در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

اگر امروز دولت به صورت جدی وارد بحث ریزگردها نشود، این معضل تا ١٠ سال دیگر هم حل نمی‌شود/ دولت جلسه هیئت دولت را در خوزستان برگزار کند و با حضور در خوزستان، تصمیم جدی در مورد ریزگردها بگیرد

کدخبر: 2166681

برنامه گفت وگوی ویژه خبری سه شنبه ۲۴ بهمن ماه با موضوع گرد و غبار برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ موضوع گرد و غبار و راهکارهای مقابله با آن موضوع گفت وگوی ویژه خبری امشب 24 بهمن ماه بود که با حضور محمدعلی طهماسبی مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار و عباس پاپی زاده رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

محمدعلی طهماسبی مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار با اشاره به معضل گردوغبار در کشور به ویژه استان خوزستان اظهار کرد: امسال نهال کاری ١٢ هزار هکتار پیش بینی شده و اکنون این امر در حال اجراست.

وی ادامه داد: اجرای این طرح دو ماهی می شود که از جنوب شرقی اهواز آغاز شده است، علاوه بر این موضوع، عملیات مالچ پاشی ١٢ هزار و ٥٠٠ هکتار غرب خوزستان در سال جاری پیش بینی شده بود.

طهماسبی بیان کرد: نهال کاری ١٠ هزار هکتار این استان نیز انجام شده است که حدود ٥٠ مجموعه در این خصوص مشارکت دارند و با توجه به اقدامات وزارت جهاد کشاورزی، مرطوب سازی ٥٠٠ هکتار طی چند روز اخیر انجام شده است.

وی با بیان اینکه نباید وضع اقلیمی و جوی را فراموش کنیم، افزود: در مناطق جنوبی خوزستان با دشت های ریزدانه ای مواجه هستیم، همچنین میانگین بارندگی در استان خوزستان در سال گذشته ٦٠ درصد از متوسط میانگین کمتر بوده است.

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار افزود: خوزستان در سال گذشته به لحاظ کمبود منابع آبی رتبه نخست کشور را داشت و تاکنون در مناطق جنوبی این استان، هنوز ٥ میلی متر بارندگی نداشته ایم و بارندگی رگباری آن نیز به شدت کاهش یافته است.

طهماسبی تصریح کرد: در سال گذشته ١٠٠ میلیارد اعتبار در این خصوص برای خوزستان تخصیص داده بودیم و امسال نیز برنامه هایی در این خصوص، مدنظر داریم.

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار اظهار کرد: در سال گذشته کار را با مردم شروع کردیم و در قالب یک طرح مشارکتی، سبک معیشت مردم را از دامداری به سایر صنایع سوق دادیم.

عباس پاپی زاده رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص اظهار کرد: سوال اینجاست که چرا مسئولان از بزرگواری مردم خجالت زده نمی شوند؟

وی با بیان اینکه باید تعارف ها را کنار گذاشت، افزود: ٢٢ استان کشور درگیر مسئله ریزگردهاست و اگر امروز دولت به صورت جدی وارد نشود و بودجه حداقلی در این خصوص درنظر بگیرد، این معضل تا ١٠ سال دیگر حل نمی شود.

پاپی زاده تصریح کرد: نهال کاری ١٩ هزار هکتار را با ٣٥٠ هزار هکتار کانون بحرانی کشور مقایسه کنید، کمااینکه این نهال کاری ها ٤ الی ٥ سال زمان می برد.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار داریم این بحران انسان ساز به زودی رفع شود و در بحث مدیریت آب، سدسازی های نامناسب، دخالت های نامناسب در محیط زیست و هزینه های سنگینی را که به خاطر برخی از کج سلیقگی ها دچار آن شدیم را پرداخت کنیم.

وی بیان کرد: مقابله با پدیده ریزگرد ها خواسته ما از دولت ها بوده است و انتظار می رود اکنون دولت جلسه هیئت دولت را در خوزستان برگزار کند و به طور حتم با حضور در خوزستان، تصمیم جدی خواهد گرفت.

در حال تکمیل...

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: