آیا نظربایف می‌تواند بین آمریکا و روسیه میانجی‌گری کند؟

کدخبر: 2155441

رئیس‌جمهوری قزاقستان مایل است از روابط حسنه خود با مسکو و واشنگتن استفاده کرده و نقش میانجی‌ در ازسرگیری مذاکرات بین روسیه و آمریکا داشته باشد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا»، چاپ مسکو در تحلیلی نوشته است: "نورسلطان نظربایف" رئیس جمهوری قزاقستان برای انجام یک دیدار سه روزه در ایالات متحده بسر می برد و در دیدار با "دونالد ترامپ" همتای آمریکایی خود روند اوضاع در افغانستان و بطور کلی آسیای مرکزی و همچنین امکان کمک آستانه در حل و فصل بحران اوکراین، مبارزه با تررویسم و تقویت رژیم عدم گسترش هسته ای و البته گسترش همکاریهای دو کشور در زمینه تجاری و اقتصادی، بخصوص عرصه انرژی را مورد بررسی قرار داد. در پایان این سفر قرار است چند توافقنامه دوجانبه تجاری به ارزش چندین میلیارد دلار بین قزاقستان و آمریکا امضاء شود.

کارشناسان بعید نمی دانند که نظربایف تلاش کند تا برای ازسرگیری گفتگوها بین آمریکا و روسیه میانجی گری کند. وی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با دونالد ترامپ از سطح بسیار پایین روابط بین مسکو و واشنگتن ابراز نگرانی کرده و یادآور شد که روابط روسیه و آمریکا دیگر به نقطه صفر رسیده است.

تلاش صلح جویانه نظربایف برای بهبود روابط مسکو و واشنگتن

"ارلان کارین" کارشناس مسائل سیاسی و رئیس شورای روابط بین الملل قزاقستان در گفتگو با این روزنامه گفته است که نظربایف از جمله معدود رهبران خارجی است که در کاخ سفید با ترامپ دیدار کرده و سفر وی به ایالات متحده برای دورنمای آتی روابط قزاقستان و آمریکا و همکاری در منطقه آسیای مرکزی اهمیت زیادی دارد. و هدف نظربایف از این سفر، اگر نگوییم برقراری روابط گرم، حداقل دوستانه بین آستانه و واشنگتن در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ است.

به گفته وی، اعتبار سیاسی ترامپ در داخل ایالات متحده آنقدر آسیب دیده که هر نوع ملاقاتی با رهبران جهانی، برای او دارای اهمیت است. البته انتظار زیادی نباید از این سفر داشت. سفر نظربایف به واشنگتن باعث افزایش سرمایه گذاری آمریکا در قزاقستان نخواهد شد. هرچند مقامات آستانه بسیار راحت تر به سرمایه های کشور چین در این جمهوری دسترسی دارند. این در حالی است که تلاش صلح جویانه نظربایف برای بهبود روابط روسیه و آمریکا و در وهله نخست کمک به حل و فصل بحران در اوکراین، بیشتر مورد نظر است.

این کارشناس افزود: «البته در این زمینه نباید چندان دچار توهم زیادی شد. مسکو به اندازه کافی نسبت به برقراری روابط خاص بین متحدانش در منطقه آسیای مرکزی با واشنگتن حسادت می کند و قطعا اگر تاثیر منفی بر این روابط نگذارد، به تقویت آن کمکی نخواهد کرد.»

آستانه همواره توانسته در روابط با روسیه و آمریکا توازن برقرار کند لازم به یادآوری است که "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی 15 ژانویه خود یادآور شد که واشنگتن از مشارکت در چارچوب گروه «C5+1» که در آن آمریکا، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان حضور دارند، تنها به نفع منافع خود سوء استفاده می کند.

"آندری کازانتسیف" مدیر مرکز مسائل تحقیقاتی منطقه آسیای مرکزی و افغانستان در دانشگاه روابط بین الملل مسکو، به این روزنامه توضیح داده است که منظور لاوروف، تحریک کلی رویارویی آمریکا با روسیه است که در جریان جنگ سرد قرن گذشته نیز وجود داشت.

البته این کارشناس معتقد است که نظربایف همواره قادر بوده تا روابط خوب خود هم با روسای جمهوری آمریکا و هم با "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه را حفظ کند و به نوعی همیشه یک خط میانجی بین مسکو و واشنگتن بوده است. همانطور که قزاقستان بطور موفقیت آمیزی در رابطه با حل و فصل بحران در سوریه نیز نقش میانجیگرانه ای بین روسیه و ترکیه و همچنین بین مسکو و کی یف ایفاء کرده است.

قزاقستان برای حضور نظامی آمریکا در افغانستان اهمیت دارد

کازانتسیف می گوید: «قزاقستان به نوبه خویش برای آمریکا کشوری مهم است. هرچند در حال حاضر آمریکا دارای راهکار مشخصی در باره افغانستان نیست، ولی این خط مشی همواره در پنتاگون دنبال می شود که حضور نظامی آمریکا در این کشور حفظ شود و این به معنای آن است که آمریکا به مسیر شمالی انتقال تجهیزات و نظامیان به افغانستان نیاز دارد. اگر پیش از این برای این منظور از مسیر روسیه-قزاقستان استفاده می شد، اکنون آمریکا می تواند از مسیر قفقاز جنوبی به قزاقستان استفاده کند.»

این در حالی است که آمریکا دیگر اعلام کرده که حضور نظامی خود در افغانستان را افزایش خواهد داد. این تصمیم به این مربوط می شود که طی 18 ماه اخیر اوضاع در این کشور بی ثبات شده، بخصوص در مناطق شمالی که با کشورهای منطقه آسیای مرکزی همجوار است.

به گفته این کارشناس، حضور بیشتر نظامیان آمریکا در افغانستان به منزله همکاری گسترده تر بین آمریکا و قزاقستان است و دو کشور از هم اکنون توافقنامه مربوط به حمل و نقل تجهیزات نظامی از طریق خاک قزاقستان را امضاء کرده اند. این مسئله به نفع هر دو طرف است. قزاقستان در این رابطه به دنبال منافع اقتصادی خود می رسد و حمل و نقل از طریق خاک این جموری برای آمریکا هم بسیار امن تر از مسیر پاکستان است که این مسئله نیز به نفع واشنگتن است. بدین ترتیب هر دو طرف از روابط حسنه موجود بهره مند شده و سعی می کنند تا این روابط را حفظ و توسعه دهند.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: