علت شکایت ترکمنستان از ایران

کدخبر: 2156947

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: سهل‌انگاری دولت عامل شکایت ترکمنستان از ایران در محاکم بین‌المللی است.

هدایت الله خادمی نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به شکایت ترکمنستان از ایران به محاکم بین المللی اظهار داشت: از 10 سال گذشته ایران از ترکمنستان واردات گاز را آغاز کرده که این واردات یا در داخل استفاده می شده یا مجدداً به ترکیه صادر می شده است.

وی تصریح کرد: از واردات و صادرات گاز ترکمنستان سود مناسبی عاید کشور می شد که با برخی سهل انگاری های این موضوع در انتها به شکایت طرف ترکمنستانی از ایران در محاکم بین المللی منجر شد.

بیشتر بخوانید:

شکایت ترکمنستان از ایران در مجامع بین المللی

نایب رئیس کمیسیون انرژی با بیان اینکه وزارت نفت پول طرف ترکمنستانی بابت خرید گاز را به موقع پرداخت نکرده، ادامه داد: مسئولان ترکمنستان بارها از وزارت نفت خواستار وصول طلب خود شده اند که این اتفاق رخ نداده است این درحالی بود که پول گاز صادراتی به ترکیه به دلیل اینکه در این بخش تحریمی ضد کشورمان وضع نشده بود به راحتی وصول می شد.

نماینده ایذه در مجلس تصریح کرد: طبق آخرین اخبار، وزیر نفت اخیراً جلسه ای با مسئولان ترکمنستان در این زمینه داشته و به آنها اعلام کرده که ایران حاضر است بابت تاخیر در پرداخت بهای گاز خریداری شده روزانه مبلغی را به عنوان جریمه پرداخت کند.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه مسئولان ترکمنستان می توانند با توجه به قراردادی که با ما منعقد کرده بابت تاخیر در پرداخت بهای گاز خریداری شده و عدم النفع از ایران در محاکم بین المللی شکایت کند، اظهار داشت: ظاهراً مسئولان ترکمنستان در حال پیگیری این مسئله در محاکم بین المللی هستند.

خادمی با تاکید بریانکه ترکمنستان در حدود 10 سال است که به ایران گاز صادر می کند، گفت: تقریباً از 3 سال پیش یعنی اواخر سال 93 یا اوائل سال 94 و از زمان دولت یازدهم در روند پرداخت پول گاز ترکمنستان اختلال ایجاد شده است.

نماینده ایذه و باعملک با بیان اینکه موضوع تاخیر در پرداخت به ترکمنستان هنوز هم ادامه دارد، گفت: گویا انگیزه ای برای حل این موضوع از سوی مسئولان ذیربط وجود ندارد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: