ظاهر شدن چهار لکه نفتی در اطراف نفتکش غرق شده ایرانی

کدخبر: 2155842

مقام های چینی می گویند نفت نشت کرده از نفتکش ایرانی که یکشنبه در آب های شرق چین غرق شد چهار لکه به وسعت مجموعا ۱۰۰ کیلومتر مربع ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از بی‌بی‌سی، مقام های چینی می گویند نفت نشت کرده از نفتکش ایرانی که یکشنبه در آب های شرق چین غرق شد چهار لکه به وسعت مجموعا ۱۰۰ کیلومتر مربع ایجاد کرده است.

پیشتر عکس های ماهواره ای دو لکه را نشان می داد. اما تازه ترین ارقام سازمان اقیانوس شناسی چین که روز چهارشنبه ناحیه را زیر نظر داشته حاکی از وجود چهار لکه با ابعاد مختلف از ۵.۵ کیلومتر مربع تا ۴۸ کیلومتر مربع است.

دولت چین پیشتر گفت که محل نشست لاشه نفتکش که پس از هشت روز آتش سوزی و انفجار غرق شد را شناسایی کرده است.

وزارت ترابری چین روز چهارشنبه گفت که«موقعیت لاشه کشتی تایید شده است» و افزود که کشتی در عمق ۱۱۵ متری از سطح آب قرار دارد.

براساس این بیانیه گام بعدی «اعزام روبات هایی برای اکتشاف در آب های محل دفن لاشه است.»

وزارت ترابری چین همچنین گفت یک گشت دریایی به این نقطه رسیده و خدمه گشتی شروع به ارزیابی راه های ردیابی و متوقف کردن جریان نفت کرده اند.

سانچی در روز ششم ژانویه با ۱۳۶ هزار تن نفت خانم سبک به کشتی باربری سی اف کریستال که در هنگ کنگ ثبت شده بود برخورد کرد و آتش گرفت. حادثه در ۲۶۰ کیلومتری شانگهای روی داد.

نفتکش بالاخره روز یکشنبه بعد از فوران مجدد و عظیم شعله های آتش در دریای شرق چین غرق شد. از ۳۲ خدمه ناپدید شده کشتی فقط پیکر سه نفر پیدا شده است. ۳۰ نفر از این ناپدیدشدگان ایرانی بودند و دو نفر بنگلادشی.

غرق این نفتکش باعث نگرانی های شدید زیست محیطی شده است.

نیویورک تایمز روز سه شنبه به نقل از مقام های چینی گزارش داده بود که نفت نشت کرده به سرعت در حال گسترش است.

این روزنامه نوشت که بادهای شدید آن را به طرف ژاپن می راند.

بنابه گزارش ها نفت سبکی که سانچی حامل آن بود برخلاف انواع سنگین تر نفت، لکه سطحی تشکیل نمی دهد با این حال کاملا برای آبزیان سمی و جداسازی آن از آب خیلی سخت تر است.

به علاوه به گفته گروه «صلح سبز» ناحیه محل غرق کشتی برای بسیاری از آبزیان اهمیت زیادی دارد و از جمله مسیر مهاجرت پستانداران متعدد دریایی مثل نهنگ های گوژپشت و خاکستری است.

سانچی همچنین دارای یک مخزن سوخت با ظرفیت حمل هزار تن دیزل سنگین بود که با توجه به آسیب دیدگی شدید کشتی احتمال نشت آن وجود دارد.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: