ایاز صادق در کنفرانس بین‌المجالس کشورهای اسلامی:

توهین ترامپ به مهاجران آفریقایی باید در بیانیه اجلاس افزوده شود

کدخبر: 2155138

رئیس مجلس ملی پاکستان تأکید کرد: محکومیت اظهارات رئیس جمهور آمریکا درخصوص مهاجران آفریقایی باید در بیانیه این اجلاس گنجانده شود.

به گزارش حوزه پارلمانی خبرگزاری فارس، ایاز صادق رئیس مجلس ملی پاکستان صبح امروز (سه شنبه) در سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی ضمن عرض سلام و تشکر از علی لاریجانی به دلیل میزبانی این اجلاس گفت: تمدن و مهمان نوازی ایرانیان در تاریخ شناخته شده است از این رو از میزبانی پارلمان ایران برای سیزدهمین کنفرانس اتحادیه بین المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی تقدیر و تشکر می کنم، همچنین از محمود اورول قلیچ؛ دبیر سابق اتحایه به جهت اقدامات درخور تشکر می کنم.

رئیس مجلس ملی پاکستان افزود: مسلمانان در سراسر جهان با آزار و اذیت های متعددی روبرو هستند، مسلمانان از اندونزی، آفریقا و سایر کشورهای اسلامی درگیر جنگ و خشونت شده اند. تروریسم نیز به عنوان پدیده جهانی جدید در 25 کشور مسلمان، 75 درصد قربانیان را در سال 2015 سبب شده که این میزان در سال 2017 افزایش یافته است.

وی با یادآوری جنگ در عراق، یمن، سوریه و پاکستان با تروریسم تصریح کرد: امت های اسلامی با چالش هایی مواجه شده اند که در دو سال گذشته تفرقه میان مسلمانان را نیز سبب شده لذا این امر موجب ایجاد مانع بر سر رشد ملت های مسلمان گشته و با وجود ثروت های غنی در این جوامع فقر و بی سوادی افزایش یافته است.

«5 کشور اسلامی در میان فقیرترین کشورهای جهان قرار گرفته اند و از هر 10 مسلمان 6 نفر بی سواد هستند. دانشگاه های کشورهای اسلامی نیز نتوانستند فردی را تربیت کنند که برنده جایزه نوبل شود هرچند پیامبر اسلام بر آموزش تأکید بسیار داشتند.»

رئیس مجلس ملی پاکستان با بیان اینکه کشورهای اسلامی در کانون تروریسم قرار گرفته اند، گفت: این امر سبب شده کشورهای توسعه یافته منابع کشورهای اسلامی را استعمار کرده بنابراین چشم انداز جهان اسلام در مقابل یوروش صنایع داران باید تغییر و بیگانه ستیزی در اولویت قرار گیرد.

وی به توهین رئیس جمهور آمریکا نسبت به مهاجران آفریقایی اشاره کرد و گفت: ترامپ در توئیت های اخیر خود علیه آفریقایی ها اظهاراتی را مطرح کرده و این کشورها را به مستراح تشبیه کرده است از این رو پاکستان قویاً این ذهنیت را محکوم می کند و پیشنهاد می کنیم که در بیانیه پایانی اجلاس بندی در محکومیت اظهارات رئیس جمهور آمریکا افزوده شود.

صادق افزود: به خاطر مشکلات فزاینده اسلام هراسی در حال گسترش است بنابراین در مقابل آن باید تلاش های بسیار در راستای اقدامات عملی به کار گرفته شود زیرا جان مسلمانان در خطر است، در خصوص انتقال پایتخت اسرائیل به بیت المقدس نیز علاوه بر اینکه اظهاراتی خلاف قوانین بین المللی مطرح شد یک تصمیم تعمدی در راستای تضعیف جهان اسلام بود، حال آن که در پایتختی قدس تردیدی نیست.

رئیس مجلس ملی پاکستان وضعیت مسلمانان میانمارو کشمیر را نیز یادآور شد و گفت: تعیین سرنوشت مسلمانان کشمیر حق این مردم است؛ آنها به مبارزه در راستای تحقق حقوق خود ادامه می دهند هر چند در سال های گذشته نیروهای اشغالگر هندی سبب بازداشت شدن 130 هزار نفر ، ناپدید شدن 20 هزار مرد کشمیری، یتیم شدن 175 هزار کودک کشمیری، بیوه شدن 25 هزار زن و تجاوز بسیار به زنان و کودکان این سرزمین شده اند البته در سال 2017 نیز پدیده جدیدی نیز بروز پیدا کرد که سبب نابینا شدن هزاران مسلمان کشمیری شده البته شلیک هایی هم به سمت پاکستان صورت گرفته که نقض قوانین بین المللی است.

وی با بیان اینکه 200 مورد تعدی مرزی به پاکستان در سال 2017 داشتیم، گفت: پاکستان به دنبال حل و فصل معضلات کشمیر است، جوامع اسلامی نیز توجه ویژه ای باید به این افراد داشته باشد، نخست وزیر اسرائیل نیز در رأس هیأتی 125 نفره به هند سفر کرده که قطعا منافعی از این سفر به مسلمانان کشمیر، سوریه و لبنان نخواهد رسید.

صادق بر رسیدن بر آرمان های مشترک تأکید کرد و گفت: اتحادیه بین المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی می توانند طلایه دار رسیدگی به مسائل مبتلا به کشورهای اسلامی باشند از این رو سیاست یکپارچگی را باید دنبال کنیم، همچنین فهم گفت وگو باید تقویت و ریشه دار شود.

رئیس مجلس ملی پاکستان برگزاری کنفرانس بررسی مسائل تروریسم و قاچاق مواد مخدر در این کشور را یادآور شد و گفت: 6 کشور ایران، چین، افغانستان، ترکیه ، پاکستان و روسیه اجلاسی را برگزار کردند که در کانون توجه جهان اسلام هم قرار گرفت. در مجموع بر اساس سنت پیامبر باید حرکت و به دنبال اجماع سازی و دوری از تفرقه و ویرانی حرکت کنیم.

لاریجانی نیز در توضیح سخنان رئیس مجلس ملی پاکستان یادآور شد: اظهارات جدید ترامپ مبنی بر توهین به مهاجران آفریقایی باید در بیانیه پایانی درج شود.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: