قائم‌مقام شبکه سه:

تلویزیون از مسیر سرگرمی می‌تواند فرهنگ‌سازی کند

کدخبر: 2156179

قائم مقام شبکه سه و دبیر بخش مسابقات جشنواره جام جم، هدف نهایی یک برنامه مسابقه تلویزیونی را ارتقاء سطح دانش مخاطب عنوان می‌کند و معتقد است از مسیر سرگرمی، می‌توان در جامعه فرهنگ سازی کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، جعفر عبدالملکی، قائم مقام شبکه سه و دبیر بخش مسابقات جشنواره جام جم، در گفت وگو با ستاد خبری چهارمین جشنواره تولیدات تلویزیونی «جام جم» درباره اهمیت مسابقات تلویزیونی و سهمی که در جذب مخاطب دارد گفت: مسابقه تلویزیونی یکی از برنامه های مهم رسانه ملی است. اساسا ساختار این مسابقات ربط مستقیم به بازخورد مخاطبان و شرکت کنندگان دارد. بازخوردهایی که از طریق روابط عمومی سازمان می گیریم.

وی اضافه کرد: مسابقه و سرگرمی امسال یکی از بخش های چهارگانه جشنواره جام جم است و دبیرخانه آن در شبکه سوم سیماست. مسابقات تلویزیونی به این سبب که هم سرگرمی مردم را تأمین می کند و هم بار اطلاعات عمومی دارد برای مخاطب فهیم جذابیت زیادی دارد، به ویژه که همه اقشار در هر سنی می توانند با آن ارتباط برقرار کنند.

قائم مقام شبکه سه سیما در ادامه بیان کرد: هر شبکه به فراخور رسالتی که دارد، متولی تولید و پخش نوع خاصی از مسابقه است. شبکه سه سیما به دلیل ساختار جوان پسندی که دارد در همین سمت و سو قدم برمی دارد. مسابقاتی مثل «آقای گزارشگر»، «جادوی صدا»، «زمانی برای خندیدن» و... بر این اساس تولید شده اند. برای مثال براساس اهداف راهبردی، برنامه های شبکه دو، فضایی کودکانه و خانوادگی دارد و مسابقات در این شبکه نیز با همین رویکرد به تولید می رسد. یا آثاری که به مسائل نخبگان و فرهیختگان اختصاص دارد در شبکه چهار تولید می شوند. شبکه پنج نیز به حوزه کارآفرینی می پردازد و رویکرد شبکه قرآن هم که مشخص است. بنابراین ما با انواعی از مسابقات روبه رو هستیم که در جشنواره جام جم با رأی و نظر داوران متعهد و متخصص در عرصه های کارگردانی، اجرا، تهیه کنندگی و دکور، بررسی می شوند.

رئیس سابق مرکز پژوهش و سنجش افکار سازمان، در پاسخ به این سوال که موفقیت مسابقات تلویزیونی به چه عواملی بستگی دارد، اضافه کرد: مسابقه های تلویزیونی باید یک ویژگی مهم داشته باشند و آن درگیر کردن مخاطب است، درگیر کردنی که او را به مشارکت کردن ترغیب کند. هر برنامه ای که این دو ویژگی را داشته باشد؛ موفق است. اگر مسابقات شبکه نسیم، خلاقانه و نوآورانه است به دلیل بهره مندی از همین دو ویژگیست. برنامه ای که درگیر کننده باشد با تنها یک مخاطب در هر جمع می تواند مخاطبان دیگر را هم به دست بیاورد، زیرا همان یک نفر چنان سر ذوق آمده است که درباره مسابقه با جمع دوستان و خانواده اش صحبت کند.

عبدالملکی در خاتمه در خصوص نقشی که مسابقه تلویزیونی در فرهنگ سازی مردم دارد تصریح کرد: یک مسابقه خوب باید از مسیر سرگرم سازی، حوزه شناختی مخاطب را افزایش دهد و به اطلاعات او بیفزاید، به نحوی که بعد از پایان برنامه احساس کند اوقات فراغتش غنی شده است. به این روش هم ارتباطش با برنامه عمیق تر می شود هم تلویزیون دائقه او را ارتقاء داده است؛ به همین دلیل است که مسابقات تلویزیونی از مهم ترین برنامه های این رسانه اند. برنامه هایی که متناسب با فرهنگ و عادات و سلائق ایرانیان ساخته می شوند.

وی با اشاره به نظرسنجی های متعدد تاکید کرد: نظرسنجی های سازمان نشان دهنده این واقعیت است که مسابقات از بخش های پربیننده در همه شبکه هاست. به همین دلیل مسابقه ها همیشه در صدر برنامه ریزی شبکه ها قرار می گیرد. از طرف دیگر اصولا مسابقات هزینه تولید بالایی ندارند و صرفا به دکوری جذاب و کارگردانی کاربلد نیاز دارد. نویسندگی و طراحی درست یک مسابقه تلویزیونی برگ برنده آن است، البته خلاقیت هم همیشه نقش تعیین کننده ای داشته است.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: