نامه آخوندی ایراد قانونی دارد/مداخله بیجای دولت در امور مهندسان

کدخبر: 2155843

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با طرح این سوال که "چرا دولت در کار مهندسان دخالت می‌کند" از نامه آخوندی برای حذف دریافت ۵ درصد حق‌الزحمه مهندسان ناظر توسط سازمان‌ها انتقاد کرد.

فرج الله رجبی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به این که "قانون تکلیف ماجرای 5 درصد حق الزحمه مهندسان ناظر را مشخص کرده است" اظهار کرد: هیچگونه ابهام یا سئوالی در این ماجرا نیست، قانون در ماده 37 گفته تعیین چنین مواردی به عهده مجامع عمومی سازمان های نظام مهندسی ساختمان است.

وی ادامه داد: این که آقای وزیر بند آیین نامه را حذف می کند، اشکالی ندارد. اما این که در انتهای نامه می گوید سازمان ها حق ندارند منبعد این رقم را دریافت کنند، ایراد قانونی دارد.

رییس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان ادامه داد: قانون اجازه تصمیم گیری در این رابطه را به مجمع عمومی داده، شاید مجمع تصمیم بگیرد چیزی دریافت نکند، شاید تصمیم بگیرد 5 درصد یا 3 درصد دریافت کند.

رجبی با تاکید بر "این مسئله از اختیارات مجامع عمومی سازمان های نظام مهندسی است، اظهار کرد: انتهای نامه وزیر راه و شهرسازی می تواند منبعد سازمان ها تنش های بی دلیلی را در سازمان ها ایجاد کند. مهندسان اگر نمی خواهند هزینه ای را به سازمان ها پرداخت کنند می توانند در مجامع حاضر شده و آنرا مصوب کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که هم اکنون چه تعداد مهندس در کشور داریم که عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان هستند، افزود: حدود 480 هزار نفر.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا 5 درصد مورد مناقشه از حق الزحمه همه مهندسان کسر می شود، تصریح کرد: خیر، این 5 درصد در مورد مهندسانی است که دارای پروانه اشتغال هستند. حدود 210 تا 220 هزار نفز از مهندسان پروانه اشتغال دارند. 5 درصد حق الزحمه برای مهندسانی است که کار می گیرند و از محل آن هزینه 5 درصد را به حساب سازمان نظام مهندسی واریز می کنند.

در همین زمینه بخوانید؛

اعتراض شدید نظام مهندسی به آخوندی؛ نامه وزیر غیرقانونی و موجب بروز درگیری است

واریز کل حق الزحمه مهندسان ناظر به حساب سازمان نظام مهندسی+ سند

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اظهار کرد: در حال حاضر کار در کشور نسبت به ظرفیت مهندسان زیر 20 درصد و در برخی شهرها به 7 درصد رسیده است. ما درباره "هیچی" صحبت می کنیم و کاری نیست که درباره درصد حق الزحمه آن حرف بزنیم.

رجبی ادامه داد: «تکالیفی از جمله آموزش، کنترل، نظارت عالیه، نظارت بر عملکرد مهندسان و... را در سازمان نظام مهندسی داریم که در حال انجام آنها هستیم. برای این تکالیف باید از یک منبع غیردولتی استفاده کنیم؛ این منبع چه می تواند باشد اگر خود مهندسان خودشان را پوشش می دهند و به آموزش های قبل از ورود به حرفه ، آموزش های ارتقا و... کمک می کنند . هیچ باری هم بر دولت نیست چرا دولت مداخله می کند که نمی داند جایگزین آن چیست؟»

وی بیان کرد: از فردا دعوا بین اعضای نظام مهندسی و هیئت مدیره ها ایجاد می شود که آیا این 5 درصد را وزیر گفته بگیرید یا نگیرید.

وی گفت: طبق قانون در سال جاری سازمان ها موظف هستند طبق بودجه های خود عمل کنند چراکه مصوبه مجامع آنهاست، سال آینده نیز همین پیشنهاد را در مجمع مطرح کنند که از نظارت چند درصد دریافت کنیم؛ هیچ درصد یا یک درصد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از ورود وزارت راه و شهرسازی به مسائل خُرد، اظهار کرد: مسائل کلان تری داریم و ورود وزارت راه و شهرسازی به چنین مسائلی باعث هزینه وقت و انرژی در سطوح پایین تر می شود.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: