در گفت‌وگو با فارس عنوان شد

«مغزهای کوچک زنگ‌زده» فیلمی با ریتم تند/ اولین تجربه ساخت آب در «جشن دلتنگی»

کدخبر: 2155051

طراح جلوه‌های ویژه بصری گفت: فیلمنامه «مغزهای کوچک زنگ زده» را خواندم بسیار پرریتم بود و فضای خیلی خوبی داشت.

بهنام خاکسار طراح و مدیر جلوه های ویژه بصری سینما دارنده سیمرغ و تندیس جشن خانه سینما، در جشنواره سی و ششم فیلم فجر با دو فیلم سینمایی «مغزهای کوچک زنگ زده» (هومن سیدی) و «جشن دلتنگی» (پوریا آذربایجانی) حضور دارد. خاکسار در گفت وگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس درباره فعالیتش در سال 96 توضیح داد: ابتدای سال فیلم سینمایی «اکسیدان» (حامد محمدی) را به انجام رساندم. فیلم توانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند همچنین نامزد دریافت تندیس جشن خانه سینما برای این فیلم بودم.

دارنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر درباره حضورش در «مغزهای کوچک زنگ زده» گفت: «مغزهای کوچک زنگ زده» دومین همکاری من بعد از فیلم «سیزده» با هومن سیدی است . سیدی کارگردان به شدت دقیق و خلاقی است و خوشحالم تجربه کار با ایشان را داشتم.

وی ادامه داد: فیلمنامه «مغزهای کوچک زنگ زده» را خواندم بسیار پرریتم بود و فضای خیلی خوبی داشت. احساس می کنم براساس پلان هایی که دست من بود و کار کردم فیلم خیلی خوبی از کار درآمده است.

ساخت حشره در «مغزهای کوچک زنگ زده»

برنده تندیس جشن خانه سینما برای فیلم «میهمان داریم» در ادامه گفت: معمولا ً در کارها برایم خلق یک صحنه یا شی اهمیت خاصی دارد و در «مغزهای کوچک زنگ زده» خلق حشره ریزی برایم جذاب بود. این حشره را با سی جی و سه بعدی ساختیم و انیمیت شد. در «مغزهای کوچک زنگ زده» علاوه بر ساخت جلوه های ویژه بصری یک جورایی در خدمت صحنه و جلوه های میدانی هم بودم.

تجربه ساخت آب در «جشن دلتنگی»

وی درباره کار در «جشن دلتنگی» توضیح داد: من بعد از مرحله فیلمبرداری با گروه همراه شدم . برای اولین بار ساخت فضای زیرآب را در این فیلم تجربه کردم. ساخت سی جی آب بسیار سخت است که من در این کار تجربه کردم. آقای زرین دست بخشی از فیلم را در یک استخر فیلمبرداری کردند که ما باید آن پلان را به گونه ای طراحی می کردیم که اقیانوس را تداعی کند. در این بخش سی جی آب را به گونه ای آماده کردم که سر بازیگر زیرآب ، تداعی کننده اقیانوس باشد. برای این کار در این بخش از تلاءلو خورشید و ذرات معلق استفاده کردم که این حس را تداعی کند .

کارهای ترمیمی جزء لاینفک فیلم ها

بهنام خاکسار درباره پاک کردن صحنه های اضافه در آثار و سختی این کار توضیح داد: جالب است که پاک کردن صحنه های اضافی در آثار به یکی از وظایف روتین ما تبدیل شده است از یک سو تنها به عنوان پاک کردن اضافات صحنه نام برده می شود اما حذف و پاک کردن ضایعات صحنه کار سختی است به خصوص در پلان هایی که حرکت دارد. ما باید حرکت دوربین را شبیه سازی کنیم و لایه هایی را پینت و کامبوزیت کنیم تا بتوان به پاک کردن ضایعات منتج شود . اکثر فیلم های سینمایی از این دست کارهای ترمیمی احتیاج دارند و در ژانرهای مختلف میزان آن متفاوت است در کارهای اجتماعی این نوع کارها کمتر است.

فضاسازی در «جشن دلتنگی»

وی ادامه داد: در کار آقای آذربایجانی بخش هایی از فیلم نیاز به فضاسازی داشت که با تری دی انجام دادیم. به نظرم «جشن دلتنگی» هم اثر خوبی است و با حساسیتی که هیات انتخاب در انتخاب آثار نشان دادند یکی از کارهای اجتماعی خوب به شمار می آید.

خاکسار درباره علائقش در طراحی جلوه های ویژه بصری گفت: من به شخصه فیلم هایی که فضای تخیلی و مجازی دارند را بیشتر می پسندم همچنین آثار فانتزی و اکشن. این نوع آثار در سینمای ایران ساخته نمی شود. در میان کارهایی که در سینمای ایران ساخته می شود آثار تاریخی کار بیشتری در حوزه سی جی دارد و فیلم های اجتماعی به زمان و کار کمتری نیاز دارند.

وی درباره فیلم «اکسیدان» که اکران شد گفت: صحنه کلیسا در یکی از سالن های اجتماعات مدارس ابتدایی گرفته شد و گروه صحنه قسمت تحتانی کلیسا را طراحی کردند و سقف و نقاشی های کلیسا را با سی جی ساختم که برایم بسیار جذاب بود.

بنا براین گزارش، خاکسار هم اینک مشغول ساخت جلوه های ویژه بصری سریال «سرزمین کهن» ساخته کمال تبریزی است و پیشنهاد فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی را در دست بررسی دارد.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: