ارتباط تنگاتنگ ذرات معلق و بیماری‌های قلبی ریوی

کدخبر: 2145415

گزارش‌های منتشرشده در مجله لانست بعنوان معتبرترین نشریه پزشکی جهان نشان می‌دهد ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بیشترین ارتباط را با بیماری‌های قلبی-عروقی و ریوی دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر، گزارش‌های منتشرشده در مجله لانست بعنوان معتبرترین نشریه پزشکی جهان نشان می‌دهد ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بیشترین ارتباط را با بیماری‌های قلبی-عروقی و ریوی دارند. این ذرات عامل اصلی آلودگی هوای تهران طی سال‌های اخیر بوده و هست.

مریم نادری مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره گفت:‌ طبق گزارش لانست، آلاینده PM۲.۵ مناسب ترین فرم آلاینده برای بررسی آلودگی هوا است زیرا با طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها در سیستم‌های داخلی بدن ارتباط دارد که بیشترین ارتباط بین این آلاینده و بیماری‌های قلبی-عروقی و ریوی دیده‌شده است.

به گفته وی، طبق تحقیقات ارتباط معناداریبین وجود آلاینده PM۲·۵ و سکته قلبی، فشارخون بالا، نارسایی قلبی، آریتمی قلب و مرگ‌ومیرناشی از مشکلات قلبی-عروقی ایجاد شده است. با توجه به مطالعات گسترده در این زمینه ارتباطات علمی بین آلودگی PM۲·۵ و بیماری‌های مزمن انسداد ریه و سرطان ریه دیده ‌شده است. همچنین آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان گزارش می‌دهد که ذرات آلاینده هوای محیط در گروه نخست مواد سرطان‌زا قرار دارند.

نادری تصریح کرد: آلودگی هوا با ذرات معلق موجب مشکلات بسیاری می‌شودازجملهآن‌ها افزایش فشارخون، افزایش غلظت لیپید سرم خون، افزایش شیوع آریتمی‌های قلبی، افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان در بخش اورژانس برای مشکلات قلبی، افزایش خطر حملات حاد قلبی و افزایش مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزیو همچنین می‌تواند منجر به تولد زودرس و وزن کم نوزادان شود.

به گفته وی، شواهد جدید ارتباط بین آلاینده PM۲.۵ و بیماری‌های غیرمسری را نیز نشان می‌دهد. بیماری‌ها شامل: دیابت، کاهش هوش و قدرت یادگیری، اختلال توجه یا بیش فعالی و اوتیسم در کودکان و همچنین ابتلا به زوال عقل در بزرگسالان هستند. مطالعات وزن جهانی بیماری‌ها نشان می‌دهد که انواع آلودگی هوا عامل مرگ میر ۵/۶ میلیون نفر در جهان طی سال ۲۰۱۵ تخمین زده می‌شود. بر اساس این مطالعه مجموعاً آلودگی محیط‌های بسته و خانگی ۶/۳ تا ۲/۲ میلیون، آلاینده ذرات محیط ۸/۴ تا ۷/۳ میلیون و آلودگی ناشی از ازن تروپوسفری ۴/۰ تا ۱/۰ میلیون مرگ در جهان را شامل شده است.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: