تاکید بوریس جانسون بر "حیاتی بودن" روابط انگلیس-آمریکا

کدخبر: 2155101

وزیر امور خارجه انگلیس با "حیاتی" خواندن روابط آمریکا–انگلیس تاکید کرد: اجازه دهید یک گفت‌وگو به سبک آدم‌های بالغ و بزرگسال با دوستان آمریکاییمان داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، بوریس جانسون،‌ وزیر امور خارجه انگلیس در مصاحبه‌ای تفصیلی با گاردین گفت: گمان می‌کنم رئیس جمهور آمریکا در زمان مناسب به کشورمان سفر کند و خوانندگان گاردین که آماده‌اند تا پلاکاردهایشان را بردارند و اعتراض کنند، باید بدانند که آمریکا، چه خوب چه بد، ارزش‌های رهایی و عدالت و آزادی در سراسر جهان را محقق کرده و هنوز هم این کار را می‌کند.

او در پاسخ به اینکه آیا ترامپ بیانگر این ارزش‌هاست، گفت: اجازه دهید یک مکالمه به سبک آدم‌های بالغ و بزرگسال با دوستان آمریکاییمان درباره کارهایی که قرار است با هم انجام دهیم، داشته باشیم.

پیشتر جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس با بیان اینکه روابط با آمریکا چندان هم ویژه نیست گفته بود ارتباطات لندن با سایر کشورها اهمیت بیشتری دارد. وزیر خارجه دولت سایه انگلیس هم ترامپ را یک "سیارک بدقواره" توصیف کرده بود.

بوریس جانسون در پاسخ به اظهارات رهبر حزب کارگر انگلیس گفت: اینکه کوربین بگوید این روابط اهمیتی ندارد، از نظر من دیوانگی و غیر مسوولانه است و اینکه رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا را از سفر به انگلیس منع کنید، از نظر من برای حزب کارگر بسیار عجیب است.

جانسون روابط دوستانه‌ای با رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا دارد و امروز سه‌شنبه به ونکوور کانادا رفته است تا از رویکرد تیلرسون علیه کره‌شمالی حمایت کند. او گفت: موضع تیلرسون کاملا درست است که می‌خواهد اتفاق‌نظری بین‌المللی ایجاد کند. ادبیاتی که کیم جونگ اون(رهبر کره شمالی) استفاده می‌کند، اینکه او می‌خواهد نه تنها بخش‌هایی از کشورهای همسایه‌اش بلکه ایالات متحده آمریکا را نابود کند، قابلیت اولیه او برای پرتاب یک موشک بالستیک قاره‌پیمای مسلح به سلاح اتمی، همگی تهدیدی است که جهان از زمان ظهور عصر اتمی به خود ندیده بود.

وزیر خارجه انگلیس تاکید کرد: احتمال بالایی وجود دارد که یک کشور مجهز به سلاح اتمی اخاذی کند و به قادر به ویرانگری هسته‌ای باشد. این مساله‌ای که نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم. چین می‌تواند نقش مهمی در درباره کره‌شمالی ایفا کند. در نهایت مردمی که می‌توانند واقعا این مشکل را حل کنند، چینی‌ها هستند.

رئیس دستگاه دیپلماسی لندن که از حامیان خروج کشورش از اتحادیه اروپاست، همچنین گفت از برگزاری یک رفراندوم دیگر حمایت نمی‌کند اما مدعی شد که باز هم حامیان بریگزیت با اختلاف بسیار پیروز می‌شوند.

جانسون همچنین بار دیگر ادعای خود مبنی بر اینکه انگلیس با خروج از اتحادیه اروپا هفته‌ای ۳۵۰ میلیون پوند صرفه‌جویی کرده و می‌تواند آن را در سیستم درمانی کشورش هزینه‌ کند، تکرار کرد. او تاکید هم دارد که این رقم کمتر از میزان واقعی برآورد شده است.

در مقابل وزیر بریگزیت دولت سایه انگلیس ضمن انتقاد از بوریس جانسون بابت تکرار این ادعای خود گفت: این مرد از بازگو کردن چنین ادعایی خجالت نمی‌کشد.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: