تشریح اسناد فاقد سند در دوره قالیباف/کمک‌های دولتی به شهرداری تهران "صفر" است

کدخبر: 2156675

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران با اشاره به اینکه بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان اسناد فاقد سند مربوط به سال‌های ۹۵ و ۹۶ در شهرداری تهران مشخص شده است، گفت: بخشی از اقدامات انجام شده در دوره گذشته تنها به صورت شفاهی بوده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حجت میرزایی در نشست خبری خود با اشاره به سند تحویل و تحول مدیریت شهری در دوره گذشته اظهار کرد: شهرداری تهران براساس مصوبه شورای شهر تهران ملزم به تهیه این گزارش و سند طی یک بازه زمانی 100 روزه شد.

وی تصریح کرد: کمیسیون های شورای شهر تهران نیز چارچوب این گزارش و سند را تهیه و این گزارش با محوریت اداره کل ارزیابی عملکرد تهیه و در زمان مقرر به شورای شهر تهران ارائه شد.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران بیان کرد: شهرداری تهران براساس مصوبه شورا ملزم به تهیه این سند شد و حتی اگر شورای شهر هم، شهرداری را ملزم نمی کرد قاعدتا ما این گزارش را تهیه و در اختیار اعضای شورای شهر تهران قرار می دهیم چرا که این کار یک سنت حسنه در مدیریت شهری در دوره های گذشته نیز بوده است.

میرزایی افزود: طبیعی است که با استقرار مدیریت شهری جدید باید شرایط گذشته احصا شود تا مدیران جدید بتوانند براساس شرایط اقدامات لازم را انجام دهند.

وی گفت: حتی قالیباف شهردار سابق تهران نیز زمانی که می خواست شهرداری را از محمود احمدی نژاد شهردار اسبق تهران تحویل بگیرد، این فرایند سند تحویل و تحول را انجام و مشخص شد که 300 میلیارد تومان اسناد فاقد سند از دوره احمدی نژاد در شهرداری باقی مانده بود و این در حالی بود که در همان مقطع اسناد توسط شخص قالیباف به قوه قضائیه و دستگاه های نظارتی ارائده شده بود.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران ادامه داد: سند تحویل و تحول مدیریت شهری با شاخص های موجود تهیه و تدوین شد و این در حالی بود که بخشی از این گزارش ها و اطلاعات توسط مدیران و همکاران شهردار سابق تهیه شد.

میرزایی افزود: به طور مثال در حوزه محیط زیست، معاونت خدمات شهری از دوره قبل هم همچنان بر مسند این معاونت فعالیت می کند، اعلام کرد که تنها 3 درصد از زباله های تهران از مبدا تفکیک می شود و حدود 97 درصد پسماندها مورد تفکیک و بازیافت از مبدا قرار نمی گیرند ضمن اینکه خیلی دیگر از موارد که در گزارش و سند تحویل و تحول اشاره شده بود توسط مدیران و روسای سازمان های قبل مطرح شده بود.

وی تصریح کرد: طبیعی است که مدیریت جدید گزارشی از وضعیت شهر براساس شاخص های تعیین شده اعلام کنند و این موضوع نیز کاملا طبیعی است که باید نقاط منفی برجسته شود تا ما بتوانیم آنها را در آینده برطرف کنیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران گفت: شهردار سابق تهران نیز نکات مثبت مدیریت شهری را در یک گزارش هزار صفحه ای تهیه کردند که آن نیز موجود است.

میرزایی خاطرنشان کرد: پس از ارائه سند تحویل و تحول مدیریت شهری توسط شهردار تهران در صحن شورا بسیاری از اعضای سابق شورای شهر تهران و مدیران سابق مدیریت شهری نسبت به این گزارش انتقاد کردند و اعلام کردند که چرا نکات مثبت در این سند ارائه نشده است که در این زمینه باید اذعان شود که نکات مثبت نیز در گزارش 500 صفحه ای سند تحول و تحول موجود است.

وی گفت: یکی از مواردی که توسط مدیران گذشته به آن اشاره شده است ساخت بزرگراه ها و توسعه شبکه حمل و نقل و کارهایی که در 12 سال گذشته صورت گرفته است که البته باید به این موضوع توجه شود که حجم کارها در 12 سال گذشته کم نبوده اما در برخی از موارد اقدامات مورد توسعه قرار نگرفته است.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران افزود: به عنوان مثال پروژه 2 طبقه صدر و نیایش که به اذعان بسیاری از کارشناسان مورد نقد قرار گرفته است و هزینه آن می توانست صرف توسعه مترو شود مورد انتقاد کارشناسان و مدیران است و از اینگونه موارد در سطح شهر زیاد است.

میرزایی با تاکید بر اینکه پروژه های تهران با قیمت گران انجام گرفته است، گفت: طبق برآورد صورت گرفته از سال 85 تا شهریور 96، 235 هزار میلیارد تومان به قیمت سال 95 در تهران هزینه شده است که به احتساب 52 هزار میلیارد تومان بدهی باقی مانده مدیریت شهری در دوره گذشته، 287 هزار میلیارد تومان طی 12 سال مدیریت قالیباف در تهران هزینه شده است که میانگین سالانه 24 هزار میلیارد تومان به قیمت سال 95 در شهر هزینه صورت گرفته است.

وی ادامه داد: براساس گزارشات جمع آوری شده 2 هزار میلیارد تومان اسناد فاقد سند در سال های 95 و 96 در دوره قالیباف وجود دارد به طوری که پیمانکاران با مراجعه اعلام کرده اند که به صورت شفاهی به آنها اعلام شده بود برخی از پروژه ها را انجام دهند که این رقم نیز به این موضوع اختصاص دارد.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران گفت: مجموعه اسنادی وجود دارد که کارهایی برای شهرداری حتی به صورت شفاهی انجام شده است ضمن اینکه پیش بینی می شود این رقم در آینده نیز افزایش یابد.

میرزایی در ادامه با اشاره به اقدامات موثر در مورد شهری در دوره گذشته بیان کرد: در حوزه فناوری اطلاعات، فرایندهای مدیریت شهری و ... اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی با اشاره به تخلفات صورت گرفته در دوره گذشته از مدیریت شهری بیان کرد: این تخلفات در دو دسته تقسیم بندی می شوند به طوری که برخی از تخلفات صورت گرفته در مجموعه شهرداری در دوره گذشته در اختیار نهادهای نظارتی، قضایی، دفتر رئیس جمهور، سازمان بازرسی قرار گرفته است.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران ادامه داد: یکی از تخلفات صورت گرفته در شهر تهران از دست رفتن فرصت هاست که در دوره گذشته انجام شده به طوری که در بین سال های 92 تا 95، 110 هکتار از باغات تهران نابود و ساخت و ساز در آنجا صورت گرفته است ضمن اینکه تخلفات گسترده ای در منطقه 22 صورت گرفته است که نزدیک به 300 ساختمان بلندمرتبه در این محدوده ساخته شده است و مجاری تنفسی شهر را با مشکلات عدیده ای روبه رو کرده است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از آلودگی های زیست محیطی ناشی از سیاست های غلط مدیریت شهری در دوره گذشته محسوب می شود، بیان کرد: این نوع تخلفات متاسفانه کیفیت زندگی شهروندان را از بین برده است و در واقع بزرگتر از تخلفات مالی محسوب می شوند.

میرزایی افزود: پس از ارائه سند تحویل و تحول مدیریت شهری توسط شهردار تهران و 2 روز بعد از این گزارش اسناد تخلف صورت گرفته در مدیریت شهری در دوره گذشته در اختیار دستگاه های نظارتی، بازرسی، مجلس، قوه قضائیه و ریاست جمهور قرار گرفته است.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران گفت: یکی از تخلفات صورت گرفته که در سند تحول و تحویل مدیریت شهری به آن اشاره شده بود، قرارداد مشکوکی بود که با فردی در مدیریت شهری منعقد شده بود که رقم آن یک میلیارد و 700 میلیون تومان بود که در ادامه از این رقم 20 میلیون تومان به فرد رسیده و مشخص نیست که مابقی این رقم در کدام قسمت و بخش هزینه شده است.

وی همچنین با اشاره به تخلفات صورت گرفته در ساخت و سازهای بی رویه و احداث برج های بلندمرتبه در سطح شهر تهران گفت: علی رغم اینکه شورای عالی شهرسازی و معماری موارد تخلف را به شهرداری تهران در دوره گذشته گوشزد کرده بود اما باز هم شاهد ساخت برج های بلندمرتبه بوده ایم و این در حالی بود که شهرداری تهران هزاران میلیارد تومان عوارض از این نوع تخلف کسب کرده بود.

میرزایی با تاکید بر اینکه با آغاز به کار مدیریت شهری جدید و حضور نجفی به عنوان شهردار تهران هیچ گزارشی از وضعیت شهر تهران نبود گفت: مدیریت شهری هیچ اطلاعی از وضعیت شهری تهران و بدهی های گذشته نداشت.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران افزود: با آغاز به کار مدیریت جدید مشخص شد که رقم بدهی های مدیریت گذشته 52 هزار میلیارد تومان بوده و همچنین برای اتمام پروژه های نیمه تمام به 34 هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم.

وی با تاکید بر اینکه جذب 13 هزار نیرو در شهرداری تهران در اواخر فعالیت مدیریت شهری در دوره گذشته نیز مورد سوال قرار دارد اظهار کرد: متاسفانه مسئولان این بخش به جای پاسخگویی در این زمینه فرایند جذب این نیروها را توضیح دادند که این موضوع نیز جای تعجب دارد چرا که جذب 13 هزار نفر بار مالی و تعهدات حمایتی و مالی را نه برای 30 سال بلکه برای 60 سال شهرداری رقم زده است.

میرزایی افزود: مدیریت شهری طی 4-5 ماه گذشته تلاش گسترده ای را برای شناخت وضعیت موجود و ارزیابی شرایط انجام داده است و این در حالی است که ما با حجم بدهی ها و پروژه های نیمه تمام روبه رو هستیم ضمن اینکه شهرداری در حال حاضر نیز بیش از 10 هزار میلیارد تومان به بانک ها بدهکار است و این شرایط، شرایط نگران کننده ای محسوب می شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران گفت: امیدواریم چارچوب مدیریت شهری تا پایان سال 96 و یا خرداد 97 همزمان با تدوین برنامه 5 ساله سوم مشخص شود و این در حالی است که شهرداری تهران در طی این مدت بسیاری از اقدامات فوری را در دستور کار خود قرار داده است.

وی تصریح کرد: برهمین اساس و طبق اولویت بندی های صورت گرفته تا پایان سال بیش از 50 پروژه در دست احداث به پایان می رسد ضمن اینکه در سال 97 نیز 227 پروژه به اتمام می رسد.

میرزایی افزود: یکی از کارهای صورت گرفته در این دوره اولویت بندی پروژه ها براساس درصد و میزان صورت گرفته و تاثیر گذاری آنها بر کیفیت زندگی شهروندان بوده است.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران در ادامه نشست خبری در خصوص برخی از ردیف ها و کمک های شهرداری تهران به موسسات عام المنفعه بیان کرد: در این زمینه شهرداری تهران از دوره های گذشته کمک هایی را به این موسسات داشته است و ما نیز تلاش می کنیم این کمک ها را داشته باشیم اما طی یک فرایند معین و در 4 سال آینده این کمک ها حذف خواهد شد.

وی گفت: برهمین اساس تصمیم گرفته ایم 50 درصد از کمک های شهرداری که غیرماموریتی برای این نهاد هست حذف شوند که البته حذف این کمک ها به یکباره نخواهد بود و در آینده صورت خواهد گرفت.

میرزایی در ادامه با اشاره به توجه مدیریت شهری به توسعه خطوط مترو و تکمیل خطوط آن تصریح کرد: اعتباراتی برای خطوط 6 و 7 مترو در لایحه بودجه 97 پیش بینی شده است ضمن اینکه اعتباراتی نیز برای نگهداری ایستگاه ها در نظر گرفته شده است و علاوه بر آن ما بنا داریم از کمک های دولت در بودجه 97 نیز استفاده کنیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران اظهار امیدواری کرد: دولت حمایت لازم را در بخش تامین ضمانت فاینانس از شهرداری تهران انجام دهد.

به گفته وی متاسفانه دولت ها در سال های گذشته کمک های لازم را به شهرداری تهران نداشته اند.

میرزایی گفت: در بودجه 97 دولت نیز پیش بینی هایی برای انتشار اوراق مشارکت شده است و امیدواریم بتوانیم از این بخش نیز استفاده کامل را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه های مدیریت شهری در سال آینده استفاده از درآمد حاصل طرح ترافیک است که بنا داریم 50 درصد از درآمد حاصل از طرح ترافیک را صرف تجهیز حمل و نقل عمومی کنیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه تفاوت های جدی ماهوی در بودجه 97 نسبت به 96 وجود دارد، گفت: شفافیت مالی در تمام شرکت ها و سازمان ها از جمله مواردی است که در بودجه 97 به آن اشاره شده است به طوری که تمام شرکت ها و سازمان ها موظف شدند درآمد خود را به خزانه کل شهرداری واریز و در ادامه مبلغ مورد نیاز از این خزانه به سازمان ها و شرکت ها پرداخت شود.

میرزایی افزود: متاسفانه در سال های گذشته اعتباری که به عنوان بودجه عمرانی اختصاص می یافت واقعی نبود اما در این دوره از مدیریت شهری این بخش از فعالیت شهرداری نیز به صورت شفاف مشخص شده است.

وی گفت: متاسفانه کمک های دولت در سال های قبل به رقم 100 میلیارد تومان هم نمی رسد و در بسیاری از کلانشهرها دنیا 20 تا 40 درصد از سهم شهرداری ها توسط دولت ها پرداخت می شود اما در کشور ما این رقم به صفر می رسد.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران با ابراز همدردی با شخص قالیباف گفت: ما نیز در این زمینه با شهردار سابق تهران همدردیم چرا که دولت هیچ کمکی را به مدیریت شهری نداشته است.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: