زرتشت رحیمی در گفتگو با مهر:

آثار «در غیاب ابراهیم» بازتابی از «وضعیت» است/ سفر به هزارتو

کدخبر: 2155675

زرتشت رحیمی که نمایشگاه «در غیاب ابراهیم» را از ۲۹ دی در گالری ثالث برگزار می‌کند درباره جزییات این نمایشگاه نقاشی توضیح داد.

زرتشت رحیمی هنرمند نقاش در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نمایشگاه «در غیاب ابراهیم» که از جمعه ۲۹ دی افتتاح می‌شود، گفت: نمایشگاه قبلی من سه سال پیش در گالری آزاد برگزار شد و حالا پس از سه سال نمایشگاه انفرادی «در غیاب ابراهیم در گالری ثالث برگزار خواهد شد.

به گفته وی، در این نمایشگاه ۱۲ نقاشی در قطعات مختلف به نمایش گذاشته خواهد شد که بزرگ‌ترین آنها ۱۳۵ در ۱۵۰ و کوچک‌ترین آن ۱۰۰ در ۷۰ است.

رحیمی ادامه داد: این مجموعه از نقاشی‌ها که طی سه سال گذشته کشیده شده‌اند بازتابی از «وضعیت» هستند؛ وضعیتی که من در تجربه آن با بسیاری از مخاطبانم شریک هستم، زندگی در جامعه‌ای کوتاه مدت. شرایطی که موجب می‌شود بسیاری از حواث و رخدادها علیرغم عجیب بودن شان امکان رخ دادن پیدا کنند و شگفتی ما از بروزشان لحظه به لحظه کمتر شود.

این هنرمند عنوان کرد: فضای تو در توی داستان‌های «هزار یک شب» با آنکه مربوط به چند قرن پیش و آمیخته به اغراق، خرافه و جادو هستند بسیار به این وضعیت نزدیک‌ هستند زیرا بی آنکه متوجه باشیم از داستانی به داستان دیگر وارد می‌شویم، شخصیت‌ها را گم و داستان را بی آنکه هدفی برایش متصور باشیم دنبال می‌کنیم.

وی افزود: من با استفاده از این شیوه روایت به مسایلی همچون تغییرات اجتماعی و فرهنگی، سیاست و مهاجرت پرداخته‌ام و برای آنکه این تصاویر پویایی بیشتری پیدا کنند علیرغم بداهه‌نگاری‌ها و طراحی ذهنی که بخشی از روند نقاشی‌هایم است از امکاناتی که از تجربه رسانه‌های دیگری مثل گرافیک، کاریکاتور، نقاشی دیواری و گرافیتی بدست آورده‌ام، استفاده و سعی کردم با فاصله گرفتن از تعاریف دقیق و قطعی نقاشی به فضایی نزدیک شوم که بتواند امکان بروز آنچه را می‌خواهم برایم فراهم کند.

رحیمی با اشاره به اینکه همه این نقاشی‌ها با ترکیب مواد و روی مقوا طراحی شده و تم کلی نقاشی‌ها موضوعات سیاسی و اجتماعی و تغییرات فرهنگی است، توضیح داد: مقاله‌ای با عنوان «ایران جامعه‌ای کوتاه» را از آقای کاتوزیان خواندم و ایده این نقاشی‌ها در ذهنم شکل گرفت. آن مقاله به نظرم توضیح کاملی از مردمان ایران و منطقه خاورمیانه است.

وی اظهار کرد: کارهای من دارای روایت است، اما نوع روایت مشخص نیست و در واقع داستان‌هایی در شیوه روایت مدرن هستند. شاید در جایی داستان گم شود، اما مخاطب باز هم کاراکتر و داستان را دنبال می‌کند و شاید خود مخاطب بخشی از آن را برای خود و در ذهنش بسازد و با آثار همذات‌پنداری داشته باشد.

این نقاش بیان کرد: تم آثاری که قرار است در نمایشگاه «در غیاب ابراهیم» به نمایش دربیاید مهاجرت و نوعی اشاره به تغییر نکردن است و بیانگر این موضوع است که از گذشته تاکنون نتوانسته‌ایم خود را تغییر دهیم و بین ما کسی نیست که بتواند مسیر را هموار کند. در عین حال نوعی ایهام و رازآلود بودن مفاهیم نیز در کل کارها وجود دارد.

نمایشگاه نقاشی «در غیاب ابراهیم» از ۲۹ دی به مدت ۱۱ روز در گالری ثالث واقع در خیابان کریم خان زند، بین ایرانشهر و ماهشهر، شماره ١٤٨ برگزار می‌شود. افتتاحیه این نمایشگاه جمعه ۲۹ دی ماه از ساعت ۴ تا ۱۰ بعدازظهر در گالری ثالث خواهد بود و علاقه‌مندان در روزهای عادی هفته به غیر از جمعه‌ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ بعدازظهر می‌توانند از این نمایشگاه دیدن کنند.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: