باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

اسرائیلی که از خانه عنکبوت سست‌تر است

کدخبر: 2166707

قطعا می‌توان اذعان کرد که واشنگتن مهم‌ترین حامی رژیم صهیونیستی بوده و هست؛ اما آیا آمریکا با شرایط فعلی می‌تواند همچنان از تل آویو حمایت کند.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ ابتدای هفته بود که یک جنگده اف ۱۶ اسرائیلی در خاک سوریه مورد هدف قرار گرفته و سرنگون شد که بلافاصله پس از سرنگونی این جنگنده رژیم صهیونیستی نیرو های ارتش اسرائیل به حالت آماده باش درآمدند.

سرنگونی جنگنده اف ۱۶ اسرائیلی برای سوریه بسیار حائز اهمیت است، چرا که کشوری که امروز در مناطق خود به ویژه عفرین با تهدید جدی ترکیه روبه رو است، حال توانسته جنگنده یکی از دشمنان درجه یک خود و محور مقاومت را هدف قرار دهد.

از طرفی دیگر در چند روز اخیر و در جریان همین حملات بود که رژیم صهیونیستی سیاست انحراف افکار عمومی را در پیش گرفت و خبر از نابودی یک پهباد ایرانی در بلندی های جولان را داد. اظهارات ارتش رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه "به پهپاد ایرانی اجازه ورود دادیم تا تجاوز ایران را نشان دهیم" در حالی مطرح می شود که هنوز ارتش این کشور به مثابه همراهان همیشگی خود در ایالات متحده از جمله نیکی هیلی، نمایشی برای اتهام مجدد به ایران را راه نینداخته اند و قطعا باید در روزهای اخیر شاهد نمایشی مضحک مانند آنچه هیلی در مورد موشک یمنی به را انداخت باشیم.

گفتنی است که سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به ادعای واهی رژیم صهیونیستی اعلام کرد: ما هیچ خبری از جانب اسرائیل را تأیید نمی کنیم و ما در سوریه حضور نظامی نداشته و فقط به صورت مستشاری در سوریه حضور داریم و حضور ارتش سوریه برای دفاع از سرزمین های خود کافی است.

طبیعی است وقوع این رویداد خشم سران تل آویو را برآشفته است، اما با این وجود همواره با ضد و نقیض های سیاست های سران این رژیم مواجه هستیم. رژیم صهیونیستی از طرفی اعلام می کند که دولت های سوریه و ایران هزینه این اقدامات را خواهند پرداخت، اما از طرفی دیگر جاناتان کونریکوس سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت که کشورش به دنبال درگیری بیشتر با ایران و سوریه نیست، قطعا اسرائیلی ها هنوز در شوک این ضربه ای که خورده اند قرار دارند و از آن خارج نشده اند.

آیا تل آویو می تواند به اهداف خود در سوریه دست یابد؟

اکنون جمهوری اسلامی ایران به صورت مستشاری به دولت و ملت سوریه کمک می کند و نیرو های نظامی ایران تهدید جدی برای رژیم صهیونیستی محسوب می شود. از طرفی دیگر چندی پیش تهران نقش ویژه ای در نابودی دولت خود خوانده داعش ایفا کرده و به قدرتی بزرگ در منطقه تبدیل شد، به همین منظور میزان این فشار ها و تهدید ها افزایش می یابد و ایران امروز بسیار دشمن تر از روزهای قبل برای اسرائیل است.

چندی پیش روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی نوشته بود که "در زمینه مسائل شیمیایی و وجود نقاط ضعف رژیم اسرائیل در صورت هدف قرار گرفتن توسط موشک های حزب الله لبنان، چنین حملاتی ممکن است به کشته شدن ده ها هزار نفر و زخمی شدن صد ها هزار نفر در یک لحظه بیانجامد" و این مسئله قطعا بیانگر ضعف تل آویو در برابر لبنان است. امروز حزب الله لبنان از قدرت های موشکی در سطح منطقه است و حتی مقامات صهیونیست نیز این موضوع را می دانند.

علاوه بر این موضوع، مداخلات رژیم صهیونیستی در پرونده استخراج نفت و گازی که قرار است در آب های لبنان آغاز شود در حالی مطرح شد که پیش از این سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله اعلام کرده بود "هرگونه تجاوز احتمالی اسرائیل به ثروت نفتی لبنان با واکنش حزب الله روبه رو خواهد شد".

کشمکش و درگیری میان حزب الله لبنان و رژیم صهیونیستی تنها به این موضوعات ختم نمی شود و این امر همچنان ادامه دارد، به گونه ای که تل آویو در پیامی اعلام کرده بود که لبنان هزینه توسعه و قدرت گیری حزب الله لبنان را با جنگی تازه خواهد پرداخت.

نابودی یک جنگنده فوق پیشرفته صهیونیستی نشان دهنده افزایش قدرتمندی نظامی و تسلیحاتی سوریه است؛ سوری ها درست زمانی که در شمال کشور خود درگیر رویارویی با نیرو های متجاوز ترکیه هستند، جنگنده متجاوز اف16 اسرائیل را نیز سرنگون می کنند و این امر بیانگر این است که دولت سوریه سیاست های راهبردی و مناسبی را اتخاذ کرده است.

اسرائیلی که از خانه عنکبوت سست تر است

قطعا می توان به راحتی اذعان کرد که واشنگتن مهم ترین حامی رژیم صهیونیستی بوده و هست. اما آیا با شرایط فعلی می تواند همچنان از تل آویو حمایت کند؟

در وهله نخست باید به مشکلات داخلی واشنگتن اشاره کرد. در این مدتی که دونالد ترامپ به کاخ سفید راه پیدا کرده است، بار ها و بار ها اعتراضات داخلی مردم این کشور علیه نحوه سیاست گذاری ترامپ را شاهد بوده ایم، همچنین هربرت مک مستر مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا در گفت و گویی با روزنامه نیویورک تایمز گفت: رویکر غیرعادی ترامپ آسایش بسیاری از ما را سلب کرده است.

علاوه بر این موضوع، اکنون ترامپ بیشتر تلاش خود بیشتر برای نابودی برجام به کار بسته است و بعید به نظر می رسد که به اتفاق اخیر تل آویو اهمیت چندانی دهد.

قواعد بازی در سوریه تغییر کرده است

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ با اشاره به سابقه حضور ارتش صهیونیستی در خاک سوریه اظهار کرد: در طول هفت سال گذشته حملات هوایی رژیم صهیونیستی به سوریه سبب شد محور مقاومت به نابودی درصدد پاسخ دادن به این حملات بربیاید و سرنگونی اخیر جنگنده اف ۱۶ رژیم اشغالگر قدس طی روز های اخیر مهر تاییدی بر این ادعاست.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: رژیم صهیونیستی به منظور حمایت از گروهک های تروریستی، مناطقی از سوریه را بمباران کرد، اما با توجه حضور فعالانه محور مقامومت این ارتش همچنان با ناکامی مواجه است.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی دچار نوعی پارادوکس در موضع خود شده است، گفت: از سویی اعلام کرده است که به ماموریت خود در سوریه پایان خواهد داد، اما از سویی دیگر ایران را به ارسال یک پهباد به اراضی خود متهم کرده و این امر نشان می دهد که ارتش اسرائیل به شدت غافلگیر شده و دچار نوعی سردرگمی شده است.

هانی زاده تصریح کرد: اکنون قواعد بازی در سوریه تغییر کرده و پدافند دفاعی و دفاع هوایی سوریه با اتخاذ سازوکار های بومی و استفاده از تجربه محمور مقاومت، شرایط جدیدی را در عرصه های میدانی ایجاد کرده است.

در کلام آخر باید اذعان کرد که اکنون میدان بزرگی میان سوریه و حامیانش در یک طرف و تل آویو در سوی دیگر وجود دارد که با توجه به قدرتمندتر شدن سوریه و حامیانش نیز در آینده ای نزدیک انزوا و در نهایت شکست تل آویو را شاهد خواهیم بود. اسرائیلی که به دلیل وجود بزدلانی چون عربستان، امارات و بحرین به قدرتی شکست ناپذیر و در واقع پوشالی تبدیل شده بود، امروز مانند پدرخوانده اش در انزوای کامل قرار دارد. تاریخ شکست های مفتضحانه این ارتش پوشالی را در جنگ های 22 روزه و 33 روزه فراموش نخواهد کرد، شکست هایی که در مقابل حریفانی با دستان خالی رقم خورد.

به راستی که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان درست گفت که اسرائیل از خانه عنکبوت سست تر است؛ با بررسی شواهد می توان نتیجه گرفت که شاید این خانه سست زودتر از 25 سال دیگر از صفحه روزگار محو شود و به زباله دان تاریخ بپیوندد، زمان همه چیز را مشخص می کند.

گزارش از زهرا ابهری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: