غلامی مطرح کرد:

گسترش تعاملات علمی و بین‌المللی هدف جشنواره فارابی/ همکاری نهادهای کشور برای ارتقای علمی

کدخبر: 2154658

وزیر علوم با اشاره به اهمیت علوم انسانی گفت: برای تحقق اهداف اصلی کشور باید همه نهادهای کشور با یکدیگر همکاری کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن آوری های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در اختتامیه نهمین جشنواره فارابی که صبح امروز در محل سالن اجلاس سران کشور برگزار شد، با اشاره به این موضوع که درخت علم انسانی امروز شکوفا شده است، اظهار کرد: این رویداد مهم برای بررسی اهمیت علوم انسانی از طریق بررسی و کنکاش در نیازهای جامعه برگزار می شود.

وی با اشاره به این موضوع که امروز استعدادهای کشور باید شناخته شوند، گفت: این جشنواره هدف خود را شناسایی و معرفی استعدادهای برتر در حوزه علوم انسانی و اسلامی قرار داده است و از طریق معرفی این استعدادها و همچنین ترغیب و تشویق پژوهشگران برای حضور در این جشنواره توانسته ایم به هدف خود دست یابیم.

وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: امیدواریم از طریق این جشنواره به اهداف اصلی خود یعنی تبیین کارکرد و نقش مهم و موثر علوم انسانی در برنامه ریزی و سیاست کشور برسیم و همچنین در ایجاد فضای مناسب برای حضور فعال و موثر علوم انسانی در صحنه بین المللی موفق باشیم.

غلامی با بیان این موضوع که اقدامات مناسبی در جهت ورود ایران به عرصه بین المللی انجام گرفته است، خاطر نشان کرد: درست است که اقدامات شایسته ای صورت گرفته و ایران به عنوان یکی از کشورهای موثر در عرصه بین المللی فعالیت می کند اما امید است که این تلاش استمرار یابد و همکاران در دانشگاه و ما در وزارت علوم و تحقیقات با کمک یکدیگر برای تحقق این 2 هدف مهم قدم بر داریم.

وی تصریح کرد: چنین رویکردی می تواند فضای مقایسه ای و رقابتی کشور را اثر بخش کند و بخشی از دغدغه ها و مشکلات ما را در حوزه رعایت اخلاق پژوهشی کاهش دهد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به این موضوع که موفقیت جز با همکاری بدست نمی آید، اظهار کرد: ارتباط و تعامل میان دستگاه های کشور سبب می شود تا این دغدغه علمی رفع شود و علوم انسانی به جایگاهی که تعلق دارد برسد.

غلامی تصریح کرد: دبیرخانه جشنواره فارابی باید با یاری انجمن های علمی معتبر برای پیشرفت علوم انسانی قدم بردارد نکته اساسی این است که ثمره برنامه ریزی و اثر بخشی و همچنین همکاری و فعالیت های نهادهایی چون دبیرخانه جشنواره و انجمن های علمی مختلف سبب موفقیت می شود.

وی تصریح کرد: دبیرخانه جشنواره فارابی در راستای ارتباط میان تعامل علوم انسانی و جوامع بین المللی قدم برداشته است و از سوی دیگر ارتباط میان نسل های مختلف علوم انسانی در ایران همانند تعاملش با جوامع بین المللی مهم است.

ضرورت ایجاد شبکه نخبگان علوم انسانی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با خاطر نشان کردن این موضوع که حلقه ای از نخبگان باید تشکیل شود، گفت: تمام تلاش ما این است که شبکه ای از نخبگان علوم انسانی را در کنار یکدیگر جمع کنیم که این تصمیم از دوره های پیش جدی تر شده است و در گروهی متشکل از اساتید، محققان و برگزیدگان دوره های مختلف کار می کنند.

غلامی تصریح کرد: گسترش تعاملات علمی در داخل کشور و ارتباط بین المللی علمی بسیار سودمند است و سبب ایجاد فضای امید آمیخته با نشاط می شود.

وی در رابطه با پیامدهای غیر مستقیم رشد علوم انسانی گفت: از جمله پیامدهای غیر مستقیم این پیشرفت می تواند گفت وگوی سازنده میان مجریان جامعه و میانجی گری باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: حضور فعالانه در این نشست بی تردید سبب تشویق خادمان شما در وزارت علوم خواهد بود تا با انگیزه و توان بیشتر در راستای ارتقای علمی کشور نقش آفرینی کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: