قائم مقام وزیر بهداشت در امور بین الملل تاکید کرد

لزوم توجه به صادرات و افزایش تولیدات داخلی در حوزه سلامت

کدخبر: 2155317

قائم مقام وزیر بهداشت در امور بین الملل با بیان اینکه باید در بخش تولید و صادرات اتفاق جدیدی در کشور رخ دهد، گفت: وزیر بهداشت در مقایسه با سایر بخش‌ها وقت زیادی برای صادرات دارو و تجهیزات پزشکی گذاشته و در زمینه مذاکره با کشورهای هدف در حوزه سلامت تلاش‌های زیادی شده است.

به گزارش ایسنا، دکتر محسن اسدی لاری در نشست مشترک با اداره کل تجهیزات پزشکی افزود: بیش از ده‌ها ملاقات و مذاکره با همتای عراقی در زمینه صادرات انجام و برای این مذاکرات وقت و انرژی زیادی صرف شده و امتیازات خیلی خوبی کسب شده است.

قائم مقام وزیر بهداشت در امور بین الملل با بیان اینکه در بخش تولید و صادرات باید اتفاق جدیدی در کشور بیفتد، گفت: شرایط بعد از برجام واقعا می‌توانست بهتر رقم بخورد اما مقدار زیادی از مشکلات به خاطر مسائل داخلی است البته مشکلات بین‌المللی زیادی وجود دارد اما مشکلات داخلی هم زیاد است.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات وزیر بهداشت شروع کرد و همت جدی دولت نیز بر آن است،ساخت بیمارستان‌ها است،اظهارکرد: در این زمینه کشورهای دیگر نیز همکاری‌های زیادی کردند. اگر زمینه‌ای برای اقدامات در نظام سلامت وجود داشت، می‌توانستیم بهتر بهره‌برداری کنیم. بخش‌های دیگر کارهای خود را تا حدی پیش بردند. به طور مثال در بخش راه و ترابری و نفت کارهای خوبی انجام شد بنابراین زمینه‌های بسیاری وجود دارد. اگر ما تجهیز بودیم و انجمن‌ها زودتر وارد میدان شده بودند شاید می‌توانستیم موفق‌تر باشیم.

قائم مقام وزیر بهداشت در امور بین‌الملل با اشاره به همایش برگزار شده در جذب سرمایه‌گذار خارجی و اقدامات جدی صورت گرفته در زمینه ساخت بیمارستان توسط سه شرکت کره‌ای و پروژه‌های دیگر گفت: این اتفاق می‌توانست زودتر بیفتد. هرچند که در زمینه تجهیزات پزشکی و دارو نیز اقدامات خیلی خوبی انجام شده اما با توجه به شرایط بسیار خوبی که دستگاه دیپلماسی فراهم کرده است و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی باید به صادرات و افزایش تولیدات داخلی توجه کرد.

اسدی لاری با اشاره به کشورهای افغانستان و پاکستان و مذاکرات زیاد انجام شده با آن‌ها اظهارکرد: ابراز تمایل از طرف آن‌ها برای همکاری با ایران وجود دارد ضمن اینکه عمانی‌ها نیز به سندیکای دارویی نامه زدند و علاقه دارند به‌صورت مستقیم با ایران ارتباط داشته باشند که در این راستا هیئت بلندپایه‌ای از عمان به ایران برای انعقاد قرارداد خواهد آمد.

وی همچنین از انجمن‌ها و اتحادیه‌های تجهیزات پزشکی حاضر در جلسه نیز خواست که از امکانات پیش آمده توسط دستگاه دیپلماسی استفاده و بررسی کنند که آیا کشور آمادگی برای این اقدامات را دارد یا خیر.

اسدی لاری افزود: هفته آتی نماینده بلاروس و سوریه در کشور خواهند بود و باید توجه کرد که بعد از تثبیت امنیت در سوریه، می‌توان از این فرصت حداکثر استفاده را کرد. سرمایه‌گذاری مشترک با طرف سوریه‌ای و لبنانی امکان‌پذیر است و می‌توان همکاری آموزشی و فنی را به صورت دراز مدت با این کشورها انجام داد. بسیاری از این کشورها تمایل دارند که ایران به عنوان «هاب» و کانون منطقه‌ای مطرح شود تا کشورهای اروپایی علاقه‌مند به همکاری با طرف ایرانی پس از تجهیز شرکت‌های ایرانی و فراهم کردن تسهیلات و امکانات، مسائل بانکی و تضمین‌های لازم برای سرمایه‌گذاری مشکلی نداشته باشند.

بنابر اعلام روابط عمومی اداره‌ کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو، اسدی لاری در پایان گفت: وزیر بهداشت به صورت موکد در زمینه صادرات تاکید کرده و تسهیلات خوبی توسط دولت در نظر گرفته شده است ضمن اینکه کشورهای شرق آسیا نیز برای تامین فاینانس‌های کوچک آمادگی دارند. از طرفی هماهنگی در صادرات باید اتفاق بیفتد و برخی کشورها به عنوان هدف انتخاب شوند که البته انجام شده است و شرکت‌ها باید در این زمینه همکاری بیشتری انجام بدهند. انتظار هم داشتیم شرکت‌های خارجی در ایران دفتر باز کنند، باید توجه کنیم که کشورهای دیگر نیز این انتظارات را دارند. به طور مثال می‌توان به افغانستان جور دیگری نگاه کرد زیرا این کشور جای کار زیادی دارد. بازار منطقه و فرامنطقه‌ای را باید در نظر گرفت تا بتوان با همکاری کشورها و شرکای قابل اعتماد، اقدامات مشترکی را انجام داد.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: