استاندار خوزستان در نشست خبری:

انتقال آب کارون فقط در حد شُرب خواهد بود / ۵ مشکل بزرگ استان

کدخبر: 2145192

استاندار خوزستان با اشاره به حاشیه دیدار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و نمایندگان این استان گفت: انتقال آب کارون فقط در حد شُرب خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به خوزستان، غلامرضا شریعتی در نشست خبری با خبرنگاران و در پاسخ به سؤال حاشیه دیدار عیسی کلانتری و نمایندگان استان گفت: رئیس‌جمهور نیز در سفر اول انتخاباتی‌اش در سال ۹۲ در این زمینه تعیین تکلیف کرده‌ و قطعاً راهکار ما، تأکید رئیس‌جمهور است.

وی ادامه داد: رئیس‌جمهور در این سفر با اشاره به طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری عنوان کرد که «آب استان باید در این استان استفاده شود».

شریعتی با بیان اینکه خوزستان هم آب مناسب و هم زمین و آفتاب مناسب دارد، گفت: رئیس‌جمهور برای این آب، محل مصرف مشخص تعیین کرده است و اخیراً هم به وزیر نیرو دستور داده است که با فوریت، فاز دوم طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتاری در دستور کار قرار گیرد تا فرمایش مقام معظم رهبری هر چه سریعتر جنبه عملیاتی پیدا کند.

استاندار خوزستان تصریح کرد: رئیس‌جمهور اخیراً نیز در نشستی عنوان کرد «انتقال آب خوزستان صرفاً در حد شرب باشد»؛ ما نیز تابع این دستور هستیم و کسی بحثی در این موضوع ندارد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر که اگر همه تابع صحبت رئیس‌جمهور هستید، چرا معاون ایشان و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست بار دیگر درباره انتقال آب با نمایندگان درگیر شده است؟ گفت: معاون رئیس‌جمهور فقط پیشنهاد داد، ما هم معتقدیم باید همه قول‌ها را شنید و ارائه نظر و دیدگاه ایرادی ندارد؛ اما راه را رئیس دولت مشخص می‌کند؛ در مقابل پیشنهاد ایشان هم، پیشنهادهای بسیار دیگری داده شد؛ همه آنها طرح می‌شود اما سیاست کلی و چارچوب مطلق ما، چیزی است که رئیس دولت می‌گوید.

شریعتی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه بعد از احیای ۵۵۰ هزار هکتار اراضی خوزستان، چطور می‌خواهید برای این اراضی ضمانت پایدار ایجاد کنید تا بار دیگر شاهد تخریب این اراضی مانند گذشته و مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها نباشیم؟ گفت: ما این ۵۵۰ هزار هکتار را احیا می‌کنیم و شیوه‌ی احیای ما با تأکید بر پایداری است.

وی توضیح داد: ما برای زمین‌ها زهکش ایجاد کرده و زمین‌ها را تسطیح کردیم. همچنین شبکه‌های آبیاری مدرن ایجاد کردیم تا زمین‌ها پایدار بمانند؛ مطمئن باشید تولیدات این زمین‌ها برای همیشه برای کشور ماندگار خواهد بود و تضمینی برای امنیت غذایی کشور محسوب می‌شود.

استاندار خوزستان ادامه داد: ما با احیای بخشی از این زمین‌ها، شاهد مهاجرت معکوس بوده‌ایم؛ مناطقی را داشتیم که در زمان جنگ و خشکسالی، خالی از سکنه شد و زمین‌ها از بین رفت. ما همه این اراضی را بررسی مجدد و مین‌روبی کردیم که بسیاری از این زمین‌ها اکنون زیر کشت هستند؛ این بزرگترین طرح کشاورزی ایران است.

شریعتی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چرا طرح مقام معظم رهبری برای احیای ۵۵۰ هزار هکتار زمین خوزستان که مربوط به سال ۷۵ بود، دو دهه مسکوت ماند؟ گفت: ما مسئول عملکرد خودمان هستیم؛ دولت‌های گذشته خودشان باید پاسخگو باشند.

وی افزود: در برخی از دولت‌های گذشته شاهد بودیم که منابع سرشاری برای کشور ایجاد شد که می‌توانست با ایجاد زیرساخت‌های اساسی، کشور را بیمه کند، اما متأسفانه این‌گونه نشد.

شریعتی ادامه داد: ما در ۸ سال ۷۵۰ میلیارد دلار فروش نفت و ۲۵۰ میلیارد دلار فروش سرمایه داشتیم؛ این رقم در کشور ما بی‌سابقه بود.

استاندار خوزستان تصریح کرد: در این زمینه از منابع استفاده نکردیم، اما در پنج سال گذشته علیرغم تحریم‌ها و نبود منابع مالی، طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتاری اراضی خوزستان خوب پیش رفته است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره اینکه چرا برای برخی سخنران‌ها در استان خوزستان محدودیت ایجاد می‌کنید؟ گفت: ما جلوی صحبت هیچ طیفی را نگرفته‌ایم و سخنرانی‌ها از نظر استانداری مشکلی ندارد.

شریعتی گفت: در زمان انتخابات هم سخنرانی‌های زیادی داشتیم که هر دو طیف عهده‌دار آن بودند و مشکلی ایجاد نشد؛ درواقع سؤال شما را نمی‌پذیرم.

استاندار خوزستان درباره بحث امنیت در این استان اظهار کرد: در استان خوزستان در حوزه امنیتی و انتظامی اشراف بسیار خوبی داریم و امنیت کامل در استان برقرار است.

وی تأکید کرد: نظام در زمینه تأمین امنیت در کشور و استان خوزستان، کاملاً قدرتمند است و اشراف اطلاعاتی، نظامی و امنیتی کاملی در سراسر کشور برقرار است؛ استان خوزستان هم از استان‌های کاملاً امن در کشور محسوب می‌شود.

شریعتی درباره طرح تحول نظام سلامت در استان خوزستان گفت: این طرح در استان اجرایی شده، رضایتمندی مردم هم خوب است؛ اما اخیراً به دلیل تأمین منابع دچار چالش‌هایی شدیم که امیدوارم به زودی مرتفع شود.

استاندار خوزستان افزود: در ابتدای پذیرش مسئولیتم، تأکید کردم که وظیفه دولت‌ها، امنیت، سلامت و آموزش است.

وی با بیان اینکه یکی از اساسی‌ترین مشکلات مردم خوزستان، آب شرب است، تصریح کرد: در بیشتر کشور، آب از طریق منابع زیرزمینی تأمین می‌شود، اما خوزستان چون برداشت آب از رودخانه‌های بزرگ، به صورت سطحی است، با توسعه کشاورزی، گسترش شهرها، ایجاد سدهای عظیم، توسعه صنعتی و نادیده گرفتن طرح‌های جامعه و ورود فاضلاب‌ها به آب، کیفیت آب استان دچار مشکل شده و به نوعی ما با مشکل کمی و کیفی به صورت همزمان روبرو هستیم.

شریعتی اظهار کرد: من در ابتدای مسئولیتم، مشکل آب را به عنوان مهمترین دغدغه مردم مطرح کردم، رئیس‌جمهور نیز در ۱۵ فروردین ۹۶ برای ۵ مشکل بزرگ استان یعنی آب شرب و فاضلاب، ریزگردها، برق، فاز دوم احیای ۵۵۰ هزار هکتاری اراضی و احیای رودخانه کارون دستورات ویژه صادر کردند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تأکید کرد: عزم دولت برای مقابله با ریزگردهای محلی جدی است، ضمن اینکه در حوزه پیشگیری، اقدامات قابل توجهی صورت گرفته است.

استاندار خوزستان اضافه کرد: احیای کارون هم مورد توجه ما بوده و محیط‌زیست تمهیدات لازمی را اجرا کرده است؛ در حوزه برق هم پیش‌بینی منابع صورت گرفته و امسال بیش از ۳۷۰ میلیارد تومان خرید صورت گرفته است.

شریعتی در رابطه با حوزه آب نیز گفت: هدررفت آب در خوزستان ۴۰ درصد است و این در حالی است که پِرت آب در کشور به طور متوسط ۲۵ درصد است.

وی درباره دلایل چنین اقداماتی توضیح داد: لوله‌کشی‌های استان در این زمینه قدیمی است، جنگ هم بی‌تأثیر نبوده است؛ طبق مصوبه دولت، ۳۰۰ میلیارد برای نوسازی شبکه آب در نظر گرفته شده و تا دو سال آینده هم همین میزان را دولت اختصاص می‌دهد.

استاندار خوزستان گفت: ما قرار است با این بودجه سالی ۵درصد پرت آب را کاهش دهیم تا سه ساله به میانگین کشور برسیم.

شریعتی درباره ریزگردها تصریح کرد: ما ۱۲ هزار و ۳۰۰ هکتار مالچ‌پاشی و نهال‌کاری را در برنامه‌مان داریم؛ از سال ۴۷ این کار شروع شده و تاکنون عدد آن به ۱۲۷ هزار هکتار رسیده است.

وی اظهار کرد: از سال ۹۰ تا ۹۵ کل مالچ‌پاشی ما ۱۵ هزار و ۸۰۰ هکتار بوده اما امسال مالچ‌پاشی در ۱۲ هزار و ۳۰۰ هکتار در دستور کار قرار دارد؛ ضمن اینکه ما سالانه جلوگیری از ۳۰ هزار هکتار ریزگرد را در دستور داریم.

استاندار خوزستان با اشاره به ریزگردهایی که از کشورهای همسایه وارد کشور می‌شود، گفت: این موضوع بیشتر به مذاکره وزارت امور خارجه برمی‌گردد و در حال انجام است؛ جهانگیری عنوان کرد که «هیچ‌گاه نبوده که با رئیس‌جمهور عراق مذاکره کند و بحث ریزگردها مطرح نشود».

شریعتی خاطرنشان کرد: ما هم با استاندار بصره و استانداری‌های همجوار سال‌ها این موضوع را مطرح کردیم، سازمان محیط‌زیست نیز مذاکراتی داشته که هفته آینده هم در همین رابطه ترددی بین مسئولان ما و عراقی‌ها صورت می‌گیرد.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: