"ستاره" سربلند می‌شود؟

کدخبر: 2155320

نگاه‌ها به پالایشگاه ستاره خلیج فارس که قرار است کشور را در تولید بنزین نه تنها خودکفا کند، بلکه به مرحله صادرات بنزین برساند، ویژه شده و دولت و مجلس اخیرا بر افزایش سرعت روند تکمیل آن تاکید داشته‌اند اما درحالیکه مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش، دریافت ۲۶۰ میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای تکمیل فازهای دوم و سوم این پالایشگاه را درخواست کرده است، مجلس‌نشینان اعلام کرده‌اند در سال آینده اعتباری برای واردات بنزین در نظر نمی‌گیرند.

به گزارش ایسنا، ستاره خلیج فارس که سال ها با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کرد، به نظر می‌رسد سرانجام روی ریل توسعه افتاده و آخرین آمار نشان می‌دهد تاکنون ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ از پالایشگاه ستاره خلیج فارس به شرکت ملی پخش تحویل داده شده است . ساخت پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در سال ١٣٨٥ کلید خورد اما تحریم‌ها گریبان این پالایشگاه را گرفت و ساخت آن در دولت‌های نهم و دهم در دوران تحریم به دلیل نبود تجهیزات و سرمایه کافی به کندی پیش رفت. پس از برجام اجرای این طرح پالایشی شتاب گرفت و برخی واحدهای آن نظیر واحد تقطیر نیز در سال ٩٥ به بهره برداری رسید .

قرار است با راه اندازی کامل این پالایشگاه روزانه ٣٦٠ هزار بشکه معیانات گازی از طریق خط لوله از عسلویه به این پالایشگاه منتقل شود و بدین ترتیب روزانه٣٦ میلیون لیتر بنزین، ١٤ میلیون لیتر گازوییل و سه میلیون و ٣٧٠ هزار لیتر سوخت جت به میزان تولید فرآورده های نفتی کشور اضافه شود. اما به نظر می رسد مشکلات مالی راه اندازی فازهای دو و سه این پالایشگاه را با مشکل مواجه کرده است .

به گفته سردار سرتیپ پاسدارعبادالله عبداللهی - فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) - در صورت تأمین اعتبار، فاز دوم پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس تا پایان امسال تحویل خواهد شد . در این راستا، علیرضا صادق آبادی - مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی - با بیان این که هم اکنون یک سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در حال بهره برداری است، اظهار کرد: برای پرداخت بدهای های خود به پیمانکاران درخواست دریافت ۲۶۰ میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی داریم که این به تکمیل مرحله های دوم و سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس کمک می‌کند .

همچنین فریدون حسنوند -رییس کمیسیون انرژی مجلس - با اشاره به افتتاح فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان سال جاری گفت: در لایحه بودجه ۹۷ اعضای کمیسیون انرژی تلاش کرده اند سهم شرکت ملی نفت را از ۱۴.۵ درصد به سه ۱۴.۵ درصد افزایش دهند .

درحالی که مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است در سال آینده اعتباری برای واردات بنزین در نظر نمی‌گیرد و پالایشگاه باید به نقطه تامین نیازهای بنزینی کشور برسد، وزیر نفت در آخرین اظهارات خود اظهار کرد که برای پالایشگاه ستاره خلیج فارس که اعضای کمیسیون اخیرا از این مجتمع نیز بازدید داشتند باید راه‌حل‌های فوری به کار گرفته شود تا این طرح‌ها سریع‌تر تمام شوند و به تولید برسند .

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: