وزیر بهداشت مطرح کرد

لزوم ورود بخش خصوصی به بخش‌های مختلف سلامت/ دلیل اصلی به‌روز نشدن صنعت دارویی کشور

کدخبر: 2154659

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در صنعت دارو بخش دولتی و شبه دولتی حضور پررنگ دارند، گفت: این مسئله سبب عدم به‌روزرسانی صنعت دارویی کشور شده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، سیدحسن قاضی زاده هاشمی در نشست مشترک فعالان حوزه اقتصاد سلامت با تعدادی از مسئولان وزارت بهداشت که در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، اظهار داشت: در حوزه بهداشت و درمان در بخش خصوصی نکته ای که می توان بیان داشت این بوده که نگاه مان در 5 سال گذشته متفاوت شده است و تلاش های زیادی در این راستا انجام گرفته که در بخشی کامیاب بوده و در بخش هایی ناموفق بوده ایم.

وی افزود: البته این مسئله زمان می برد تا بتوانیم نگاه سنتی که فقط ارائه کنندگان خدمت دولت باشد را تغییر دهیم. موانع و مشکلات قانونی نیز جدی است و تا سیاست مداران به این باور نرسند در این حوزه گشایش برای سرمایه گذاری بخش خصوصی ایجاد نمی شود.

وزیر بهداشت اضافه کرد: مشکلی که وجود دارد این بوده که در صنعت جزو معدود مواردی که قیمت گذاری می شود و ممکن است کارشناسی دقیق نباشد، در حوزه سلامت است و مشکل مهم تر اینکه خریدار خدمت هم قیمت گذاری می کند و ما موظفیم که خدمت را بفروشیم. این در حالی بوده که دولت فقط باید خدمت گزار و خریدار خدمت باشد. محصولات هم که باید رقابتی بوده و قوانین بازار آزاد را نیز داشته باشد.

هاشمی بیان داشت: در زمینه تجهیزات سرمایه ای مدت ها است که وزارت بهداشت، خرید نمی کند و درواقع ما در حوزه بهداشت 50 هزار نفر را در بخش خصوصی به کار گرفتیم و خدمت می خریم، ولی در بخش دارو، شبه دولت ها و دولتی ها حضور پررنگ دارند و از دلایل عدم به روزرسانی صنعت دارویی کشور همین مسئله است که کمتر فرصت برای بخش خصوصی وجود دارد.

وی ادامه داد: نبود بخش خصوصی و فعالیت کم رنگ آن در صنعت دارو مانع رشد جدی در این حوزه به شمار می رود. در دنیا بالاترین سرمایه گذاری ها در حوزه سلامت است و حتی این مسئله از حوزه نفت و گاز نیز گردش اقتصادی فعال تری دارد.

وزیر بهداشت افزود: ولی در ایران گمان می کنیم که اگر همه کارها را خودمان انجام دهیم، به نفع مردم است درحالی که این مسئله کیفیت ها را کاهش داده و هزینه ها را بیشتر می کند؛ چراکه در برخی بخش ها ازآنجاکه دولت توانمندی مالی ندارد با سرکوب کردن قیمت ها در دسترسی و عدالت در خدمات سلامت مشکل ایجاد می شود و باید این موضوع تغییر کند.

هاشمی گفت: بیمه های متعدد غیردولتی را نیز باید فعالیت آنها را شاهد باشیم، البته این بیمه ها باید واقعاً بیمه باشند و ریسک پذیر نبوده تا شاهد موفقیت های بیشت در راین حوزه باشیم.

وی با تأکید بر اینکه فرصت برای بخش خصوصی در حوزه خدمات، تجهیزات و دارو باید فراهم شود، گفت: در سه دهه گذشته در حوزه بهداشت و درمان خوب کار شده و اقلام دارویی ما حتی نسبت به کشورهایی همچون روسیه و آفریقای جنوبی بیشتر است.

وزیر بهداشت افزود: هر سال در کشور 20 قلم دارو را روانه بازار می کنیم و بخشی نیز صادر می شود. همچنین هیچ دارویی را رونمایی نکرده مگر در بازار نسخه آن وجود داشته باشد. درباره واکسن و تجهیزات پزشکی نیز همین طور است.

هاشمی در ادامه اضافه کرد: اخیراً اعتبارات طرف خارجی بعد از برجام فراهم شده است و فرصت برای سرمایه گذاری مشترک و حتی خالص خارجی ایجاد شده است و درحالی که بانک های داخلی نامهربان و بی انگیزه اند کشورهایی همچون کره، چین و ایتالیا در این راستا عمل کرده و تسهیلاتی را برای فعالیت بخش خصوصی فراهم می کنند.

وی عنوان کرد: بخش خصوصی می تواند در همه زمینه ها اعم از ساخت بیمارستان، تکنولوژی، ارتقای فناوری، تجهیزات و... فعالیت کند و باید به این بخش اعتماد کنیم و از این فرصت نیز استفاده کرد.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: باید از فکر بشر و تجربه آن استفاده کنیم ولی مراقب باشیم به تدریج به بیراهه نرویم، به طور مثال دموکراسی مسئله خوبی است ولی وسط راه آن قدر حاشیه و تبصره می زنیم که از متن خارج شویم.

هاشمی با اشاره به اینکه شرکت های دانش بنیان خوبی هستند گفت: در حوزه سلامت نباید انتظار داشت که ما محصولی را بخریم که حتی برای فرزند و خانواده خود قبول نداشته و نوع خارجی را تهیه کنیم. بنابراین کیفیت بسیار حائز اهمیت است.

وی بیان داشت: اگرچه باید از قیمت داخل حمایت کرد، ولی تا اندازه ای می توانیم بخش دولتی را حمایت کنیم و بازار را در اختیارشان قرار دهیم و بیش از آن نمی توان به بهانه اقتصاد مقاومتی از آنها حمایت کرد. عقل و انصاف نیز حکم نمی کند و ما دست کسانی را که در صادرات موفق شده اند را بیشتر می فشاریم.

وزیر بهداشت بابیان اینکه توفیق در صادرات برای ما مهم است، گفت: سیاست وزارت بهداشت حمایت از اقلامی بوده که توانسته در بازار بین المللی توانایی خود را نشان دهد. همچنین در حال حاضر در حوزه دارو مشکلی که داریم این بوده که می گویند یکی بخر، دو تا ببر. در صورتی که اگر قیمت ها عادلانه باشد و کیفیت خود؛ دیگر این چه مسئله ای است؟!

هاشمی تصریح کرد: امیدوارم روزی شود که حوزه سلامت سرآمد اقتصاد کشور باشد و این جزو حقوق شهروندی است که مردم خودشان بیمارستان، پزشک، تجهیزات پزشکی و... را به فراخور درآمد خود انتخاب کنند.

وی گفت: بهبود اقتصاد در حوزه سلامت شدنی نیست، مگر از تجربه بشر استفاده کنیم. البته این به آن معنا نبوده که مقلد صرف باشیم، بلکه بشر تجربه کرده و ما هم بهتر است یاد بگیریم.

وزیر بهداشت افزود: هرچه برای بخش خصوصی فرصت فراهم شود، عرضه نیز بیشتر خواهد شد و این مسئله سبب کاهش قیمت و افزایش کیفیت می شود. لذا دولت و مجلس هم باید نگاهشان را به این حوزه عوض کنند و اجازه ورود بخش خصوصی را بدهند.

هاشمی با اشاره به اینکه ورود بخش خصوصی به آموزش نیز لازم است، گفت: ما حاضریم فرزندان خود را به فیلیپین، بلاروس و برخی دانشگاه های کشورهای عرب نشین بفرستیم، درحالی که این دانشگاه ها در حد دانشگاه درجه 4 ما توانمندی ندارند، لذا باید اجازه دهیم بخش خصوصی در این زمینه ها در کشور نیز فعالیت کند.

وی گفت: برخی می گویند که بیمارستان مدرن فقط برای پولدارهاست درحالی که این مسئله هیچ اشکالی نداشته و همه افراد فراخور درآمد خود می توانند از بیمارستان های مختلف استفاده کنند، البته ما نظارت و قوه قضائیه داریم و با این سازوکارها می توان اقدامات مناسب را انجام داد.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: