برومندی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

احتمال آتش سوزی نفتکش سانچی با عقب رفتن کشتی چینی بعد از تصادف

کدخبر: 2155166

نماینده کمیسیون امنیت ملی در اتاق عملیات نجات نفتکش سانچی در چین گزارش خود را از این سفر در جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی ارائه دادند.

محمد مهدی برومندی نماینده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برای رسیدگی به موضوع نفتکش سانچی در گفت وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ بیان اینکه در تصادف کشتی چینی با این نفتکش هیچگونه اقدام عمدی در کار نبوده است، گفت: بنده به عنوان کسی که در اتاق عملیات و فرماندهی اطفای حریق بوده و شاهد تلاش های بین المللی برای این مشکل بوده ام، قویا تمامی شایعات را در فضای مجازی نسبت به این حادثه تکذیب می کنم.

وی تصریح کرد: امروز در نشست کمیسیون امنیت ملی مجلس بنده گزارشی را از حضورم در چین و اقداماتی که درباره حادثه نفتکش سانچی اتفاق افتاد ارائه کردم.

برومندی با بیان اینکه تمامی حواشی ایجاد شده مانند حرکت نفتکش به سمت کره شمالی را تکذیب می کنم، افزود: کره جنوبی اعلام کرد که بار این نفتکش متعلق به آنها بوده است؛ ما هفته ای یک میلیون متر مکعب میعانات نفتی به این بندر توسط همین شرکت ملی نفتکش ایران صادر می کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا خدمه نفتکش ایرانی نتوانستند مانند کشتی چینی بعد از تصادف فرار کنند، بیان کرد: خدمه کشتی کریستال چینی در ساعت 8 شب که این حادثه رخ داده در خوابگاه های خود در انتهای کشتی حضور داشتند و بعد از برخورد با نفتکش از طریق قایق های فشاری خود که سریعا بر روی آب باز می شود از کشتی شان خارج شدند.

نماینده مردم مرودشت ادامه داد: کشتی چینی با طولی بیش از 150 متر از دماغه خود به پهلوی نفتکش سانچی برخورد کرده است و متأسفانه بعد از تصادف به سمت عقب حرکت می کند که همین موضوع چه بسا موجب جرقه و آتش سوزی شده است.

نماینده کمیسیون امنیت ملی برای رسیدگی به موضوع نفتکش سانچی تأکید کرد: عمق فاجعه و ضربه کشتی چینی به نحوی بوده که دماغه کشتی چینی بعد از عبور از تمام جداره های محافظ با عمق 5 متر وارد مخزن میعانات گازی شده است.

وی تصریح کرد: نفتکش سانچی با وجود پیشرفته بودن اما دارای قایق های فشاری نبوده بلکه باید قایق های خود را با جرثقیل آن هم در زمان 20 دقیقه ای به آب می انداخته است.

برومندی تأکید کرد: تمامی شایعات درباره خاموش بودن رادار، حمله موشکی، دزدی یا گروگان گیری یا ... را تکذیب می کنم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه 40 درصد تصادف های دریایی دنیا در این منطقه رخ می دهد گفت: حدود 3 ماه پیش یک ناو آمریکایی با یک کشتی تجاری در همین منطقه تصادف کرد که 10 آمریکایی طی این حادثه کشته شدند.

نماینده مردم مرودشت با اشاره به اینکه چینی های معتقد بودند که هر لحظه نفتکش منفجر می شود اظهار کرد: آنها اعلام کردند به دلیل نشت سموم خدمه نفتکش در همان لحظات اولیه کشته شده اند اما بنده شخصه با مقامات چینی در این مورد وارد بحث شدم.

نماینده کمیسیون امنیت ملی برای رسیدگی به موضوع نفتکش سانچی تصریح کرد: ما به امید نجات حتی یک نفر یا بازگرداندن پیکرهای خدمه این نفتکش اصرار به وارد شدن در این نفتکش داشتیم، لذا درخواست حضور نیروهای خودمان را در این منطقه دادیم.

وی با تأکید بر اینکه طبق قوانین بین المللی ورود نظامیان کشور به کشورهای دیگر دارای محدودیت هایی است گفت: در نهایت نیروی دریایی و مسئولان این موضوع را حل کردند و اشخاص با لباس شخصی در چین حضور یافتند.

برومندی بیان کرد: 12 تکاور برای انجام این عملیات انتخاب شدند و با توجه به اینکه حتی برخی از این تکاوران پاسپورت نداشند بعد از انجام تشریفات قانونی به چین فرستاده شدند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در روز شنبه یعنی یک روز قبل از غرق شدن نفتکش سانچی تفاهم نامه بین سفیر ما و فرمانده عملیات چینی امضا شد تا با انجام یک همکاری مشترک برای ورود به نفتکش سانچی انجام شود.

نماینده مردم مرودشت ادامه داد: همان روز یک گروه 4 نفره چینی وارد نفتکش شده و پیکر دو نفر از خدمه و جعبه سیاه را خارج کردند، متأسفانه ورود به طبقات نفتکش به دلیل وجود سموم گازی و ظرفیت 30 دقیقه ای اکسیژن امدادگران ورود به طبقات نفتکش امکان پذیر نبود.

نماینده کمیسیون امنیت ملی برای رسیدگی به موضوع نفتکش سانچی با بیان اینکه تکاوران کشورمان روز یکشنبه به 300 متری نفتکش سانچی رسیدند ،گفت: در این کشتی تکاوران ما و گروه های امداد و نجات چین آماده انجام یک عملیات بودند که متأسفانه با آتش گرفتن دو مخزن دیگر و حرارت بیش از 800 درجه محل این عملیات غیر ممکن شد و نهایتا نفتکش سانچی غرق شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: