یادداشت/ عباس‌ سلیمی‌نمین

دولت در لوای مردم‌‏گرایی ساختارهای قانون‌‏گذاری را کمرنگ نکند

عنوان

در بخشی از یادداشت سلیمی‌نمین آمده است: دولت همان‏گونه که از نامش به وضوح پیداست مجری قانون است و نباید در لوای مردم‌‏گرایی، قانون و ساختارهای قانون‏گذاری را کمرنگ کند.

به گزارش حوزه احزاب خبرگزاری فارس، عباس سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران در یادداشتی با عنوان «حماسه؛جبران همه ضعف‏ها» نوشت یکی از شاخص‏های ارزیابی قابلیت سیاست‏مداران را می‏بایست زمان سنجی، قالب‏ سنجی و مکان سنجی آنان دانست. این مسئله، هم در سیاست داخلی و هم در سیاست خارجی نقش قابل توجهی ایفا می‏کند. در صحنه بین المللی اگر روزنامه‏ای مرتبط با کاخ سفید نسبت ناروایی به رئیس‏جمهور ایران بدهد قطعاً پاسخ‏گویی به آن را به ارکانی از دولت وامی‏ گذارند.

اگر از سخنگوی وزارت خارجه این کشور سخن ناصوابی انتشار یابد، در سطحی مشابه و در موقعیتی مناسب به آن پرداخته می‏شود. در عرصه داخلی نیز آن چه می‏توان در نهادهای ساختار به حل و فصلش نشست نمی‏بایست به عرصه عمومی کشیده ‏شود.جامعه ازسیاست‏مداران وزین انتظار دارد تا برخی اختلاف دیدگاه‏ها در قالب‏های مربوط به آن حل وفصل شوند.

دیدگاه‏های متفاوت فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به بحث گذاشته شود ودر صورت نرسیدن به نظری واحد در مورد راه‏کارهای متفاوت، رأی‏گیری و به رأی اکثریت تن داده شود. دیدگاه‏های متفاوت در مورد فضای مجازی در شورای عالی مربوط به آن به بحث گذاشته شود و در نهایت همه به همین قاعده دمکراسی ملتزم شوند. این‏که مراجع تصمیم ساز را با برگزار نکردن جلسات آن به حاشیه رانیم و تفاوت دیدگاه‏های کارشناسی اعضای این نهاد سیاست‏گذار را به جامعه بکشانیم چندان شرط تدبیر نیست ، به ویژه ‏ وقتی هنوز ساختارهای ابتدایی را برای رسیدن به نقطه مشترک طی نکرده ایم، سخن از رجوع به افکار عمومی به میان آوریم. هر چند ممکن است با این اظهارات مردم‏گرایی به نمایش درآید، امّا واقعیت آن است که چنین رفتار از دستگاه اجرایی عین کاستن از نقش مردم است؛ زیرا وقتی قوّه مجریه سخن از رجوع به افکار عمومی می‏راند، نتیجه، گریز از قانون و تصمیمات مراجع قانونی است.

دولت همان‏گونه که از نامش به وضوح پیداست مجری قانون است و نباید در لوای مردم‏ گرایی، قانون و ساختارهای قانون‏گذاری را کمرنگ کند.

همان گونه که در اصل 59 قانون اساسی آمده است: «در مسائل بسیار مهم اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه‏پرسی و مراجعه مستقیم به آرای مردم صورت گیرد. درخواست مراجعه به آراء عمومی باید به تصویب دوسوم مجموع نمایندگان مجلس برسد.»

بنابراین اصولاً طرح رجوع به افکار عمومی با هر انگیزه‏ای در حوزه اختیارات قوه مجریه نیست، ضمن این‏که با افزوده شدن جایگاه تشخیص مصلحت نظام بسیاری از اختلاف‏ نظرها در مجلس، و میان آن و شورای نگهبان تا کنون حل وفصل شده است بدون این‏که قوه مقننه خود را نیازمند به همه پرسی ببیند. این‏که رئیس محترم قوه مجریه هرازگاهی سخن از رجوع به افکار عمومی به میان می‏آورد، بدون این‏که حتی نامی از موضوع خاصّی برده شود، نه تنها احترام به مردم تلقی نمی‏شود بلکه اهل نظر آن را راهی برای گریز از قانون توسط قوه‏ای که موظف به اجرای موبه‏ موی آن است می‏ دانند.

این‏که چرا هربار که موضوع رجوع به افکار عمومی مطرح می‏ شود، مصداق آن در معرض قضاوت قرار نمی ‏گیرد تا مشخص شود آیا پیرامون آن روندهای عادی طی شده است یا خیر، مسئله ای است قابل تأمل!

نکته دیگری که در سخنرانی 22 بهمن ریاست جمهور در جمع حماسه آفرینان تهران به گونه‏ای زمان ومکان سنجی ایشان را زیر سئوال برد پاسخ‏گویی به انتقادات چندی پیش برخی شخصیت‏ها در این اجتماع وحدت‏بخش بود.

آیت الله جنتی در نیمه اول بهمن ماه انتقادات صریح و تندی در یک مصاحبه به دولت کرد که صاحب این قلم نیز آن را نپسندید و شایسته جایگاه وی ندید. اما پاسخ‏گویی به این انتقادات در روز 22 بهمن کدام سطح از عمل را به نمایش می‏گذارد؟! ریاست محترم جمهوری برای واکنش نشان دادن به اظهارات آقای جنتی تریبون‏های بسیاری دارد ،اما پرداختن به آن در روز حماسه، اوج ضعف زمان‏سنجی و مکان‏سنجی را به نمایش گذاشت،هر چند حماسه همه ضعف های مسئولان را پوشش داد حتی همین موقعیت نشناسی را!

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

کلمه های کلیدی

ارسال نظر

گزارش نسیم آنلاین از یک راهکار مقابله با تحریم نفت

انحصار طلبی وزارت نفت، مانع اصلی فروش نفت در بورس

هیئت سکولار را سفارت انگلیس قمه و قیمه می‌دهد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از مهم‌ترین اصول هیئتی و مذهبی بودن را تبعیت از اصول اهل‌بیت(ع) از جمله دستگیری از نیازمندان دانست.

پشت پرده همراهی العبادی با تحریم ایران چیست؟

وضعیت این دو بلوک به ترتیبی است که هیچ‌کدام به‌تنهایی نمی‌توانند فراکسیون اکثریت را در مجلس تشکیل دهند؛ اما در صورت ائتلاف با فهرست انتخاباتی «نصر» به اکثریت در مجلس دست‌یافته و نخست‌وزیر را معرفی می‌کنند. حیدر العبادی نیز سعی می‌کند پست نخست‌وزیری را همچنان حفظ کرده و در صورت قبول این پیش‌شرط توسط هر یک از دو بلوک پیش‌گفته با آنان وارد مذاکره و تعامل شود.

هدف از جنگ ۳۳ روزه ریشه‌دار کردن رژیم‌صهیونیستی در منطقه بود

دبیرکل حزب الله لبنان با تاکید بر اینکه هدف از جنگ ۳۳ روزه تحقق اهداف آمریکا در زمان جرج بوش بود، افزود: قصد آمریکا این بود که اسرائیل را در منطقه ریشه‌دارتر کند، اما با پیروزی مقاومت این طرح شکست خورد.

مهم‌ترین مطالب سرویس

از آدم‌ربایی و قاچاق عتیقه تا مالیات و صادرات نفت
همه منابع مالی داعش!
ماجرای تبلیغ سایت های شرط بندی در متروی تهران
تبلیغات سایت های شرط بندی با مجوز ارشاد است
تحلیل دکتر صادق کوشکی از جنگ اقتصادی
بازهم شکست خواهندخورد
مدیر کل امور مرزی وزارت کشور اعلام کرد
سرباز ربوده شده مرزبانی آزاد شد
تلاش برای شفافیت فعالیت‌های اقتصادی مسئولین و آقازاده ها
آقازاده‌ها کجا بوده و به چه مشغولند؟
فاکس نیوز به نقل از مقامات آمریکایی ادعا کرد
ایران در خلیج فارس موشک آزمایش کرده است
هدف آمریکا «کنترل افکار عمومی» است
پنج گزاره درباره تحریم‌های جدید آمریکا
  • پر بیننده‌ترین
  • پر بحث‌ترین