سیسی و سامی عنان رسما نامزدی خود برای انتخابات مصر را اعلام کردند

کدخبر: 2155938

رییس جمهور مصر برای دومین بار رسما نامزدی خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری که قرار است ماه مارس آتی برگزار شود، اعلام کرد. در غیاب رقبای جدی پیش‌بینی می‌شود وی برای دومین بار پیروز این انتخابات باشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، اعلام نامزدی عبدالفتاح سیسی، رییس جمهور مصر در حالی صورت گرفت که پیش از این سامی عنان، رییس سابق ستاد ارتش مصر برای نامزدی‌ در انتخابات مدارک خود را تحویل کمیته انتخابات داده بود.

برخی از منتقدان می‌گویند محبوبیت سیسی به دلیل اصلاحات دشوار اقتصادی که بر معیشت شهروندان مصری تاثیر منفی گذاشته تا حدود زیادی از محبوبیت وی در مقایسه با دور اول ریاست جمهوری‌اش کاسته است.

در مقابل برخی از حامیان سیسی معتقدند که این اقدامات اقتصادی او برای حفظ ثبات کشور و نیز تحرکات نظامی‌اش برای رویارویی با چالش‌های امنیتی به ویژه در شمال شبه جزیره سینا ضروری بوده است.

رییس جمهور مصر در سخنانی که از طریق تلویزیون این کشور به صورت زنده پخش می‌شد گفت: امروز بار دیگر مقابل وجدان ملی‌ام ایستاده و به صراحت می‌گویم امیدوارم به من اجازه بدهید و مرا برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری بپذیرید و برای دومین دور ریاست جمهوری به من اطمینان کنید.

سیسی همچنین به دستاوردهای خود در دوره اول ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: ساختن یک کشور به 16 تا 20 سال زمان نیاز دارد اما من تلاش می‌کنم که این زمان را به لطف خدا به 8 سال کاهش دهم.

منتقدان سیسی معتقدند که علاوه بر سیاست‌های ریاضتی و مشکلات امنیتی، محبوبیت او به شدت تحت تاثیر منفی تصمیم وی برای واگذاری دو جزیره در دریای سرخ به عربستان قرار گرفته است.

سیسی گفت: من متعهد می‌شوم که انتخابات ریاست جمهوری آتی همراه با آزادی و شفافیت بوده و فرصت برای همه نامزدها در یک رقابت آزاد فراهم باشد.

پیش از رییس جمهور مصر، سامی عنان، رییس سابق ستاد ارتش مصر نیز ضمن اعلام نامزدی‌اش در انتخابات، در صفحه رسمی خود در فیسبوک خطاب به مردم کشورش نوشت: امروز به شما می‌گویم که تصمیم دارم اسناد نامزدی‌ام در انتخابات ریاست جمهوری را به کمیته ملی انتخابات بدهم.

وی همچنین از نهادهای مدنی و نظامی خواست تا سیاست بی‌طرفی را میان تمامی نامزدها اتخاذ کند.

انتخابات ریاست جمهوری مصر طی روزهای 26 تا 28 مارس برگزار می‌شود و در صورتی که نامزدها نتوانند به حدنصاب 50 درصد آرا در دور اول دست یابند، دور دوم آن بین 24 تا 26 آوریل آتی برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: