تجریشی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

ممنوعیت انتقال آب برای مصارف غیر شرب/ استفاده از آب شیرین‌کن‌ها در کشاورزی توجیه اقتصادی ندارد

کدخبر: 2156698

محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: انتقال آب برای مصارف غیر شرب در قانون ممنوع است و انتقال آب و استفاده از آب شیرین کن‌ها در کشاورزی توجیه اقتصادی ندارد.

مسعود تجریشی محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ با اشاره به انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان اظهار کرد: سازمان محیط زیست به هیچ پروژه انتقال آبی مجوز نداده است.

وی با بیان اینکه مجوزی برای انتقال آب ونک سولقان و آب خزر به سمنان را نداده ایم، افزود: اگر برای تامین آب شرب سمنان با مشکل رو به رو شدیم از تمام مراحل کاهش مصرف آب از جمله اصلاح الگوی آبیاری، افزایش راندمان شبکه آبرسانی و بازچرخانی آب استفاده می کنیم، اما اگر باز نیاز آب با این موارد تامین نشود، از جای دیگر آب مورد نیاز را فراهم می کنیم که همه این موارد باید توسط وزارت نیرو انجام شود و تنها مجوز ما نیروگاه کلاس H ساوه بود.

تجریشی با اشاره به در خواست انتقال آب ونک سولقان گفت: درخواست کنندگان اول باید راهکارهای کاهش مصرف و تلفات انتقال آب را اعمال و مسائل اجتماعی مبدا را حل کنندو بعد در خواست مجوز را بدهند.

وی با اشاره به موافقت رئیس محیط زیست با انتقال آب برای مصارف کشاورزی به مرکز کشور، افزود: انتقال آب برای مصارف غیر شرب در قانون ممنوع است و انتقال آب و استفاده از آب شیرین کن ها برای مصارف کشاورزی توجیه اقتصادی ندارد.

محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر تعیین تکلیف 153 طرح که برای محیط زیست مشکل زا نیستند، گفت: طرح های عمرانی مانند احداث خطوط راه آهن نیز نباید از مناطق حفاظت شده عبور کنند.

وی تصریح کرد: رفع آلودگی هوای کلانشهرها، حل معضل ریزگردها و پدیده گردوغبار که منشأ داخلی و نیز خارجی دارند، مدیریت پسماندها در شمال کشور و تأمین آب برای تالاب های کشور از جمله مواردی هستند که باید برای شان راه حل منطقی ارائه کرد.

تجریشی با بیان اینکه درخواست انتقال آب را بررسی می کنیم، اظهار کرد: پس از طی مراحل کاهش مصرف بازچرخانی و رفع تلفات آب درباره درخواست انتقال آب فکر می کنیم.

وی با اشاره به سخنان رئیس محیط زیست درباره وجود آب مازاد در حوضه کارون، افزود: به طور مثال در شمال کشور برای کاشت برنج و نیشکر باید 17 هزار مترمکعب آب در هکتار مصرف شود، این در صورتی است که در حال حاضر 34 هزار متر مکعب آب در هکتار برای کاشت برنج و نیشکر مصرف می شود.

محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه رودخانه کارون یک میلیارد متر مکعب آب نیاز دارد، گفت: اگر مصرف آب برای کاشت برنج و نیشکر درست مدیریت شود، 3 میلیارد مترمکعب آب به دست می آید. حال برای تامین آب مورد نیاز کارون فقط یک و نیم میلیارد مترمکعب آب لازم است و یک ونیم میلیارد مترمکعب دیگر را می توانیم برای تامین نیازهای سایر استان های کشور مورد استفاده قرار دهیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: