تحرکات نظامی «مصر» و «اریتره» در مرز سودان/ آماده‌باش نیروهای سودانی

کدخبر: 2154373

همزمان با تحرکات نظامی مصر و اریتره در مرز سودان، «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سودان دستور آماده‌باش نیروهای این کشور را صادر کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سودان برای نخستین بار به طور رسمی تهدیدات امنیتی دو همسایه خود مصر و اریتره علیه این کشور به خصوص به دنبال تحرکات نظامی آنها در منطقه «ساوا» واقع در مجاورت ولایت «کسلا» در شرق سودان را اعلام کرد.

سودان از هفته گذشته به دنبال دستور البشیر درباره اعلام وضعیت اضطراری در ولایت کسلا، مرز شرقی سودان واقع در فاصله ولایت کسلا و اریتره مسدود شده و هزاران نفر از نیروهای سودان در این منطقه مستقر شده‌اند.

«ابراهیم محمود» معاون رئیس‌جمهور سودان و نایب رئیس کنگره ملی حاکم سودان در این باره گفت که دفتر رهبری این حزب در نشستی دستور استمرار ترتیبات امنیتی در مرز سودان شرقی را صادر کرد.

رسانه‌های سودان همچنین از ورود نیروها و تجهیزات نظامی مصر شامل اسلحه مدرن، خودروهای نظامی و دیگر تجهیزات نظامی به پایگاه نظامی «ساوا» در اریتره خبر دادند.

معاون رئیس‌جمهور سودان در این نشست که چهارشنبه شب برگزار و تا نیمه شب ادامه داشت، گزارشی از «بکری حسن صالح» معاون اول رئیس‌جمهور درباره خطراتی که ولایت کسلا را تهدید می‌کند به خصوص پس از دریافت اطلاعاتی درباره تحرکات بین مصر و اریتره در منطقه ساوا را ارائه کرد.

خارطوم پنج‌شنبه گذشته سفیر خود در قاهره را فراخواند که گفته می‌شود پس از سفر «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه به سودان تنش بین مصر و سودان شدت گرفته است.

روابط بین مصر و سودان اخیرا به دلیل اختلاف بر سر مثلث حلایب، شلاتین و ابورماد و نیز مسئله سد النهضه اتیوپی و اتهام‌زنی سودان علیه مصر درباره حمایت این کشور از شورشیان دارفور، تیره شده است.

مثلث حلایب منطقه‌ای مورد مناقشه بین مصر و سودان است. این منطقه در میان دو کشور یادشده و دریای سرخ محصور است و ۲۰٬۵۸۰ کیلومترمربع مساحت دارد. قضیه حلایب از سال ۱۹۵۴ تاکنون لاینحل باقی مانده است. دولت سودان از سال ۱۹۵۸ شکایتی را دربارهٔ مناقشه حلایب به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده که این پرونده همچنان در نهاد مذکور باز است.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: