حمایت دبیرکل ناتو از عملیات بازسازی عراق

کدخبر: 2166423

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرد این سازمان آماده است به بازسازی عراق پس از سه سال جنگ با گروه تروریستی داعش کمک کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو امروز (سه شنبه) اعلام کرد این ائتلاف آماده پاسخگویی به درخواست آمریکا از ناتو برای گسترش ماموریت آموزشی خود در عراق برای حمایت از بازسازی این کشور بعد از سه سال جنگ با گروه تروریستی داعش است.

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا ماه گذشته با ارسال نامه ای به ناتو خواستار انجام ماموریت آموزشی مستشاری ناتو در عراق شد و آن را بخشی از برنامه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای اقدام بیشتر در برابر جنگ طلبان عنوان کرد.

حمایت استولتنبرگ از ماموریت های آموزشی در عراق می تواند حاکی از کاهش مقاومتی باشد که این اتئلاف سال گذشته در برابر حضور نیروهای خود در این کشور در پیش گرفته بود. اما این مسئله می تواند همچنان تفرقه انگیز باشد زیرا متحدان اروپایی ناتو نسبت به یک ماموریت خارجی بی پایان، پس از تجربه ناموفق ناشی از حضور بیش از یک دهه نیروهای ناتو در خاک افغانستان، نگران هستند.

رویترز در ادامه گزارش داد استولتنبرگ در یک کنفرانس خبری گفت: ما باید پیروز صلح باشیم. وی همچنین اعلام کرد انتظار دارد که در نشست بروکسل در روز پنج شنبه وزرای دفاع ناتو برنامه ریزی برای انجام ماموریت بزرگتر را شروع کنند. تصمیم نهایی در خصوص اجرای چنین ماموریتی در ماه جولای صورت می گیرد.

وی همچنین در ادامه افزود تثبیت وضعیت کشور(عراق) پس از پایان عملیات جنگی در آن موضوعی بسیار حائز اهمیت است. شایان ذکر است دبیرکل ناتو روابط خوبی با رئیس جمهور آمریکا دارد و سال گذشته در کاخ سفید با ترامپ دیدار داشته است.

در حالیکه تعداد اندکی از فرماندهان آموزشی ناتو در خارج از سفارت انگلیس در بغداد مشغول به فعالیت هستند، ماموریت ناتو می تواند مسیری برای منابع مالی 29 متحد باشد و به فرماندهان نظامی این امکان را بدهد تا سربازان را پشتیبانی کرده و آموزش ها را فراتر از پایتخت این کشور گسترش دهند.

دبیرکل ناتو که قرار است این هفته در کنفرانس امنیتی مونیخ با حیدر العبادی، نخست وزیر عراق دیدار کند، از اشاره به تعداد نیروهای نظامی ناتو برای حضور در عراق خودداری کرد اما وی افزود این آموزش ها می تواند شامل خنثی سازی بمب نیز بشود.

حضور احتمالی ناتو در عملیات بازسازی عراق در حالی صورت خواهد گرفت که عراق با هزینه بیش از 88 میلیارد دلاری برای بازسازی این کشور روبرو است. عراق در ماه دسامبر گذشته اعلام کرد که گروه تروریستی داعش را شکست داده است و موفق به بازپس گیری تمام مناطق اشغال شده توسط این گروه تروریستی در سال 2014 و 2015 شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: