مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی عنوان کرد

نمایشگاه کتاب؛ گامی در جهت توسعه فرهنگی

کدخبر: 2156650

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با اشاره به شهرت هرمزگان به عنوان قطب اقتصادی، گفت: توسعه اقتصادی بدون بسترسازی فرهنگی اتفاق نمی‌افتد و برپایی نمایشگاه کتاب گامی در جهت توسعه فرهنگی است.

به گزارش ایسنا بر اساس خبر رسیده، امیرمسعود شهرام‌نیا در مراسم افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه کتاب استان هرمزگان که شامگاه روز گذشته (۱ بهمن) در محل دائمی نمایشگاه‌های استان برگزار شد، ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، دسترسی آسان به کتاب و کاهش هزینه‌های خرید کتاب را از اهداف برپایی این نمایشگاه برشمرد و با اشاره به موقعیت ممتاز هرمزگان در بخش اقتصاد و تجارت، بیان کرد: هرمزگان به خوبی در مسیر توسعه اقتصادی قرار گرفته است و از این‌رو شایستگی توجه ویژه‌تری در حوزه فرهنگ به ویژه کتابخوانی را دارد.

او با اشاره به بازدید میدانی از کتابفروشی‌های سطح شهر بندرعباس، افزود: پس از این بازدید به این واقعیت پی بردم که وضعیت توزیع کتاب در پایتخت اقتصاد کشور هنوز همپای درک، فهم، نیاز و اهمیت فرهنگی آن نیست.

شهرام‌نیا از کمک به شبکه توزیع کتاب به عنوان یکی از رسالت‌های مهم نمایشگاه کتاب نام برد و بیان کرد: نمایشگاه برای کمک به شبکه توزیع کتاب ایجاد شده و قصد رقابت با کتابفروشی‌ها را ندارد و مکمل آنهاست.

وی ادامه داد: دوستداران فرهنگ کتابخوانی که بن خرید کتاب دریافت کرده‌اند تا ۱۰ روز پس از اتمام کار نمایشگاه می‌توانند با مراجعه به کتابفروشی‌های سطح شهر بندرعباس، نسبت به خرید کتاب اقدام کنند.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران به حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تاسیس و توسعه کتابفروشی‌ها اشاره کرد و یادآور شد: در ۹ ماهه سال جاری ۱۸ میلیارد تومان برای توسعه و تاسیس کتابفروشی‌ها اختصاص یافته که تا پایان سال حجم بیشتری به این امر اختصاص می‌یابد.

او از نمایشگاه کتاب هرمزگان به عنوان یکی از نمایشگاه‌های موفق در سطح کشور یاد کرد و گفت: در نمایشگاه امسال با حضور حدود ۵۷۲ ناشر ۹۰ هزار عنوان کتاب در بخش داخلی و ۱۲ هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب خارجی عرضه شده است.

شهرام‌نیا همچنین به تخفیف ۳۰ درصدی نمایشگاه پانزدهم هرمزگان اشاره و بیان کرد: علاقه‌مندان برای دریافت بن خرید کتاب به شعبه بانک شهر مستقر در نمایشگاه مراجعه کنند.

او حضور ناشران خوب کشور و رشد قابل قبول غنای نمایشگاه را از ویژگی‌های بارز پانزدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب هرمزگان ذکر کرد و افزود: برنامه‌های جنبی ویژه‌ای نظیر شب شعر با حضور شاعران برجسته، رونمایی از کتاب، جشن امضای کتاب، کودک و نوجوان و ... نیز در نمایشگاه امسال در نظر گرفته شده است.

سیدهادی حسینی، معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیز در مراسم افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه کتاب استان هرمزگان گفت: از طریق برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب، ظرفیت‌های نشر در سطح کشور توزیع می‌شود.

او افزود: تمامی افرادی که در تاریخ ماندگار شده‌اند اهل کتاب بوده‌اند، کما اینکه در میان پیامبران نیز آنهایی ماندگارتر بوده‌اند که دارای کتاب و سند بودند.

وی ادامه داد: نوشتن همیشه مهمترین عنصر در ماندگاری است و اگر کسی دست به قلم نبرد و دانش‌های خود را مستند نکند، سودی به بشریت نمی‌رسد.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بنا را بر آن گذاشته‌ایم که با استفاده از نمایشگاه‌های استانی، آنچه را در حوزه کتاب و نشر در اختیار داریم با کمک دست‌اندرکاران این حوزه و مدیریت‌های استانی در اختیار جامعه و مردم قرار دهیم. اعتقاد داریم این دیدگاه سبب اعتلا و توسعه فرهنگ در سراسر کشور می‌شود.

او خاطرنشان کرد: توزیع ظرفیت‌های نشر و کتاب در سطح کشور، می‌تواند حوزه فرهنگ و مطالعه کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

حسینی از دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در سطح کشور و همچنین نمایشگاه کتاب هرمزگان قدردانی کرد.

همچنین همایون امیرزاده، مشاور اجرایی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه هیچ ملتی به سروری نمی‌رسد، گفت: معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۴۰ نمایشگاه کتاب را در سال جاری برگزار می‌کند.

او اظهار کرد: در تندباد فرهنگ‌های مهاجر، کشوری می‌تواند پایدار بماند که اهل مطالعه باشد و با مطالعه به دانش برسد.

وی توزیع عادلانه امکانات فرهنگی را از اهداف نمایشگاه‌های کتاب ذکر کرد و افزود: اگر یک هرمزگانی بخواهد یک جلد کتاب ۱۰ هزار تومانی از تهران تهیه کند چیزی حدود ۶۰ هزار تومان باید هزینه کند که با برپایی نمایشگاه همان کتاب را در شهر خود با مبلغ ۷ هزار تومان دریافت خواهد کرد.

امیرزاده با بیان اینکه تا پایان امسال ۴۰ نمایشگاه کتاب در کشور برگزار می‌شود، اضافه کرد: از این تعداد، ۳۵ نمایشگاه استانی، ۱۲ نمایشگاه شهرستانی، ۲ نمایشگاه تخصصی و یک نمایشگاه حوزه دین است.

او به تشریح برخی از برنامه‌های معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت و بیان کرد: ۱۴ برنامه عملیاتی برای سال جاری تدوین شده است که بخش عمده‌ای از آنها مربوط به کتاب و کتابخوانی است.

مشاور اجرایی معاون فرهنگی وزیر ارشاد همچنین برگزاری مراسم «کتاب سال جمهوری اسلامی» را یکی از برنامه‌های مهم معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ذکر کرد و یادآور شد: امسال بخشی از برنامه کتاب سال به کتاب سال خلیج فارس اختصاص یافته است که میزبانی آن به هرمزگان که دبیرخانه دائمی جشنواره خلیج فارس در آن قرار دارد، واگذار می‌شود.

او افزود: در این برنامه، کتاب‌های ۱۰ سال گذشته مرتبط با موضوع خلیج فارس مورد داوری قرار می‌گیرند و برترین‌ها انتخاب خواهد شد.

فریدون همتی، استاندار هرمزگان، نیز در این مراسم گفت: نمایشگاه کتاب محل عرضه جدیدترین دستاوردهای فکری و اندیشه‌ای است.

او برگزاری نمایشگاه کتاب را اقدام مبارکی برای توسعه فرهنگ مطالعه در هرمزگان دانست و بیان کرد: هر سال حضور مردم و ناشران در نمایشگاه‌های استانی کتاب پررنگ و پربار بوده است.

وی ادامه داد: حضور ۶۰۰ ناشر کشوری در این دوره از نمایشگاه کتاب هرمزگان نیز نشان‌دهنده پویایی بخش نشر و کتاب در سراسر کشور است.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه جامعه نیاز دارد در بخش‌های مختلف به طور دائم برنامه‌هایی همچون نمایشگاه کتاب برگزار شود، افزود: نمایشگاه کتاب محل عرضه جدیدترین دستاوردهای فکری و اندیشه‌ای است.

همتی خواستار برگزاری برنامه‌ها و جشنواره‌های متعدد فرهنگی و هنری در هرمزگان شد و بیان کرد: در همه حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی نیاز است برنامه‌های متنوع برگزار شود.

وی تصریح کرد: با تنوع فرهنگی و هنری موجود در استان هرمزگان نیاز است دائما چنین نشست‌ها و نمایشگاه‌ها و جشنواره‌هایی اجرا شود چون این برنامه‌ها موجب طراوت و نشاط جامعه می‌شود.

استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: جامعه ما نیازمند حرکت‌های فرهنگی و هنری برای پویایی بیشتر است و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به طور مستمر این برنامه‌ها را در سطح هرمزگان برگزار کند.

همتی با قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه کتاب هرمزگان، اضافه کرد: خوشبختانه از همین آغاز کار حضور و استقبال مردم استان از نمایشگاه کتاب خوب بوده است و امیدواریم در روزهای آینده بیشتر شود.

پانزدهمین نمایشگاه کتاب استان هرمزگان از ۱ تا ۷ بهمن در محل دائمی نمایشگاه‌های بندرعباس واقع در سه‌راه جهانبار برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: