شورای امنیت با انتشار بیانیه ای از اوضاع انسانی و امنیتی سودان جنوبی ابراز نگرانی کردند.

مارک لاوکوک معاون امور بشردوستانه سازمان ملل روز جمعه در شورای امنیت از تداوم بحران انسانی در سودان جنوبی و ژان پییر لاکروآ رئیس عملیات صلحبانی سازمان ملل از اوضاع امنیتی این کشور به شدت ابراز نگرانی کردند.

نزدیک به دو میلیون نفر از مردم سودان جنوبی از بیم جان خود و به امید یافتن شرایط بهتر زندگی زادگاه خود را ترک کرده و به نقاط دیگری در داخل کشورشان رفته اند و دو میلیون نفر دیگر نیز برای حفظ جان خود به کشور های همسایه فرار کرده اند. این جابجایی ها و مهاجرت های ناخواسته یکی از وخیم ترین بحران های آوارگی را در سطح بین المللی در سودان جنوبی پدید آورده است.

لاوکوک در نشست شورای امنیت در حضور نمایندگان پانزده عضو این شورا تاکید کرد گر چه از ابتدای شکل گیری بحران امنیتی و انسانی در سودان جنوبی بیش از دو میلیون نفر از این کشور فرار کرده اند، بیش از هفت میلیون نفر که معادل دو سوم جمعیت سودان جنوبی است همچنان به کمک های بشردوستانه فوری نیازمند هستند.

وی افزود از مجموع یک میلیون و نهصد هزار نفر که در داخل سودان جنوبی آواره شده اند، بیش از دویست و ده هزار نفر در مراکز و اردوگاه های آوارگان تحت نظارت سازمان ملل به سر می برند. این مقام سازمان ملل افزود در حال حاضر یک میلیون و دویست و پنجاه هزار تن از مردم سودان جنوبی به کمک های غذایی فوری نیاز دارند در حالی که این رقم سال گذشته در همین زمان حدود ششصد هزار نفر بود.

وی افزود مناقشه مسلحانه سودان جنوبی وارد پنجمین سال خود می شود. در این شرایط ما اطمینان داریم که فقط یک گفتگوی ملی فراگیر و معتبر می تواند مانع از تشدید بحران شود، اما برای فراهم شدن شرایط گفتگو لازم است که ابتدا درگیری ها و خشونت ها متوقف شود.

در جنگ داخلی سودان جنوبی نیرو های وفادار به سالوا کر رئیس جمهور و ریک ماچار معاون پیشین رئیس جمهور سودان جنوبی با یکدیگر می جنگند. کمیساریای عالی سازمان ملل متحد هشدار داده است ادامه درگیری های مسلحانه و کمبود شدید مواد غذایی ممکن است هزاران نفر دیگر را از سودان جنوبی به کشور های همسایه به ویژه اوگاندا فراری دهد.

سودان جنوبی که جوانترین کشور جهان است سال دو هزار و یازده به استقلال دست یافت، اما این کشور از دسامبر سال دو هزار و سیزده با یک جنگ داخلی ویرانگر روبرو شد که تا کنون ده ها هزار کشته و بیش از سه میلیون آواره بر جا گذاشته است.

انتهای پیام/

بیانیه سازمان ملل درباره بحران انسانی و امنیتی سودان جنوبی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: