اختصاص خط اعتباری ۵۰ میلیون یورویی برای صادرات کالا به بلاروس

کدخبر: 2156852

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بانک توسعه صادرات ایران حدود ۵۰ میلیون یورو خط اعتباری برای صادرات کالاهای ایرانی به بلاروس اختصاص داده است که امیدوارم بلاروس در این زمینه نیز همکاری کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از شاتا، محمد شریعتمداری در چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و بلاروس، تصریح کرد: اراده رهبران و مسؤلان ارشد دو کشور بر گسترش مناسبات است و تلاش بی وقفه آن ها برای تحقق این اهداف، پتانسیل بسیار ارزشمندی برای گسترش روابط اقتصادی خواهد بود.

وی با تأکید بر ارتقای روابط اقتصادی ایران و بلاروس همپای روابط دوستانه و سرشار از تفاهم دو کشور، افزود: حجم روابط دو کشور با خارج آنقدر وسیع است که سهم بیشتری به روابط میان دو کشور می تواند اختصاص یابد. در گذشته گام های خوبی نیز برداشته شد اما کافی نیست و امیدوارم این کمیسیون که در دوره دوم ریاست جمهوری دکتر روحانی تشکیل جلسه می دهد، بتواند گام های خوبی بردارد.

شریعتمداری مبادلات اقتصادی ایران با جهان را بیش از 160 میلیارد دلار و سهم مبادلات بلاروس با جهان را حدود 60 میلیارد دلار دانست و گفت: سهم مبادلات میان دو کشور از 160 میلیون دلار فراتر نرفته که با توجه به پتانسیل های موجود رقم کمی است و جا برای کار بیشتر وجود دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه این کمیسیون دارای نقشه راه برای پیشبرد اهداف در سال های 2018 تا 2020 است، ادامه داد: این نقشه راه در زمینه های حمل و نقل، کشاورزی، آموزش، بهداشت و درمان، فناوری و انرژی برنامه های خوبی طراحی کرده است. برگزاری جلسات کارگروه های تخصصی دو کشور به صورت سالانه شریعتمداری با اشاره به اینکه در نقشه راه بر تشکیل جلسات سالانه کارگروه های دو کشور در حوزه های مختلف برای گسترش همکاری های دو جانبه تاکید شده است، یادآور شد: همکاری با بلاروس در حال حاضر از سطح همکاری های ساده به سوی همکاری های پیچیده فنی و مهندسی ارتقا یافته که قدم مؤثری است. وی با بیان اینکه همکاری های خوبی در حوزه صنعت میان دو کشور آغاز شده است، گفت: ساخت کامیون، تجهیزات و ماشین الات معدنی در دستور کار است و در آینده برای ساخت اتوبوس های برقی نیز اقدام می شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر ضرورت حمایت دولت و وزارت صنایع بلاروس از همکاری های مشترک ایران خودرو و یونیسون، تصریح کرد: تقویت این همکاری مورد تاکید است و امیدوارم این شرکت بتواند صادرات محصولات تولیدی خود را به کشورهای عضو اوراسیا ارتقا دهد.

شریعتمداری با اعلام اینکه ایران در تولید تجهیزات پزشکی پتانسیل ها و توانمندی های خوبی دارد، افزود: شرکت های ایرانی در زمینه تولید دارو با حمایت وزارت بهداشت بلاروس می توانند همکاری کنند.

وی با اشاره به فضای فراهم شده در سایه پسا برجام، ادامه داد: با توجه به رفع تحریم ها و وجود زمینه های مناسب همکاری، روابط کارگزاری بانک های دو کشور می تواند ارتقا یابد. از سوی دیگر بانک توسعه صادرات ایران حدود 50 میلیون یورو خط اعتباری برای صادرات کالاهای ایرانی به بلاروس اختصاص داده است که امیدوارم بلاروس در این زمینه نیز همکاری کند. شریعتمداری با بیان اینکه روابط پولی میان دو کشور می تواند برقرار شود، گفت: در گذشته این کار را با کشور روسیه انجام دادیم که تجربه موفقی بود. وی در پایان با اشاره به ضرورت انجام بررسی های لازم جهت لغو روادید میان دو کشور، تصریح کرد: در فرآیند صدور ویزا به خصوص برای نیروی کار متخصص مورد نیاز در پروژه های مشترک تسهیلات لازم اعمال شود. وزیر صنایع بلاروس نیز در این اجلاس با اشاره به روابط دوستانه دو کشور گفت: منتظر موافقت نامه ایران با اوراسیا در سال 2018 هستیم و می توانیم نقشه راه کمیسیون مشترک را عملی و اجرا کنیم.

ویتالی ووک با بیان اینکه در سال 2017 گا م های جدی برای توسعه همکاری ها برداشته شد، افزود: گروه مشترک کاری در حوزه نفت را تشکیل دادیم و جلسات گروه های کاری مربوط به کشاورزی، خودرو، حمل و نقل بین المللی خودرو برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه حل و فصل مسایل بین بانکی نیاز به فرصت زمانی و کار بیشتری دارد، تصریح کرد: در زمینه گسترش پروازهای متقابل آماده همکاری هستیم. همچنین برای حل و فصل مشکلات شرکت کیسون و ادامه کار آن در بلاروس آماده همکاری هستیم.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: