آمریکا حمایت از عضویت چین در سازمان تجارت جهانی را اشتباه خواند

کدخبر: 2155941

دولت دونالد ترامپ در گزارشی همزمان با تلاش‌هایش برای مهار تجاری چین اعلام کرد که واشنگتن در سال ۲۰۰۱ اقدام اشتباهی در حمایت از عضویت چین در سازمان تجارت جهانی انجام داد، چراکه این عضویت نتوانست پکن را وادار به باز کردن اقتصادش کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در گزارشی سالانه به کنگره درباره میزان پایبندی چین به تعهداتش در سازمان تجارت جهانی گفت: این کاملا مشخص است که آمریکا به اشتباه از ورود چین به سازمان تجارت جهانی حمایت کرد چراکه این عضویت نتوانسته موجب شود که چین به یک نظام تجاری باز و محوریت بازار روی بیاورد.

این گزارش تصریح کرد: اکنون آشکار است که قوانین سازمان تجارت جهانی برای مهار رفتارهایی که چین در راستای تخریب بازار انجام می‌دهد، کافی نیستند.

این گزارش سالانه از سوی دفتر نماینده تجاری دولت آمریکا منتشر شده است.

این نهاد، چین را مقصر اقدامات تجاری ناعادلانه دانسته است. همزمان روابط تجاری میان این دو اقتصاد بزرگ جهان به ویژه از زمانی که دونالد ترامپ به ریاست جمهوری رسید، وخیم‌تر شده و دولت ترامپ در تدارک برای اقداماتی تجاری علیه چین به ادعای سرقت مالکیت معنوی است.

در این گزارش همچنین به رفتارهای روسیه نیز اشاره شده و آمده، مسکو نیز هیچ تمایلی برای پایبندی به وظایفش در سازمان تجارت جهانی ندارد و این رویه بسیار آزار دهنده است.

یک مقام کاخ سفید گفت: به رغم رایزنی‌هایی که با چین انجام شد، این کشور از عمل به وعده‌هایش برای حرکت به سمت اقتصاد بازار محور و پایبندی به قوانین تجاری بین‌المللی کوتاهی کرده است.

این مقام خاطرنشان کرد: رئیس جمهوری و مشاور اصلی او هم عقیده هستند که این مشکل بیش از حد به طول انجامیده و باید هرچه سریع‌تر به آن رسیدگی شود.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: