سریالِ مربیانِ پروازیِ والیبال با شرکت «کولاکوویچ»

کدخبر: 2154963

«ایگور کولاکوویچ» بعد از زمانی نزدیک به چهار ماه به ایران سفر کرده است تا مسابقات لیگ برتر والیبال را از نزدیک تماشا کند.

به گزارش خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان ، تیم ملی والیبال ایران در سال 2018 چند تورنمنت مهم و معتبر از جمله لیگ جهانی، جام كنفدراسیون ها و رقابت های قهرمانی جهان را پیش رو خواهد داشت. از این رو تیم ملی باید با برگزاری اردوهای منظم و تمرینات اصولی زیر نظر كادر فنی، خود را برای این مسابقات آماده كند.

در این میان انتقادی كه به نحوه عملكرد تیم ملی برای حضور در مسابقات پیش رو وارد است، شاید این باشد كه چرا «ایگور كولاكوویچ» سرمربی تیم ملی والیبال ایران زمانی نزدیك به چهار ماه در ایران حضور نداشت و به نوعی مربی «پاره وقت» برای تیم ملی به شمار می رود.

**منطق عجيب فدراسيون واليبال

نگاهی به حضور مربیان خارجی در راس نیمكت سرمربیگری تیم ملی والیبال ایران از سال ها قبل و به ویژه از زمانی كه خولیو ولاسكو هدایت والیبال ایران عهده دار شد، بیانگر این موضوع است كه اغلب مربیان خارجی از ولاسكو و كواچ و لوزانو گرفته تا ایگور كولاكوویچ كه مربی این روزهای تیم ملی ایران است، همواره در تعطیلات اردوهای تیم ملی، به كشورشان سفر كرده اند و مدت زمان زیادی را در كشور خودشان حضور داشته اند.

حضور نداشتن این مربیان در ایران و این موضوع كه مسابقات لیگ برتر از نزدیك در رصد سرمربی قرار نمی گیرد، بدون شك آسیب هایی را به همراه خواهد داشت. هرچند فدراسیون نشینان بارها عنوان كرده اند كه فیلم مسابقات لیگ برای كولاكوویچ ارسال می شود اما بدون شك تماشای مسابقات از نزدیك می تواند موثرتر باشد و موجب شود بازیكنان خوب لیگ بهتر دیده شوند، تا آن هایی كه بر اساس توانمندی و عملكردشان شایسته پوشیدن پیراهن تیم ملی هستند به اردوها راه پیدا كنند، نه فقط آن هایی كه نام و رسم بزرگی دارند.

بسیاری از كارشناسان و اهالی والیبال معتقدند این روش نه چندان صحیح که از چند سال قبل و زمانی که پای مربیان خارجی به والیبال ایران باز شد، منطقی است كه قطعا ضررهایی به بدنه تیم ملی وارد می كند. اینكه كولاكوویچ تنها به دیدن فیلم مسابقات بسنده كند و با وجود اینكه با فدراسیون والیبال ایران قرارداد دارد، حقوق ماهیانه دریافت می كند و وظیفه دارد مسابقات لیگ را از نزدیك تماشا كرده و در زمان های فراغت برای مربیان ایرانی كلینیك هایی نیز برگزار كند، نزدیك به 120 روز در كشور ما حضور ندارد، نمی تواند روش درستی باشد. نکته تاسف آورتر دیگر این است که علاوه بر ایگور كولاكوویچ هیچ کدام از دستیاران این مربی نیز در این مدت به ایران نیامدند تا حداقل آنها بازی های لیگ برتر را نظاره گر باشند.

سریالِ مربیان ِ پروازی والیبال/ معضلی به نام «مربیان پاره وقت»

**ايگور حتی به لهستان نرفت

شواهد موجود نشان از این دارد که کولاکوویچ آن طور که باید و شاید دلسوز والیبال ایران و تیمی که به آن تعهد دارد نیست. زمانی که تیم بانک سرمایه که شاکله اصلی آن را بازیکنان تیم ملی والیبال ایران تشکیل می دادند برای حضور در مسابقات جام باشگاه های جهان راهی لهستان شدند، خیلی ها منتظر شنیدن این خبر بودند كه كولاكوویچ برای دیدن این مسابقات و بررسی عملكرد بازیكنانش در این رقابت ها راهی لهستان شود. آن هم در حالی كه كشور مونته نگرو با كشور لهستان هم مرز است و ایگور برای رفتن به لهستان و تماشای مسابقات جام باشگاه های جهان مشکل مسافتی نداشت. آن هم در حالی كه مربیانی مانند بلنجینی سرمربی تیم ملی ایتالیا و لوران تیلیه، سرمربی تیم ملی فرانسه برای اینكه بتوانند عملكرد بازیكنان خود در تیم های باشگاهی شان را آنالیز كنند به لهستان سفر كرده بودند، اما كولاكوویچ این زحمت را نیز به خود نداد و به نوعی احساس تعهد نكرد.

سریالِ مربیان ِ پروازی والیبال/ معضلی به نام «مربیان پاره وقت»

**ضيايی و اننظار برای تغيير روش

فدراسیون والیبال ایران این روزها بعد از سپری كردن مجمع انتخاباتی، با تغییر و تحولات مدیریتی مواجه شده است. محمدرضا داوزنی حالا بعد از یازده سال جایش را به احمد ضیایی كه سال ها نایب رئیسش بود، داده است. ضیایی بعد از حضورش روی صندلی ریاست فدراسیون والیبال بارها عنوان كرده است كه به دنبال بهبود اوضاع و برطرف كردن نواقص است.

دراین بین نحوه حضور كولاكوویچ در ایران باید یكی از مسائلی باشد كه ضیایی آن را به طور ریشه ای حل و فصل كرده و درباره آن تصمیمات جدی بگیرد. تیم ملی والیبال ایران كه در سال های اخیر افت محسوسی در سطح جهان داشته است، برای اینكه به روزهای خوبش بازگردد نیاز به یك مربی تمام وقت دارد. مربی كه عملكرد تك تك بازیكنان لیگ را زیر نظر بگیرد تا بتواند با تزریق نیروهای جوان تر به روزهای خوبش بازگردد.

انتهاي پيام/

ماجرای كولاكوويچ و غيبت چهار ماهه

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: