مدیر عامل انجمن کشتیرانی مطرح کرد:

کاهش مصرف سوخت با ایجاد بنادر کانتینری/پایانه کانتینری غرب تهران در اواخر بهمن‌ماه افتتاح می‌شود

کدخبر: 2156858

ملک گفت: با ایجاد بنادر کانتینری میتوانیم میزان مصرف سوخت، ترافیک جاده‌ای و هزینه مبادله کالا را کاهش دهیم.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، امید ملک مدیرعامل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با اشاره به لزوم ایجاد پایانه های کانتینری (بندر خشک) در کشور اظهار کرد: کاهش هزینه تمام شده کالا و زمان سیر و انتقال بار از جاده به ریل؛ از مزیت های ایجاد پایانه های کانتینری در کشور به شمار می رود.

وی با اشاره به صحبت های اخیر وزیر راه و شهرسازی مبنی بر افزایش مزیت های رقابتی، گفت: تاکنون کشور ما از مزایا و منافع نظام لجستیکی بهره چندانی نبرده و ایجاد این بندر کانتینری می تواند هزینه های بسیاری را در کشور کاهش دهد.

ملک تصریح کرد: طی پایشی که در سال 2011 صورت گرفته، بیش از 500 هزار کانتینر خالی در کشور جابه جا شده است، درحالیکه می توانیم با ایجاد بنادر کانتینری میزان مصرف سوخت، ترافیک جاده ای و هزینه مبادله کالا را کاهش دهیم.

مدیر عامل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با بیان اینکه عملکرد لجستیکی باعث کاهش یک درصدی GDP و افزایش دو درصدی از میزان تجارت می شود، بیان کرد: تمامی اقدامات راه اندازی پایانه کانتینری محوطه غرب گمرک تهران اجرا شده و در اواخر بهمن و یا اوایل اسفند ماه این بندر به بهره برداری می رسد.

وی ادامه داد: این پروژه به صورت BOT طی قراردادی با شرکت انبارهای عمومی در حال ساخت است و هم اکنون منتظر ارائه مجوز از سوی معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی هستیم.

مدیرعامل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته تاکید کرد: این بندر در 5 هکتار با سرمایه گذاری بخش خصوصی ساخته شده و ظرفیت گنجایش 30 هزار TEU را طی یک ماه می تواند در خود جای دهد.

به گفته وی؛ کشور برای توزیع مناسب کالا 5 بندر خشک نیاز دارد و این بنادر می تواند زمینه ساز کاهش مصرف سوخت شود.

ملک با اینکه بیش از 120 گمرک داخلی در کشور وجود دارد، گفت: متأسفانه استفاده بهینه از این تعداد گمرک نمی شود و امیدواریم با راه اندازی این پایانه، بخش گمرک کشور و صنعت لجستیک را ساماندهی کنیم.

مدیرعامل انجمن کشتی رانی و خدمات وابسته اذعان کرد: استفاده از حمل و نقل ریلی باعث کاهش 7 برابری مصرف سوخت نسبت به جاده می شود، همچنین علاوه بر افزایش ایمنی در جاده ها می توانیم شاهد بهبود وضعیت حمل و نقلی در کشور باشیم.

وی در ادامه گفت: با توجه به وسعت سرزمینی ایران، ایجاد بندر خشک باعث کاهش 20 تا 30 درصدی هزینه های انتقال کانتینر به داخل کشور می شود.

ملک بیان کرد: سقف جابه جایی کانتینر در کانتینر در جاده ها 22 تن است اما می توانیم با استفاده از حمل و نقل ریلی میزان جابه جایی کانتینر را افزایش و هزینه های آن را کاهش دهیم.

مدیرعامل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در ادامه یادآور شد: از دیگر مزیت های این بخش آن است که می توانیم کانتینر های خالی را وارد چرخه صادرات کنیم و با این اقدام هزینه های حمل و نقلی را در داخل کشور مدیریت کنیم.

لزوم رشد 30 درصدی بخش ریلی تا سال 1400

وی با بیان اینکه تا سال 1400 باید میزان جابه جایی در بخش ریلی به 30 درصد برسد، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی این اقدام امکان پذیر نیست و از سوی دیگر تا دو سال آینده میزان تولید و صادرات مواد معدنی در کشور چندین برابر می شود که این جابه جایی از طریق جاده امکان پذیر نیست.

ملک با بیان اینکه ایجاد این ترمینال کانتینری می تواند دروازه ای برای رشد حمل و نقل ترکیبی در کشور باشد، افزود: هم اکنون دو دروازه مهم در شمال شرق کشور و غرب کشور وجود دارد که می توانیم از طریق حمل و نقل ترکیبی میزان صادرات کشور را چندین برابر کنیم.

مدیرعامل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته تاکید کرد: مرکز پژوهش های مجلس بهترین روش برای حضور بخش خصوصی و مشارکت این بخش با بخش عمومی غیردولتی است و فعالان حمل و نقل بیش از سایر کارشناسان می توانند این عملیات را مدیریت کنند.

وی توضیح داد: به دلیل آنکه دولت بودجه کافی در اختیار نداشت، بخش خصوصی نتوانست زیرساخت های لجستیکی کشور را تکمیل کند؛ در صورتیکه می توان با مشارکت بخش خصوصی این پروژه را به مرحله اجرایی برسانیم.

ملک یادآور شد: متأسفانه توزیع لجستیکی در کشور وجود ندارد و هر روز شاهد توزیع ماشین های کارخانه داران برای فروش محصولات خود هستیم، در صورتیکه با اجرای نظام لجستیکی می توانیم هزینه های غیرضروری انبارداری را حذف و محصول را به صورت کامل به دست مصرف کننده برسانیم.

مدیرعامل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته تصریح کرد: با همکاری گمرک، وزارت راه و شهرسازی و وزارت صمت می توانیم بهترین مسیر را برای ایجاد زیرساخت های قانونی فراهم کنیم و از مزایای نظام لجستیک بهره بیشتری را ببریم.

وی در پایان گفت: صنعت حمل و نقل از عادلانه ترین روش های توزیع ثروت در کشور است و قطار، ریل به تمامی بخش ها سرکشی می کند و از این روز می توان از ظرفیت های صنعت حمل و نقل برای محرومیت زدایی استفاده کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: