تشنج در شمال‌ آفریقا؛ احتمال درگیری نیابتی در «دریای سرخ»

کدخبر: 2155951

سه کشور جیبوتی، اریتره و یمن که در ورودی دریای سرخ و در تنگه باب المندب در ورودی جنوب آن سیطره دارند به نقطه جذب مغناطیسی پایگاه‌های نظامی خارجی تبدیل شده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بحران خلیج‌فارس و جنگ یمن و بحران امنیت آبی رود نیل در شمال آفریقا، بر وضعیت کنونی دریای سرخ سایه افکنده و نظامی شدن آن و ایجاد تنش امنیتی و نظامی بی‌سابقه در دو کرانه این دریا را به تهدیدی جدید تبدیل کرده؛ دریایی که محل گذر بیش از ۱۳ درصد محموله‌های تجارت جهانی و حدود ۱۸ میلیون بشکه نفت در روز است.

روزنامه الکترونیکی « رأی‌ الیوم » در سرمقاله روز چهارشنبه 17 ژانویه، به این موضوع پرداخت و نوشت: سه کشور جیبوتی، اریتره و یمن که در ورودی دریای سرخ و در تنگه باب المندب در ورودی جنوب آن سیطره دارند به نقطه جذب مغناطیسی پایگاه‌های نظامی خارجی تبدیل شده‌اند و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت اعم از روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آمریکا پایگاه‌های نظامی در جیبوتی احداث کرده‌اند و اخیرا نیز ایتالیا، چین و عربستان به آنها پیوسته‌اند و اسرائیل و امارات نیز ترجیح دادند که پایگاه‌هایی در اریتره بسازند در حالی که ترکیه، سومالی و سودان نیز همچنین تمایل به گسترش نفوذ نظامی خود در قاهره آفریقا و سواحل دریای سرخ دارند.

سفر اردوغان به سودان و تشدید تنش‌ها

به نوشته این روزنامه، سفر اخیر «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه به سودان که طی آن ۱۳ توافقنامه تجاری و امنیتی بین دو کشور امضا شد و جزیره «سواکن» سودان واقع در دریای سرخ نیز به مدت ۹۹ سال به ترکیه واگذار شد، ‌آب‌های تقریبا آرام دریای سرخ در طول سال‌های گذشته را «ناآرام» کرد.

مصر که از روابط تنگاتنگ حزب «عدالت و توسعه» ترکیه و گروه «اخوان‌المسلمین» ناراضی است اکنون این نزدیکی اخوان‌المسلمین، ترکیه و سودان را تهدیدی مستقیم برای خود می‌داند و از این رو هفته گذشته برای «اسیاس افورقی» رئیس‌جمهور اریتره که از حمایت عربستان و امارات برخوردار است، فرش قرمز پهن کرد و از او استقبال کرد.

دولت مصر به طور رسمی واکنشی به سفر اردوغان به سودان نشان نداد اما رسانه‌های مصری نزدیک به دولت این سفر و واگذاری جزیره سواکن به ترکیه و تصمیم این کشور برای ایجاد پایگاه نظامی در جزیره مذکور را تهدیدی برای امنیت ملی مصر تلقی کردند؛ همچنانکه اردوغان نیز پس از سودان به تونس رفت و در کاخ «قرطاج» چهار انگشت خود به نشانه «رابعه» و خصومت با السیسی و دولت وی را بالا برد.

«رابعه» نمادی از میدان «رابعه العدویه» قاهره است که ارتش مصر به فرماندهی السیسی در سال ۲۰۱۳ هواداران محمد مرسی (رئیس جمهور پیشین مصر) را در این میدان هدف قرار داده و دست‌کم ۸۰۰ نفر از آنها را کشت.

حمایت محاصره‌کنندگان قطر از مصر برای توسعه نفوذ در آفریقا

کشورهای عربی محاصره‌کننده قطر اکنون در سنگر مصر ایستاده و از مصر و اریتره حمایت‌ می‌کنند تا جلوی ایجاد پایگاه نظامی ترکیه در جزیره سواکن سودان را بگیرند و از تکرار تجریه ایجاد پایگاه نظامی ترکیه در قطر که اکنون به منبع حمایتی برای این کشور در مقابل هر گونه مداخله نظامی تبدیل شده است، ممانعت کنند.

اما ترکیه با هوشمندی زیاد حرکت کرده و نفوذ خود در قاره آفریقا را توسعه می‌دهد و تا کنون ۴۰ سفارت آن در کشورهای مختلف آفریقایی افتتاح شده است و علاوه بر سفر اردوغان به این کشورها و امضای صدها توافقنامه تجاری و غیره، خطوط هوایی ترکیه به برخی کشورهای آفریقایی نیز افتتاح شده است و مصر نیز نگران این تحرکات است به خصوص اینکه این کشور با اتیوپی نیز بر سر مسأله «سد النهضه» اختلاف دارد.

«رأی‌الیوم» همچنین نوشت: علی رغم اینکه بسیاری از کارشناسان بروز درگیری نظامی بین مصر و سودان را به دلیل اوضاع نابسامان اقتصادی دو کشور و سرگرم شدن در جنگ‌ علیه تروریسم بعید می‌دانند اما تنش‌ها به سرعت و با حمایت‌های خارجی در حال گسترش است تا حدی که نیروهای مصری به منطقه «ساوا» در اریتره رسیده و تنش بین دو مصر و سودان در حال افزایش و حتی برخی خبرها حاکی از جنگ نیابتی بین این دو کشور در منطقه دارفور است که «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سودان نیز مصر را به حمایت از شورشیان در دارفور و تجهیز آنها به خودروهای زرهی متهم می‌کند.

این روزنامه در ادامه با اشاره به اینکه جنگ‌های بزرگ با جرقه‌های کوچک شعله‌ور می‌شود، نوشت که دریای سرخ به سمت «نظامی شدن» پیش می‌رود و قدرت‌های بزرگ و منطقه‌ای برای سیطره بر آن به رقابت برخاسته‌اند.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: