قاضی زاده در مناظره «جمهوریت نظام»

جنس اعتراضات اخیر با سال ۸۸ متفاوت است/ چالش آینده کشور «اشتغال» است

کدخبر: 2166334

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: جنس اعتراضات اخیر با اعتراضات ۸۸ کاملا متفاوت بود، ۸۸ پس زمینه های سیاسی با رویکرد قدرت طلبی داشت ولی اعتراضات اخیر جنس مطالبات اجتماعی داشت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، احسان قاضی زاده عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در مناظره " جمهوریت نظام " که به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت ورود به چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: پایه اتکای جمهوریت، اتکا به رای مردم است و مردم به عملکردها، دیدگاه ها و اندیشه ها رای می دهند.

وی ادامه داد: نمی توان جمهوریت را به یک گروه حزب و بسته سیاسی محدود کرد و این احزاب و گروه های سیاسی هستند که باید حرف و خواسته های مردم را بشنوند.

قاضی زاده تاکید کرد: مردم ما یک نظام جمهوری اسلامی را انتخاب کردند. ایران کشور بستر انقلاب هاست و هیچ وقت بستر مناسبی برای حرکت های غیرانقلابی نبوده است و نظام سیاسی که متکی بر رای مردم باشد و مردم را همراه خودش داشته باشد وقوع انقلاب های جدیدتر را به تاخیر می اندازد.

این نماینده مجلس افزود: انقلاب اسلامی برآمده از رای و مشارکت مردم بوده و هزاران شهید برای این انقلاب تقدیم شده است.

وی گفت: گاهی برخی نخواستند خودشان را با مردم تنظیم کنند و هر جریانی که بخواهد مردم را نادیده بگیرد ضربه خواهد خورد.

قاضی زاده ادامه داد: در یک دوره یک عده رای مردم را برنتابیدند و عدم پذیرش رای مردم منجر به اردوکشی های خیابانی شد.

وی تصریح کرد: مردم ما هیچ عهد اخوتی با احزاب سیاسی ندارند و این احزاب سیاسی هستند که باید کارآمد باشند و بر پایه برخی مسائل حرکت کنند.

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به انتخابات شورای شهر تهران، گفت: همانطور که دیدیم مردم به یک لیست در شورای شهر رای دادند ولی وقتی ناکارآمدی و بی عرضگی می بینند بر می گردند، چون آنها برایشان عملکرد مهم است نه شخص، در انتخابات شوراها، مجلس و ریاست جمهوری هم این مسئله صادق بوده است.

قاضی زاده ادامه داد: وقایع تاریخی با هیچ پاک کنی پاک نمی شود و حتی یک واقعه تاریخی را نمی شود فراموش کرد. صیانت از جمهوریت نظام یعنی اتکای واقعی به آرای مردم، چه مطلوب باشد چه نباشد.

وی با بیان اینکه جمهوریت نظام نباید نادیده گرفته شود، افزود: در سال 88 یک جریان گفتمان پذیر نبود و می گفت حتما در انتخابات تقلب شده است و با این موضوع هم چندین ما کشور را درگیر حوادث تلخ کرد.

قاضی زاده تاکید کرد: برخی ها نمی خواهند مسولیت اتفاقات را بپذیرند یا اینکه هنوز هم معتقدند تقلب شده است، در انتخابات ریاست جمهوری گذشته هم قریب به چهل شکایت وجود داشت، در مورد وجود تقلب در برخی صندوق ها، موضوع دخالت برخی نهادهای دولتی در انتخابات و مسایلی از این دست. اما برای ریختن در خیابان فراخوان عمومی داده نشد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه جنس اعتراضات اخیر با اتفاقات سال 88 متفاوت بود گفت: جنس اعتراضات اخیر از جنس مطالبات اجتماعی بود.

وی در ادامه در خصوص اعتراضات اخیر و تفاوت های آن با فتنه 88 هم گفت: جنس اعتراضات اخیر با اعتراضات 88 کاملا متفاوت بود، 88 پس زمینه های سیاسی با رویکرد قدرت طلبی داشت و سران آن کشور را حدود 9 ماه درگیر آشوب کردند ولی اعتراضات اخیر جنس مطالبات اجتماعی داشت و برای همین یک ماهه جمع شد.

این نماینده مجلس افزود: نسل جوان و مردم ما نیازهایی دارند، مثل شغل، آینده، زندگی شرافتمندانه و... ، وقتی اینها زیر سوال برود، ممکن است اعتراضاتی شکل بگیرد.

وی اظهار داشت: پایه اعتراضات اخیر موسسات اعتباری و افرادی بودند که به خاطر تعطیلی شرکت ها و کارخانجات بیکار شده بودند و در روزهای مختلف تجمعاتی هم داشتند.

وی گفت: ما هم در مجلس باید بپذیریم که آنچنان که باید درست عمل نکردیم، ما آقای سیف را چندبار خواستیم، وی چند بار آمد و وعده های دروغ داد و مردم وقتی بی توجهی ببینند اعتراضاتشان شدیدتر می شود.

قاضی زاده اضافه کرد: متاسفانه ما در حوزه اشتغال فقط شعار دادیم و هیچ اقدام عملی انجام نشد. بحث بودجه و بنزین هزار و پانصد تومانی هم که پیش آمد و همچنین حذف سی و پنج میلیون یارانه بگیر، این ها قشر ضعیف را نگران کرد و اعتراضاتی هم شکل گرفت.

وی خاطرنشان کرد: باید صدای مردم و نسل جوان را بشنویم، مردم در اعتراضات اخیر از همه جریانات عبور کردند، باید به خواسته های مردم توجه کنیم و نباید وعده های الکی بدهیم.

وی اظهار داشت: اگر ما بحرانی در آینده داشته باشیم مهمترین چالش اشتغال است و لشکری که اقدام می کند لشکر بیکاران خواهد بود. انتهای پیام

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: